Malmö stad
$left
$middle

Hjälpmedel via webSesam

Här hittar du som beställer individuellt förskrivna hjälpmedel via webSesam information och manualer för hur du beställer, registrerar aktiviteter och hämtorder.

Innan du beställer hjälpmedel ska du ta del av Malmö stads rutiner och riktlinjer.

Är du förskrivare till en Malmöbo på annat privat boende än nedanstående lista gör du inte din beställning via webSesam utan via Malmö stads beställare.

Beställa hjälpmedel i webSesam

Förskrivare på nedanstående privata vård- och omsorgsboenden i Malmö stad ska beställa hjälpmedel i webSesam:

  • Bellevuegården
  • Bunkeflogården
  • Fridhemmet
  • Märsgränd
  • Nattsländan
  • Neptunigatan
  • Segevångsgården
  • Solliden
  • Victoria
  • Västra Varvsgatan

Behörighet till webSesam

Förutsättningen för att kunna få behörighet till webSesam är att du är anställd på något ovanstående vård- och omsorgsboende längre tid än 2 månader. Om du inte har behörighet, fråga dina kollegor som har behörighet om de kan registrera din hjälpmedelsbeställning åt dig. Om detta inte är möjligt kan du göra din beställning via Malmö stads beställare.

För att få förskiva hjälpmedel behöver du som förskrivare först genomföra Socialstyrelsens förskrivarutbildning.

Efter genomförd utbildning, fyll i nedanstående blankett och skicka den tillsammans med ditt diplom från utbildningen till e-post privata.sabobehorigheter.hvof@malmo.se.

Vill du inte skicka dina personuppgifter med e-post går det bra att skicka ansökan med post, se adressuppgifter på blanketten. Du får dina inloggningsuppgifter och länken till webSesam inom ett par dagar.

Blankett: Ansökan om behörighet till webSesam

Hantera inloggning till webSesam

Har du problem med att logga in i Malmö stads portal som är inloggningens första steg, behöver du ringa Malmö stads IT-support, telefon 040-34 27 27.

Har du glömt ditt lösenord till webSesam som är inloggningens andra steg, ska du klicka på länken Glömt lösenord på webSesams inloggningssida. Du får ditt lösenord till din e-post.

Om det fortfarande inte fungerar kan du skicka en fråga till websesam.hmc.fsf@malmo.se.

Så skapar du olika beställningar och aktiviteter i webSesam

Har du frågor om beställningarna kan du mejla privata.sabo.bestallningar.hvof@malmo.se.

Läs alltid manualen som du hittar under menyval Mer... » Mer information i webSesam.

Byte av betalare görs i de fall ett hjälpmedel ska ha en annan betalare än den som är registrerad i webSesam, till exempel vid flytt från ordinärt boende till vård- och omsorgsboende. Utifrån våra spårbarhetskrav är det viktigt att detta byte registreras.

Gör så här i webSesam:

  1. Sök fram nuvarande mottagare/patient.
  2. Klicka på Registrera/Skapa och sen Byte betalare.
  3. Gör bytet till betalare 6201.

Alla beställningar av individuellt förskrivna hjälpmedel sker i webSesam.

Vissa hjälpmedel är basutrustning och ska köpas in av boendet, läs mer på sidan Inför beställning av hjälpmedel.

Gör så här i webSesam:

  1. Sök fram mottagaren/patienten och klicka på Beställ.
  2. Sök fram de artiklar som ska beställas och klicka på Beställ.
  3. Använd alltid leveransätt Normaltransport - turbil.
  4. Skriv in boendets namn under c/o-adress. Se till så att adressen till boendet stämmer.
  5. Klicka på Skicka beställning.

Ska du förskriva rullstol Cross eller Prio där du önskar andra inställningar än standard, ska du fylla i och bifoga utprovningsprotokoll tillsammans med din beställning. Utprovningsprotokollen hittar du under menyval Mer... » Mer information i webSesam.

