Malmö stad
$left
$middle

Nettonollutsläpp Malmö stad

Till 2030 ska Malmö stads organisation ha nettonollutsläpp. Redan idag är Malmö stads användning av värme, el, drivmedel och tjänsteresor till 98 procent förnybar.

Målet att Malmö stads organisation ska ha nettonollutsläpp innebär att Malmö stad ska kartlägga och beräkna samtliga växthusgasutsläpp från Malmö stad. I dagsläget är Malmö stads användning av värme, el, drivmedel och tjänsteresor till 98 procent förnybar.

Det arbete som kvarstår med att minska Malmö stads växthusgasutsläpp handlar framförallt om att minska konsumtionsbaserade utsläpp. Detta kan exempelvis ske genom cirkulär upphandling, minskning av engångsartiklar och klimatsmart mat. De kvarvarande utsläppen från konsumtion och tjänster som Malmö stad orsakar ska kompenseras genom kolinlagring som till största mån ska ske lokalt.

 

Malmö stads el kommer från vattenkraft och egenägd sol- och vindkraft. Genom att teckna avtal om förnybar fjärrvärme och grön gas blev uppvärmningen av Malmö stads verksamheter helt fossilfri år 2020.

Malmö stads fordonsflotta består idag nästan helt av el- och gasfordon. Utmaningen som kvarstår är att få alla att tanka med förnybar biogas. År 2020 var 75 procent av alla inköpta drivmedel i Malmö stad fossilfria. Malmö stad arbetar för att alla gasfordon i Malmö ska tankas med 100 procent biogas.

Att ta ett medvetet ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvar i inköpsverksamheten är en viktig del av att uppnå stadens klimat- och hållbarhetsmål. Malmö stad är en av Sveriges största offentliga inköpare.

I Malmö stad jobbar vi med mat och hållbar utveckling på flera sätt. Huvudmålet är att all mat som serveras ska vara god, säker och av bra kvalitet. Den ska dessutom vara hållbart producerad.

Malmö stad har en mötes- och resepolicy som säger att medarbetare ska mötas och resa på ett hållbart, kostnadseffektivt och miljöanpassat sätt. Färre och mer miljövänliga resor ska bidra till att Malmö blir en klimatneutral stad. I första hand ska medarbetare välja resfria möten så långt det är möjligt. När vi ska träffas fysiskt inom Malmö ska vi gå, cykla eller åka kollektivtrafik, framför att köra bil eller ta taxi . Vid resor inom Sverige, och framförallt vid resor till Stockholm, ska vi välja tåg före flyg. Vid internationella resor ska vi överväga tåg framför flyg, framförallt i norra Europa.

Kommunfullmäktige har även beslutat om att införa förmånscyklar i Malmö stad. Syftet med att erbjuda förmånscyklar är att fler ska välja cykel framför bil. På det sättet minskar vi vår klimatpåverkan samtidigt som vi förbättrar hälsa och välbefinnande hos Malmö stads medarbetare. Förberedelser för upphandling av förmånscyklar är igång.

sv