Hantering av personuppgifter i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden
När du ansöker om stöd och insatser inom hälsa, vård och omsorg behöver vi samla in och spara personuppgifter om dig.
Vilka uppgifter som vi samlar in och hur länge vi sparar dem skiljer sig åt beroende på om uppgifterna används inom våra verksamheter för socialtjänst eller hälso- och sjukvård.
För dig som ansökt om bistånd
Om du till exempel ansöker om hemtjänst eller plats på ett vård- och omsorgsboende samlar vi in uppgifter om dina personliga förhållanden och ditt hälsotillstånd. Utöver de uppgifter som du själv lämnar till oss samlar vi in uppgifter om dig från befolkningsregistret (Skatteverkets folkbokföring).
Om du beviljas hemtjänst eller plats på ett boende kommer vi fortlöpande att dokumentera planerade och genomförda insatser som rör dig. Vi kan också komma att använda dina personuppgifter för att administrera avgifter och för att följa upp och kvalitetssäkra vårt arbete.
Varför dina personuppgifter behandlas
För att fullgöra vårt uppdrag som socialnämnd måste vi dokumentera uppgifter om dig om du ansökt om bistånd och den lagliga grunden för behandlingen är att den sker som en del av en myndighetsutövning. Hur vi behandlar dina personuppgifter styrs framförallt av lagen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten (2001:454).
Var dina personuppgifter sparas
Dina personuppgifter sparas digitalt i verksamhetssystem och på papper i en personlig akt.
Vem som får ta del av dina personuppgifter
Personuppgifter inom verksamheter för socialtjänst omfattas av sekretess och bara behörig personal i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har tillgång till dina personuppgifter, till exempel biståndshandläggare och hemtjänstpersonal.
Uppgifterna kan i särskilda fall komma att lämnas ut till andra myndigheter om det stöds av lag eller förordning, till exempel till Inspektionen för vård och omsorg. Dina uppgifter kommer inte att överföras till ett land utanför EU/EES.
Hur länge dina personuppgifter sparas
Social dokumentation, till exempel biståndsbedömning, beslut, genomförandeplan och daganteckningar, raderas fem år efter att ditt ärende har avslutats. Ett undantag finns om du är född den femte, femtonde eller tjugofemte dagen i månaden, i dessa fall kommer dina uppgifter inte att raderas utan sparas och arkiveras med hänsyn till forskningens behov.
För dig som får hemsjukvård eller rehabilitering
Om du är patient hos våra verksamheter för hemsjukvård eller rehabilitering dokumenterar vi uppgifter om ditt hälsotillstånd och vidtagna eller planerade vårdåtgärder i din patientjournal, för att kunna ge dig en god och säker vård. Vi kan också komma att använda dina personuppgifter för att administrera avgifter och för att följa upp och kvalitetssäkra vårt arbete.
Utöver de uppgifter som du själv lämnar till oss samlar vi in uppgifter om dig från befolkningsregistret (Skatteverkets folkbokföring). I vissa fall kan vi också samla in uppgifter om dig från andra vårdgivare, om vi har fått ditt medgivande till det.
Varför dina personuppgifter behandlas
För att kunna fullgöra vårt uppdrag som kommunal vårdgivare är vi skyldiga att samla in och dokumentera uppgifter om dig när du får vård. Den lagliga grunden för dokumentationen är att den sker som en rättslig förpliktelse i enlighet med patientdatalagen (2008:355).
Var dina personuppgifter sparas
Dina personuppgifter sparas digitalt i verksamhetssystem och på papper i din patientjournal.
Vem som får ta del av dina personuppgifter
Personuppgifter inom verksamheter för hälso- och sjukvård omfattas av sekretess och bara behörig personal har tillgång till dina personuppgifter, till exempel sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster/fysioterapeuter.
Uppgifterna kan komma att lämnas ut till andra myndigheter om det stöds av lag eller förordning, till exempel till Inspektionen för vård och omsorg. Dina uppgifter kommer inte att överföras till ett land utanför EU/EES.
Hur länge dina personuppgifter sparas
Uppgifter om dig som dokumenteras i ett verksamhetssystem eller en patientjournal på papper kommer inte att raderas utan sparas och arkiveras.
Frågor och klagomål gällande personuppgiftshantering
Om du har frågor om hur dina personuppgifter hanteras kan du vända dig direkt till förvaltningen eller till Malmö stads dataskyddsombud. Om du har klagomål på hur hälsa-, vård- och omsorgsnämnden behandlar dina personuppgifter ska du vända dig till Datainspektionen.
Malmö stads dataskyddsombud
Adress: August Palms plats 1, 205 80 Malmö
E-post: dataskyddsombud@malmo.se
Telefon: 040-34 10 57
Om personuppgifter
Generell information om hur Malmö stad hanterar personuppgifter och om vilka rättigheter du har som registrerad.
Kontakta oss
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen
- E-post:
- hvo@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar klockan 08.00–17.00
Sidan senast uppdaterad: