Fastighetsägare, föreningar, företag och boende som har förslag på hur sitt närområde kan utvecklas kan gemensamt ansöka om samverkanstöd och samarbeta med fastighets- och gatukontoret för att förverkliga sina idéer.
Fastighets- och gatukontoret vill ha långsiktiga samarbeten med lokala aktörer för att stödja initiativ som förbättrar närmiljön inom våra ansvarsområden. Vi ansvarar bland annat för den offentliga miljön, såsom gator, torg och parker.
Kontakta förvaltningens kontaktperson med en intresseanmälan för att inleda en dialog om samverkan med fastighets- och gatukontoret. Ni bokar sedan ett möte med alla berörda parter.
Du når fastighets- och gatukontorets handläggare via samverkan.fgk@malmo.se.
Efter det inlednade mötet och dialog går ni vidare med en ansökan. Den ska innehålla ett förslag på hur ni kan utveckla ert område tillsammans med fastighets- och gatukontoret. Er kontaktperson går sedan igenom om ni har rätt förutsättningar och uppfyller kriterierna för att få samverkansstöd.
Förslaget på hur området kan utvecklas ska vara uppdelat utifrån fokusområdena
Om er kontaktperson på fastighets- och gatukontoret bedömer att ni har rätt förutsättningar för att få samverkansstöd kommer ni att arbeta tillsammans med den formella ansökan till tekniska nämnden.
Förberedelserna kan ta mellan 3 månader och 1 år, beroende på var samverkansorganiseringen är i processen när ansökan skickas in.
När förslaget är färdigt skickas det till politikerna i tekniska nämnden för beslut.
Godkänner tekniska nämnden er ansökan så beviljar fastighets- och gatukontoret upp till 300 000 kronor i samverkanstöd per år.
En begränsad del av samverkansstödet kan ni använda för att anställa och betala lön till en samordnare som arbetar med samverkansorganiseringen och genomföra de aktiviteter ni angett i er ansökan. Ersättningen får dock inte överstiga 25 procent av en heltidstjänst och ska baseras på aktuell lönenivå på arbetsmarknaden.
Samverkansorganiseringen betalar de resterande 75 procenten av lönen. Lönen ska följa branschens kollektivavtal.
Ni har regelbunden kontakt med er kontaktperson på fastighets- och gatukontoret för att stärka och utveckla samarbetet och samverkan under året.
Om samverkansorganiseringen vill fortsätta få stöd ska en ny ansökan för nästa år skickas in senast vecka 44.
Alla som får samverkansstöd ska varje år återrapportera till fastighets- och gatukontoret senast vecka 44.
Återrapporteringen ska innehålla:
Tekniska nämnden ska sedan godkänna återrapporteringen.
Efter tre år av samverkanstöd kan stödet övergå till ett medlemskap där tekniska nämnden blir medlem och betalar medlemsavgift i er samverkansorganisering.
Fastighets- och gatukontoret bidrar med upp till hälften av intäkterna från medlemmarna i föreningen under det första året. Från och med det andra året bidrar förvaltningen med en tredjedel av intäkterna.
Tekniska nämnden ingår inte i styrelsen för föreningen men deltar vid behov vid styrelsemöten.
Föreningar som får en medlemsavgift ska återrapportera till fastighets- och gatukontoret vartannat år. Återrapporteringen skickas in senast vecka 7.
Återrapporteringen ska innehålla:
Tekniska nämnden ska sedan godkänna återrapporteringen.
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?