Akut beställda hjälpmedel hämtas alltid av förskrivaren (eller av förskrivaren beställt bud) på Hjälpmedelscentrum, Regnvattengatan 2. Lagret har öppet mellan klockan 07.30 och 16.00 alla vardagar.

Gör så här i webSesam:

  1. Kontrollera artiklens tillgänglighet innan beställningen. Förutsättningen för att kunna beställa akut är att hjälpmedlet har ett tillgängligt saldo på Hjälpmedelscentrums lager.
  2. Välj leveranssätt "Akut! Hämtas på HMC".
  3. Under leveransuppgifter, välj eller skriv in patientens vistelseadress. Skriv även in boendets namn under c/o-adress för att underlätta för eventuellt bud.
  4. Hjälpmedlen kan hämtas på Hjälpmedelscentrum efter en arbetstimme. Om hjälpmedlet inte kan färdigställas inom en arbetstimme hör lagret av sig per telefon till förskrivaren.

Om hjälpmedlet inte behöver hämtas redan efter en timme, skriv i kommentaren när ni vill hämta så underlättar du för lagret. Det kan till exempel vara så att du inte behöver hämta förrän senare under dagen, alternativt dagen efter.

Tänk på att:

  • Hjälpmedelscentrum har lunchstängt mellan klockan 12.00-13.00. Registreras en akut beställning exempelvis klockan 11.30 så är den klar först klockan 13.30.
  • Inga monteringar eller anpassningar görs på ett hjälpmedel som beställs akut. Detta gäller till exempel kapning av tröskelramper, omblockning av rullstol eller anpassningar som kräver verktyg.

Tillbehör till redan utleverade hjälpmedel monteras i första hand på verkstadens öppna mottagning på Hjälpmedelscentrum.

Gör så här i webSesam:

  1. Registrera en beställning på de tillbehör som behövs.
  2. Var noga med att fylla i Övrig information i steget Leveransuppgifter.

Under Övrig information ska du fylla i:

  • Individnummer på hjälpmedlet som tillbehörer ska monteras på.
  • Att tillbehöret ska lämnas till tekniker för montering på Hjälpmedelscentrum.
  • Om du ska medverka vid montering av tillbehöret (vid specifik inställning är det alltid bra om förskrivare medverkar).
  • Om du inte medverkar, ange mobilnummer där tekniker kan nå dig om det uppstår problem vid monteringen.
  • Om det befintliga huvudhjälpmedlet lämnas med bud, ange mobilnummer till den som ska ombesörja hämtning efter att monteringen är klar.

Efter att Hjälpmedelscentrum meddelar att tillbehöret finns tillgängligt ombesörjer förskrivaren att hjälpmedlet kommer till verkstadens öppna mottagning på Regnvattengatan 2 ingång A, receptionen/huvudingången. En nummerlapp till verkstadens öppna mottagning tas och man sitter ner i väntrummet och inväntar tekniker.

Tillbehör till tyngre, skrymmande och/eller fast monterade hjälpmedel kan monteras på boendet.

Reservdelar går att beställa till ett befintligt hjälpmedel. Reservdel kan till exempel vara delar som ingår i hjälpmedlets standardutförande eller skruvar och vingmuttrar .

Gör så här i webSesam:

  1. Sök upp individnumret på hjälpmedlet som behöver reservdelen.
  2. Klicka på Registrera/Skapa och sen aktivitet.
  3. Välj aktivitetstyp Beställning av RESERVDEL.
  4. Skriv noga i Önskad åtgärd vilken reservdel som önskas.

Förskrivare med personlig inloggning i Visma webSesam kan beställa hjälpmedel som finns i Malmö stads upphandlade sortiment men inte är beställningsbara i webSesam.

En del hjälpmedel utanför sortimentet kan förskrivas i samråd med och efter godkännande av hjälpmedelskonsulent i Malmö stad. I Förskrivarguiden finns information inom vilka produktgrupper det går att beställa utanför sortiment.

