Malmö stad
$left
$middle

Hjälpmedel utan inloggning i webSesam

Du som är förskrivare hos privata särskilda boendeformer, men inte har behörighet till webSesam vänder dig till respektive beställare inom funktionsstödsförvaltningen eller hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i Malmö stad för att beställa individuellt förskrivna hjälpmedel. Vid akuta beställningar och återlämning eller reparation av hjälpmedel ska du kontakta Hjälpmedelscentrum.

Innan du beställer hjälpmedel ska du ta del av informationen på sidan Inför beställning av hjälpmedel.

Förskrivare på nedanstående privata vård- och omsorgsboenden i Malmö stad ska beställa hjälpmedel i webSesam:

  • Bellevuegården
  • Bunkeflogården
  • Fridhemmet
  • Märsgränd
  • Nattsländan
  • Neptunigatan
  • Segevångsgården
  • Solliden
  • Victoria
  • Västra Varvsgatan

Malmö stads upphandlade sortiment

I produktguiderna kan du se vilka hjälpmedel som är upphandlade och ingår i Malmö stads sortiment. Använd produktguiderna när du fyller i beställningsblanketten.

Beställa individuellt förskrivna hjälpmedel

Förskrivare för privata särskilda boendeformer utan inloggning till webSesam beställer hjälpmedel till en Malmöbo genom att mejla en beställningsblankett till en Malmö stadbeställare inom funktionsstödsförvaltningen eller
hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen. Vilken beställare du ska välja är beroende på var patienten är inskriven.

Funktionsstödsförvaltningen
LSS och socialpsykiatri
Hälsa- vård- och omsorgsförvaltningen
Vård- och omsorgsboende och korttidsplacering

Så skapar du olika beställningar och aktiviteter

Använd beställningsblanketten och skicka till en Malmö stadbeställare om inget annat tillvägagångssätt anges. Använd produktguiderna för att se sortiment och för att noggrant kunna beskriva det du vill beställa.

Blankett: Beställning av hjälpmedel - privat förskrivare Pdf, 1.3 MB.

Byte av betalare görs i de fall ett hjälpmedel ska ha en annan betalare än den som är registrerad i Malmö stads verksamhetssystem, till exempel vid flytt från ordinärt boende till vård- och omsorgsboende. Utifrån våra spårbarhetskrav är det viktigt att detta byte genomförs.

Ta kontakt med en Malmö stadbeställare för att göra byte av betalare.

Det är viktigt att du fyller i ett individnummer på blanketten på ett av patientens befintligt hjälpmedel för att beställaren ska kunna identifiera rätt patient.

Om det är en patient som inte har hjälpmedel sedan tidigare, skriv under Övrig information på blanketten att det är en ny patient. Du blir då uppringd av en beställare för komplettera personuppgifterna.

Ska du förskriva rullstol Cross eller Prio där du önskar andra inställningar än standard, ska du fylla i och bifoga ett utprovningsprotokoll tillsammans med din beställning.

Tillbehör till redan utleverade hjälpmedel monteras på verkstadens öppna mottagning på Hjälpmedelscentrum.

Under Övrig information på beställningsblanketten skriver du:

  • Att tillbehöret ska lämnas till tekniker för montering.
  • Att du vill bli kontaktad när tillbehöret finns tillgängligt för montering.

Det är viktigt att du på blanketten fyller i individnummer på hjälpmedlet som tillbehöret ska monteras på.

När Hjälpmedelscentrum meddelar att tillbehöret finns tillgängligt ansvarar förskrivaren för att hjälpmedlet kommer till verkstadens öppna mottagning, Regnvattengatan 2 ingång A, receptionen/huvudingången. En nummerlapp till verkstadens öppna mottagning tas och man sitter ner i väntrummet och inväntar tekniker.

Reservdelar går att beställa till ett befintligt hjälpmedel. Reservdel kan till exempel vara skruvar, vingmuttrar eller delar som ingår i hjälpmedlets standardutförande.

Beställningen av reservdelar ska innehålla:

  • Vilken reservdel som ska beställas.
  • Till vilket hjälpmedel (inklusive individnummer) reservdelen ska beställas.

En del hjälpmedel utanför sortimentet, men som är inom Malmö stads hjälpmedelsansvar, kan förskrivas i samråd med och efter godkännande av hjälpmedelskonsulent i Malmö stad. I Förskrivarguiden finns information inom vilka produktgrupper det går att beställa utanför sortiment.

För att beställa hjälpmedel utanför Malmö stads sortiment ska du göra en så kallad BEST-beställning. Fyll i nedanstående blankett och skicka tillsammans med den vanliga beställningsblanketten till Malmö stads beställare.

Blankett för BEST-beställning

Vid behov av reparation av ett individuellt förskrivet hjälpmedel skickar du ifylld blankett med e-post till felanmalan.hmc@malmo.se.

Blankett för beställning av reparation av hjälpmedel

Återlämning av hjälpmedel

När behov av ett hjälpmedel har upphört eller om personen har avlidit ska hjälpmedel alltid återlämnas till Hjälpmedelscentrum.

Ring för att boka hämtning av hjälpmedel
Telefon: 040–34 75 07
Telefontider: Helgfri måndag–fredag klockan 09.00–12.00

Utgångspunkten är att hjälpmedel återlämnas då behov upphört. I vissa fall kan hjälpmedlet efter bedömning av legitimerad personal flyttas över och användas av ny mottagare som är skriven i Malmö stad. Utifrån spårbarhetskrav måste då ett byte av mottagare göras. Kontakta Malmö stads beställare som hjälper dig med detta byte.

Kontaktinformation

Hjälpmedelscentrum

Telefon:
040-34 75 00
Telefontider:
Måndag–fredag klockan 09.00–12.00.
Besöksadress:
Regnvattengatan 2

Sidan senast uppdaterad:

sv