Fordonsverkstad
Du som ska starta eller driver en bilverkstad, däckverkstad, lastbilsverkstad eller liknande har ett ansvar att se till att gällande lagar och regler följs, även om verksamheten inte är anmälningspliktig.
Tillsyn
Miljöförvaltningen bedriver tillsyn av fordonsverkstäder för att skydda miljön och människors hälsa.
Om verksamheten inte följer lagstiftningens krav kan miljöförvaltningen besluta om åtgärdsföreläggande eller förbud mot fortsatt drift av verksamheten.
Krav på fordonsverkstäder
Här har vi sammanställt de lagar och regler som finns inom området, och en mer ingående beskrivning kring vilka krav miljöförvaltningen kommer att ställa på din verksamhet. Vi har gjort en uppdelning efter olika ämnesområden för att du enkelt ska hitta svar på de frågor du har.
I de fall miljöförvaltningen anser att lagstiftningen lämnar utrymme för tolkning av hur kraven uppfylls, anger vi under rubriken ”Miljöförvaltningens råd” hur du kan göra för att undvika att miljöförvaltningen bedömer att din verksamhet måste ändras. Det vi beskriver här ska därför ses som en hjälp för att du ska kunna bedriva din verksamhet på ett miljöriktigt sätt som följer lagstiftningens krav.
Miljöbalken kapitel 2, paragraf 2 och 3
Miljöförvaltningens råd: Spill och läckage
Verksamheten och företaget ska bedrivas så att eventuellt spill inte sprids till omgivande mark, dagvattenbrunnar eller via golvbrunnar vidare till recipient (sjö, hav, älv som tar emot avloppsvatten) eller ledningsnät.
I de fall det finns risk för att spill och läckage når dagvattenbrunnar ska det finnas utrustning för att täta brunnar (exempelvis tätting, tätningsmattor, avspärrningsbarriär). Utrustningen ska förvaras lättillgängligt i verksamheten.
Miljöförvaltningens råd: Utomhusarbete
Reparation av fordon får inte göras utanför verkstadslokalen. Utomhusarbete kan endast accepteras om verksamheten kan uppvisa att det inte finns risk för läckage genom vidtagna skyddsåtgärder (invallning och hantering under tak, användning av absorberingsmedel, övertäckning av dagvattenbrunnar). Det är inte tillåtet att ha läckande fordon, till exempel skadade och krockade fordon, stående utomhus på ytor där kemikalier kan tränga igenom. Asfalt betraktas inte som tät yta eftersom det bland annat kan släppa igenom oljebaserade produkter och orsaka en förorening av marken.
Miljöförvaltningens råd: Förvaring av skadade fordon utomhus
Om skadade fordon (som kan läcka olja eller andra vätskor) förvaras utomhus kräver det att ni har rutiner för att omhänderta eventuellt spill och utrustning för att kunna förebygga spridning, exempelvis spilltråg. Detta är särskilt viktigt när skadade fordon ställs utanför lokalen och verkstaden är obemannad.
Miljöförvaltningens råd: Golvet i verkstaden
Inne i verkstadslokalen ska golvet vara av betong eller annan tätgjord yta som förhindrar att kemikalier såsom oljebaserade produkter och lösningsmedel kan tränga igenom.
Golvbrunnar och andra typer av golvavlopp ska inte finnas i verkstadslokaler eftersom det finns risk för att kemikalier och andra föroreningar som hanteras kan rinna ut till avloppsnätet.
Miljöförvaltningens råd: Smältvatten från fordon
Ett vanligt förekommande argument för att få behålla golvavlopp i verkstäder är att smältvatten från fordon vintertid behöver kunna rinna undan. Mängden smältvatten kan minskas genom att fordonen borstas eller blåses av innan de tas in i verkstaden. Smältvatten kan innehålla höga halter av tungmetaller vilka i huvudsak passerar rakt igenom en oljeavskiljare. Smältvatten ska därför inte avledas till avloppsnätet.
En bra lösning är att plugga utgående ledning från oljeavskiljaren så att den istället fungerar som en sluten tank. I de fall det inte finns någon oljeavskiljare kan utlopp från golvrännor/brunnar i lokalen pluggas och fungera som ”uppsamlingskar” för smältvatten. Smältvatten som samlas i pluggade oljeavskiljare eller golvrännor/brunnar ska, i de fall det inte avdunstar, omhändertas som farligt avfall. Även eventuellt sedimenterat material ska ni ta hand om som farligt avfall. För att säkerställa att pluggade oljeavskiljare och golvrännor är täta ställs krav på kontroll av täthet.