För att beställa hjälpmedel som inte går att beställa i webSesam ska du göra en så kallad BEST-beställning. Börja med att fylla i blanketten.

Blankett för BEST-beställning utanför sortiment

Gör så här i webSesam:

  1. Gå in i sortimentskatalogen för BEST-beställning.
  2. Klicka på Beställ.
  3. Använd alltid leveranssätt Normaltransport - turbil. En BEST-beställning kan aldrig vara akut.
  4. Bifoga blanketten i sista steget för Leveransuppgifter. Lägg även till eventuellt utprovningsprotokoll här.

Reparation kommer att påbörjas inom fem arbetsdagar. Om hjälpmedlet inte går att reparera får förskrivaren besked om att hjälpmedlet är utdömt och att en ny behovsbedömning behöver göras. Undantag är vissa hjälpmedel som till exempel antidecubitusmadrasser där patientsäkerheten kan påverkas. I dessa fall byter teknikern ut till ett likvärdigt hjälpmedel.

Gör så här i webSesam:

  1. Sök upp individnumret på hjälpmedlet som behöver reservdelen.
  2. Klicka på Registrera/Skapa och sen Aktivitet.
  3. Välj aktivitetstyp.
  4. Skriv noga i Önskad åtgärd vad som behöver åtgärdas.
  5. Om hjälpmedlet ska repareras på boendet, skriv i Önskad åtgärd på vilket våningsplan och rum hjälpmedlet befinner sig.

Rollator äldre än fem år repareras inte. Förskrivaren behöver ta ställning till skicket på allroundrullstolar äldre än sju år och komfortrullstolar äldre än 10 år innan reparation beställs. Om rullstolen är i allmänt dåligt skick ska ny behovsbedömning och eventuell ny förskrivning göras istället för beställning av reparation.

För att få fram ålder på hjälpmedlet i webSesam går du in på menyval Individ, söker fram individnumret och tittar på inköpsdatumet under fliken Individinformation.

Har du frågor om reparation kan du mejla felanmalan.hmc@malmo.se.

När behov av ett hjälpmedel har upphört eller om personen har avlidit ska hjälpmedel alltid återlämnas till Hjälpmedelscentrum.

Gör så här i webSesam:

  1. Sök upp din patient.
  2. Klicka på Registrera/Skapa och sen Hämtorder.
  3. Använd hämtorderorsak "Säbo - Hämtas på SÄBO - Behovet upphört/avliden".
  4. Skriv boendets namn i fältet för c/o-adress och se till så att adressen är rätt. Vi hämtar endast de hjälpmedel som finns registrerade på hämtorder.

Alla hjälpmedel som registrerats i hämtordern ska vara rengjorda och placerade på utsedd uppsamlingsplats innan hämtordern registreras.

Vid frågor, ring Hjälpmedelscentrums transportsamordnare
Telefon: 040–34 75 07
Telefontider: Helgfri måndag–fredag klockan 09.00–12.00

Byte av mottagare kan göras på ett hjälpmedel som är registrerat på en mottagare/patient. Utgångspunkten är att hjälpmedel återlämnas då behov upphört. I vissa fall kan hjälpmedlet efter bedömning av legitimerad personal flyttas över och användas av ny mottagare. Utifrån spårbarhetskrav måste då ett byte av mottagare göras.

Gör så här i webSesam:

  1. Sök fram nuvarande mottagare/patient.
  2. Klicka på Registrera/Skapa och sen Byte mottagare.
  3. Välj hjälpmedel och gör bytet till ny patient.

Om det inte går att registrera Byte mottagare, gå in på menyval Individ och kontrollera vilken mottagare hjälpmedlet har.

Kontaktinformation

Hjälpmedelscentrum

Telefon:
040-34 75 00
Telefontider:
Måndag–fredag klockan 09.00–12.00.
Besöksadress:
Regnvattengatan 2

Sidan senast uppdaterad:

sv