Debiteringen

Debiteringen hanterar fakturering inom olika kommunala områden samt inkomstanmälan för förskola, fritidshem och familjedaghem i Malmö stad.

Betala via autogiro

Det går bra att betala din faktura från debiteringen via autogiro. För att anmäla autogiro:

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Välj sedan Autogiro och sök efter betalningsmottagare Malmö stad.
  3. Välj Malmö stad, Debiteringen. Vårt bankgiro-nummer för autogiro är 5188–8329.*
  4. Fyll i betalarnummer. Det är personnumret eller kundnumret till den person som står på fakturan.

*Observera att vårt bankgironummer för autogiro skiljer sig från det som står på din faktura.

Betala via e-faktura

Med e-faktura får du din faktura från oss direkt till din internetbank istället för med vanlig post hem till dig. För att anmäla e-faktura:

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Gå in under e-faktura.
  3. Sök efter Malmö stad Debiteringen.
  4. Ange det kundnummer som står på din senaste faktura.
  5. Om du avser att betala för någon annan anger du även personnummer till denna person.

Digital brevlåda

Är du ansluten till Min myndighetspost, Kivra, Digimail eller e-Boks får du automatiskt din faktura till din digitala brevlåda. Med digital brevlåda har du alltid tillgång till din post och tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt. Det är också möjligt att låta någon annan läsa och hantera dina fakturor.

Du som idag har e-faktura via din internetbank kommer fortsätta få fakturan dit. Har du varken e-faktura eller digital brevlåda kommer din faktura i brevlådan, precis som tidigare.

Tjänsten digital brevlåda förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Här kan du läsa mer om hur du ansluter dig till en digital brevlåda.

Väntar du en utbetalning från oss?

Vi använder oss av Swedbanks kontoregister vid utbetalning.
Har du anmält ditt konto dit sker utbetalning direkt till angivet konto. Här kan du anmäla ditt konto till deras register.

Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank. Om du inte har anmält konto sker utbetalning via utbetalningskort istället.

Om du får en faktura där det står tillgodo

Det kan finnas två orsaker till att det står tillgodo på din faktura.

1. Du har betalt en felaktig räkning

Du har då pengar tillgodo som du ska få tillbaka. Du kommer få tillbaka pengarna i en utbetalning via bank.

2. Du har en obetald räkning där slutsumman inte stämmer

Vad detta innebär varierar från fall till fall, det kan innebära att du ska betala en mindre summa än vad som stod på den obetalda räkningen eller så kan det innebära att du ska få pengar tillbaka.

Det kan till exempel handla om att inkomstanmälan inte har kommit in i tid och att du därför har fått maxtaxa för barnomsorg. Minusbeloppet visar vilken justering som gjorts.

Kontakta debiteringen så hjälper de dig.