Miljöbalken kapitel 9, paragraf 7
VA Syd – Riktlinjer för fordonstvättar och spolplattor
Miljöförvaltningens råd: Tvättvatten från avspolning av fordon
Tvätt och avspolning av fordon får endast göras i tvätthall eller på spolplatta. Tvättvatten från golv, motor- och detaljtvätt får inte avledas till avlopp eftersom det klassas som farligt avfall. Detta gäller även om man har en oljeavskiljare eftersom till exempel lösningsmedel i tvättmedlet kan lösa upp oljan vilket leder till att avskiljaren tappar sin funktion. Oljeavskiljare avskiljer inte heller tungmetaller vilka generellt förekommer i höga halter i tvättvatten från golv, motor- och detaljtvätt.
Miljöförvaltningens råd: Tvättvatten från avspolning av däck
Även tvättvatten från däcktvätt innehåller vanligtvis både tungmetaller och olja och betraktas då som ett farligt avfall. Miljöförvaltningen ställer därför krav på att verksamheten ska lämna dokumentation till oss, som visar att VA Syd, baserat på provtagning, godkänner att spillvattnet avleds till spillvattennätet. Detta gäller även om tvättvattnet renas innan det avleds. Ett alternativ till att utföra provtagning är att omhänderta tvättvattnet från däcktvätt som farligt avfall.
Miljöbalken (1998:808) kapitel 2.
Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor.
Föreskrifter om cisterner med anslutna rörledningar för brandfarliga vätskor (MSBFS 2018:3)
Anmäl installation till miljöförvaltningen
Cisterner som ska innehålla brandfarliga vätskor eller spillolja med en volym på mer än en kubikmeter som är placerade inomhus eller utomhus ovan eller under mark, ska senast fyra veckor innan installation anmälas till miljöförvaltningen. Använder du en sådan cistern som inte är anmäld sedan tidigare, ska det göras omedelbart.
Läs mer om cisterner och anmäl installation eller skrotning.
Kontroll av cisterner
Cisterner som innehåller mer än en kubikmeter brandfarlig vätska eller spillolja ska kontrolleras av ackrediterat kontrollorgan efter tillverkning, vid installation och sedan återkommande var tredje, sjätte eller tolfte år beroende på vilken klass cistern tillhör. Miljösanktionsavgift kan komma att utdömas om detta inte efterlevs.
Inom vattenskyddsområde gäller föreskrifterna vid hantering av mer än totalt 150 liter brandfarliga vätskor och spilloljor i cisterner med anslutna rör- och slangledningar och i lösa behållare. Utanför vattenskyddsområde gäller föreskrifterna vid hantering av mer än totalt 1 kubikmeter brandfarliga vätskor och spilloljor i cisterner med anslutna rör- och slangledningar
Förordning (2016:1128) om fluorerade växthusgaser
För ingrepp i luftkonditioneringsanläggningar (AC-service) i fordon gäller krav på certifiering enligt kategori V. Kategorin omfattar luftkonditioneringsutrustning i fordon.
Tömning och övriga moment
Vad gäller själva tömningsmomentet så måste varje person vara certifierad enligt lägst kategori V (fem) eller ha ett eget utbildningsintyg för mobil luftkonditionering i fordon. Det krävs även att företaget har ett företagscertifikat för arbeten inom kategori V (fem).
För alla övriga moment krävs att en certifierad person finns på servicestället.
Köldmediepåfyllning
Köldmediepåfyllning som motsvarar mindre än 5 ton (motsvarar cirka tre och ett halvt kilogram HFC-134a) koldioxidekvivalenter får göras utan certifikat (utbildningsintyg krävs dock), men ska ske under överinseende av certifierad person.
Ingrepp på system med f-gaser
Att göra ingrepp/arbeten på system med f-gaser (fluorerade växthusgaser) utan giltiga certifikat kan resultera i miljösanktionsavgifter både för företaget och den person som utför arbetet.
Bilskrotningsförordningen (2007:186)
Miljöprövningsförordningen (2013:251)
Avfallsförordningen (2020:614)
Uttjänta fordon betraktas som avfall
Alla uttjänta fordon betraktas som avfall. Är det uttjänta fordonet inte tömt på oljor och oljefilter, drivmedel, övriga vätskor, eventuella köldmedier, batterier med mera. betraktas fordonet som farligt avfall och ska förvaras och hanteras som sådant.
När uttjänta bilar eller andra icke fungerande fordon står uppställda, måste du kunna bevisa att fordonen ska och rimligen kan lagas, eller ange en annan rimlig motivering till varför bilarna förvaras i verksamheten.
Ett fordon anses vara uttjänt om det uppfyller minst en av följande förutsättningar:
- Kostnaden för reparation överstiger nuvarande värde av fordonet.
- Fordonet har inte besiktigats inom två år sedan det senast krävdes.
- Fordonet är i sådant skick att det inte är lämpligt att reparera eller att viktiga delar är skadade.
- Fordonet innebär en säkerhets- eller miljörisk.
- Det saknas bevis för att fordonet inte är avfall.
