Malmö stad
$left
$middle

Kontaktcenter

Vi vill göra din vardag enklare, både i stora och små frågor som rör kommunen. När du kontaktar oss så möts du av en kommunvägledare som hjälper dig med exempelvis ansökningar, att komma i kontakt med rätt tjänsteperson och förstå informationsbrev eller beslut.

Du kan också kontakta oss för att lämna en synpunkt eller göra en felanmälan. Ofta kan vi ge dig svar direkt annars återkommer vi.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi kan hjälpa dig med det som rör kommunen. Det kan till exempel vara:

  • Att ansöka till förskola och grundskola
  • Frågor som rör bygglov och fastigheter
  • Om du vill lämna synpunkter på något i staden
  • Ansöka om hemtjänst och hjälpmedel
  • Vägleda dig som företagare
  • Socialtjänstens processer och kontakt
  • Frågor om faktura från eller till kommunen
  • Hjälpa dig med våra e-tjänster, blanketter och handlingar

Du kan ringa, mejla, besöka eller chatta med oss

Vi erbjuder olika möjligheter att kontakta Malmö stad. Utifrån lagstiftning om personuppgifter så passar olika kontaktvägar olika bra. Du väljer den kontaktväg som passar dig.

Ring eller besök oss om frågor som gäller dig eller någon du känner och kan innehålla känslig information, exempelvis om hälsa, ekonomi eller personuppgifter.

Chatt eller mejl passar i allmänna frågor som när du söker kontaktuppgifter, vill göra eller följa upp felanmälningar, har generella frågor om regler, riktlinjer och processer, eller om du vill ha information om vad som händer och erbjuds i kommunen.

Bra att veta när du kontaktar eller besöker oss

Om du har skyddade personuppgifter har du ett ansvar att informera oss om det. Då kan vi hantera ditt ärende på rätt sätt och begränsa antalet personer som tar del av dina uppgifter.

Tänk på att:

  • Om du har en handläggare eller direktkontakt så kontaktar du i första hand den personen.
  • Behöver du vår hjälp så ringer du in och informerar om att du har skyddade uppgifter.
  • Om du mejlar eller chattar med oss, skriv inte ditt namn, personnummer eller adress.

Kommunen lyder under offentlighetsprincipen, men du kan kontakta oss anonymt i många fall.

Tänk på att:

  • Du behöver ringa från dolt nummer för säkerställa att du är helt anonym. Slå #31# före vårt nummer för att dölja ditt telefonnummer.
  • Mejla från en anonym e-postadress.
  • I vissa fall behöver vi information om dig för att kunna hjälpa dig. Då kan du inte längre vara anonym. Det kan exempelvis gälla vid en ansökan till kommunen, eller om du vill begära ut handlingar som omfattas av sekretess och bara får lämnas ut till den person som handlingen rör.
  • Om vi har fått dina kontaktuppgifter kan vi bli tvungna att lämna ut infor­mationen om någon annan begär ut den. Kommunen kan normalt inte neka att lämna ut uppgifter med hän­visning till att personen begärt att få vara anonym, om det inte föreligger någon särskild sekretessgrund.

Alla kommunvägledare ger service på svenska och engelska. Pratar du teckenspråk kan du kontakta oss via Bildtelefoni eller besöka oss på våra besökskontor. När du besöker oss tar vi fram vår ipad och ringer upp en tolk genom Bildtelefoni.

Malmö stad tillhör finskt förvaltningsområde. Därför erbjuder vi tolk på finska. Behöver du service på finska kontaktar du oss. Finns det ingen tolk tillgänglig så hjälper vi dig att boka en tid vid ett senare tillfälle.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv