”Mycket glädje och positiv energi”
För Charlotta Ekholm, sektionschef och undersköterska inom hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen handlar Ung i sommar om mycket mer än feriepraktik. Genom ungdomarnas möten med äldre skapas social gemenskap, arbetslivserfarenhet och nya perspektiv – samtidigt som verksamheten får möjlighet att visa upp vårdyrkets mänskliga och meningsfulla sidor.
– Det är en vinst för både ungdomarna, brukarna, verksamheten och samhället i stort, säger hon.
Hon har lång erfarenhet av Ung i sommar. Redan som ny chef i början av karriären hamnade handledningen av sommarpraktikanter på hennes bord. Nu tar hon och kollegorna i Bunkeflos hemtjänstområde emot tre praktikanter per period varje år.
– Vi tycker det känns viktigt att kunna visa upp vad yrket faktiskt innebär, hela den tekniska biten och förstås den fina omsorg vi ger. Många av praktikanterna står inför gymnasieval och för vissa kan detta bli inspirationen de behöver för att välja inriktning, säger Charlotta Ekholm.
Faktum är att flera tidigare praktikanter sedan kommit tillbaka som timanställda sommarjobbare och till och med fast anställning – Ung i sommar är på så sätt också i linje med förvaltningens kompetensförsörjningsplan.
– När ungdomar återkommer känner de redan till verksamheten och arbetsmiljön.
Det gör introduktionen enklare och tryggare för både personal och brukare
En av utmaningarna är att skapa arbetsuppgifter som är meningsfulla men samtidigt på rätt nivå för praktikanterna.
– Vi brukar använda Ung i sommar-perioderna som ett sätt att betala tillbaka lite av vår ”skuld” till brukarna, det vill säga att vi med praktikanternas hjälp får möjlighet att göra det där lilla extra som inte alltid hinns med i det ordinarie arbetet. Det kan till exempel vara att de får vara med som extra socialt stöd till brukare som saknar anhöriga, att man högläser tidningen eller kanske hjälper till att sortera strumpor och underkläder – lite sådana där små men värdefulla saker.
I en del fall kan brukarnas kontakt med ungdomar ha en stor positiv effekt.
– En sommar hade vi en praktikant som drömde om att bli arkitekt. Hon fick mycket kontakt med en av våra brukare, en äldre kvinna som själv tidigare varit en framgångsrik arkitekt. Genom deras möten väcktes brukaren engagemang och minnen till liv, ungdomens intresse och motivation stärktes och de hjälpte och inspirerade varandra. Det betyder mycket när brukare kan få känna sig som människor – inte bara som vårdtagare.
Det händer också att de tar emot praktikanter inom satsningen Språksommar, ett Ung i sommar-upplägg som innebär möjlighet att träna och stärka sin svenska.
– Det känns roligt att kunna bidra till deras språkutveckling vilket gör att de kan ta steg mot utbildning – till exempel undersköterska.
Enligt Charlotta Ekholm fungerar Ung i sommar väldigt väl i 90 procent av fallen. Men det händer förstås att vissa ungdomar inte trivs eller inte tar uppgifterna på allvar.
– Då påminner vi oss om att det är ungdomar som vi har att göra med, som ofta saknar erfarenhet och kunskap om arbetslivet. Det hör till att vara lite slarvig. När det händer kan de få andra uppgifter inne i lokalerna och samtidigt lära sig vilka förväntningar som finns. Och kanske blir det bra lärdomar att ta med till det första riktiga jobbet, säger hon.
Vad är roligast med Ung i sommar?
– Det är att se ungdomarnas utveckling under sommaren, att de växer, får nya perspektiv, hittar nya vänner och känner stolthet över sitt arbete. Samtidigt innebär Ung i sommar en insats för samhället, att vi gör något för ungdomar som ger dem möjlighet att gå vidare mot utbildning och arbete. Det är en win-win, säger Charlotta Ekholm.
Få extra hjälp - erbjud praktikplats!
Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till Ung i sommar för att bolla idéer och få konkreta råd.
Telefon: 040-34 23 23
Telefontider: Måndag–fredag, 10.00–12.00
E-post: ungisommar@malmo.se