- Fordonet är avsett för demontering och återanvändning av reservdelar eller för fragmentering.
Demontering är förbjudet utan auktorisering
Demontering eller annat yrkesmässigt omhändertagande av uttjänta bilar är förbjudet om företaget inte är auktoriserat och anmält enligt miljöprövningsförordningen och miljöbalken. Det innebär att det inte är tillåtet för en verkstad att köpa in så kallade reservdelsbilar i syfte att ta reservdelar från dessa eftersom detta räknas som demontering.
Miljöbalken kapitel 2 paragraf 2 och 3
Miljöförvaltningens råd: Säkerhetsblad
Du ska ha kunskap och kontroll över de kemikalier som hanteras i verksamheten. För att uppfylla kunskapskravet i miljöbalkens andra kapitel, om hur kemikalier ska hanteras och förvaras, krävs att du har aktuella säkerhetsdatablad för de kemikalier som används i verksamheten. Dessa ska vara tillgängliga för dem som hanterar produkterna. I säkerhetsdatabladen finns bland annat information om vilka åtgärder som ska vidtas för att minimera skador på hälsa och/eller miljö i händelse av spill eller annan olycka. Säkerhetsdatabladen ska uppdateras minst vart tredje år eller vid behov (till exempel om produkten förändras).
Miljöförvaltningens råd: Kemikalieförteckning
Förenklad kemikalieförteckning för icke anmälningspliktig fordonsverksamhet Word, 13.4 kB. (Word, 13.4 kB)
Miljöförvaltningens råd: Absorbermedel vid spill och läckage
Absorbermedel ska förvaras lättillgängligt i verkstaden och användas för att samla upp spill och läckage. Förbrukat absorbermedel är farligt avfall och ska tas omhand separat från övrigt avfall. Det är därför viktigt att bolaget har tydligt uppmärkta kärl där personal kan lägga det efter användning.
Miljöförvaltningens råd: Förvaring av kemikalier
I händelse av spill/olycka ska det direkt gå att ta reda på vad som spillts ut.
Därför är det viktigt att:
- kemikalierna förvaras i originalförpackningar eller i korrekt uppmärkta behållare (så att det tydligt framgår vilka kemikalier som finns i respektive dunk/kärl)
- behållarna är beständiga mot de kemikalier som lagras
- förvaringskärlen är i gott skick.
Kemikalier och flytande, farligt avfall ska alltid förvaras med sekundärt skydd (invallat). En invallning kan vara ett särskilt förråd, container eller uppsamlingstråg av plåt eller plast. Grundkravet är att invallningen ska rymma den största behållarens volym plus 10 procent av övriga behållares volym.
Saknas golvavlopp i verkstaden och golvet är tätt, kan hela verkstaden ses som en invallning, förutsatt att kemikalier eller flytande farligt avfall förvaras så att eventuella läckage inte kan nå utanför lokalen. I de fall kemikalier eller flytande farligt avfall förvaras utomhus ska det, förutom invallning, även finnas nederbördsskydd och vid behov påkörningsskydd.
Miljöförvaltningens råd: IBC-behållare
Många verksamheter använder IBC-behållare för lagring av kemikalier och flytande farligt avfall. IBC-behållare är till för att användas vid frakt av brandfarlig vara och är inte lämplig för permanent förvaring av kemikalier eller flytande avfall under en längre tid. De uppfyller inte brandskyddskraven och är inte konstruerade för att motstå korrosion på samma sätt som en cistern.
Exempel på icke-farligt avfall som vanligtvis uppkommer i fordonsverkstäder
- däck
- förpackningsavfall (papp, papper, wellpapp, glas, plast, plåt, trä med mera)
- skrot
- hushållsavfall.
Exempel på farligt avfall som vanligtvis uppkommer i fordonsverkstäder
- spillolja
- oljehaltigt avfall, till exempel oljefilter, torkdukar eller använt absorberingsmedel
- bensin och diesel
- bromsvätskor
- glykol
- skurvatten/avloppsvatten från verkstadsgolv
- tvättvätskor från detalj-, motor- eller däcktvätt
- lösningsmedel
- batterier
- avfall som innehållit farliga ämnen, till exempel de flesta sprayburkar
- vissa förbrukade katalysatorer
- explosiva komponenter (till exempel krockkuddar)
- komponenter som innehåller kvicksilver
- glödlampor/lysrör
- blyvikter
- uttjänta fordon
- elavfall – allt med sladd eller batteri (ska sorteras som farligt avfall om inte verksamheten kan uppvisa att så inte är fallet).
Du är skyldig att skaffa dig kunskap om vilka slag av farligt avfall som uppkommer i din verksamhet. Farligt avfall får inte blandas med andra slag av farligt avfall, annat avfall, andra ämnen eller material. Olika slag av farligt avfall ska förvaras i uppmärkta separata behållare.
Mer om regler för hantering och klassning av farligt avfall
Producentansvar
Producentansvar finns bland annat för förpackningsavfall och däck (icke-farligt avfall) samt för elutrustning och batterier (farligt avfall). Det innebär att alla som tillverkar, importerar eller säljer dessa produkter ska ansvara och betala för återvinningen och hanteringen av förbrukad vara. För att uppfylla sitt ansvar har producenterna bildat branschbolag som administrerar insamling och återvinning. Avfall som omfattas av producentansvar ska sorteras ut från annat avfall och lämnas till respektive insamlingssystem.
Förpackningsavfall
Den första januari 2022 trädde en ny paragraf i avfallsförordningen i kraft enligt Avfallsförordning (2020:614) 3 kap. 4 §. Enligt den nya bestämmelsen ska den som har förpackningsavfall sortera ut sitt förpackningsavfall från annat avfall och lämna förpackningsavfallet till någon som (enligt 67 § förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar) samlar in förpackningsavfallet, om avfallet har producerats i eller i samband med yrkesmässig verksamhet.
Lagar och förordningar kring icke-farligt avfall och farligt avfall
Med handlare avses den som yrkesmässigt köper och säljer avfall och med mäklare den som yrkesmässigt förmedlar avfall för återvinning eller bortskaffande. Detta innebär att en verksamhet som tar emot/samlar in avfall från en annan verksamhet kan vara en avfallshandlare.
När gäller anmälningsplikt?
Det finns ingen undre gräns för vilken mängd avfall som ska hanteras för att det ska bli anmälningspliktigt som handlare eller mäklare enligt avfallsförordningen. Undantag från anmälningsplikten i avfallsförordningen gäller dock för verksamheter som omfattas av tillstånd eller har anmälts enligt miljöprövningsförordningen.
För insamling och lagring av avfall, där mängden överskrider 10 ton, gäller anmälningsplikt enligt miljöprövningsförordningen.
Anmälningsplikt vid lagring av farligt avfall
För insamling och lagring av farligt avfall gäller anmälningsplikten enligt miljöprövningsförordningen om mängden avfall vid något tillfälle är
- mer än 200 kilogram men högst 5 ton och utgörs av olja,
- mer än 1500 kilogram men högst 30 ton och utgörs av blybatterier,
- mer än ett ton men högst 50 ton och utgörs av elektriska eller elektroniska produkter,
- mer än 200 kilogram men högst 30 ton och utgörs av impregnerat trä,
- högst 50 ton och utgörs av motordrivna fordon, eller
- mer än 200 kilogram men högst ett ton i andra fall.
Miljöprövningsförordningen (2013:251), avfallsförordningen (2020:614)
Du är skyldig att kontrollera att den som tar emot ditt avfall för transport eller annan hantering har gjort den anmälan eller har det tillstånd som krävs för hanteringen.
Om du transporterar ditt farliga avfall själv krävs
- tillstånd från länsstyrelsen om mängden farligt avfall som transporteras under ett verksamhetsår överstiger 100 kilo eller 100 liter
- anmälan till länsstyrelsen om mängden farligt avfall under ett verksamhetsår är mindre än 100 kilo eller 100 liter. Någon nedre gräns finns inte.
Transport av icke-farligt avfall
Utan anmälan/tillstånd får du transportera upp till 10 ton eller 50 kubikmeter icke-farligt avfall om avfallet uppkommit i egen yrkesmässig verksamhet. Gränserna gäller per kalenderår.
Avfallsförordningen (2020:614)
Med hushållsavfall menas sådant avfall som uppkommer som en direkt följd av att människor – oavsett ändamål eller verksamhet – uppehåller sig inom en lokal eller i en anläggning. Exempel är avfall från personalmatsalar, fikarum, toaletter och kontor.
I november 2020 trädde en ny lag i kraft (NFS 2020:5) om avfall. Alla verksamheter som hanterar farligt avfall behöver rapportera in det farliga avfallet löpande till Naturvårdsverkets register för farligt avfall (oavsett mängden avfall). En rapportering ska göras varje gång en verksamhetsutövare fört en anteckning.
Från och med den 1 januari 2022 gäller en bestämmelse om ny miljösanktionsavgift för den som rapporterar in uppgifter om sitt farliga avfall för sent till avfallsregistret (en miljösanktionsavgift om 5000 kronor). Bestämmelserna följer av 11 kap 8 b § i förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter.
Kontakta oss
-
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd
- E-post: miljo@malmo.se
- Telefon: 040-34 35 15
-
Telefontider:
Vardagar klockan 08.30-12.00 och 13.00-15.30
-
Postadress:
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd, Miljöförvaltningen205 80Malmö
- Besöksadress: Bergsgatan 17
-
Besökstider:
Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30