Malmö stad
$left
$middle

Det snabba sättet att lära dig sociala medier

Här är tio snabba, goda råd och tips för hur du bäst ska jobba i sociala medier. Klicka på respektive tips för mer information.

1. Ge ett värde

Ta reda på vad din målgrupp skulle kunna ha för nytta av er närvaro i sociala medier och planera innehållet utifrån det. Inte tvärt om.

2. Planera

Arbetet med sociala medier gör sig inte själv. Lägg upp en plan för hur du ska göra.

3. Presentera dig

När du skapar ett konto, presenterar dig och verksamheten på relevant sätt.

4. Var social. Var generös. Var ödmjuk

Bygg relationer genom dialog. Dela med er av er kunskap. Skicka andras tips och länkar vidare. Ställ frågor och var noga med att lyssna på svaren.

5. Anpassa

Tänk på att era publiceringar syns i mottagarens egna nyhetsflöde. Försök att passa in i ett flöde hellre än att se till den egna sidan.

6. Ge intresse – skapa nätverk

När du har med en länk är det viktigt att det sociala inte försvinner, genom att publicera endast länken. Berätta varför följarna borde klicka på länken och uppmuntra gärna följarna att dela med sig av vad de tycker.

7. Tidsanpassa uppdateringar

Det är viktigt att inläggen är anpassade efter omständigheterna. Dels för att öka relevansen hos mottagaren, men också för att öka chanserna att faktiskt synas i deras flöde. Är det jul, fredag eftermiddag eller en kall morgon så är det även det i de sociala medierna.

8. Strukturera din omvärldsbevakning

Planera och strukturera för att kunna arbeta effektivt med din omvärldsbevakning. Genom att omvärldsbevaka kan du få en uppfattning av vad andra tycker om er verksamhet eller vilka ämnen som diskuteras inom ert verksamhetsområde. Att lyssna och lära är lika viktigt som att dela med sig av kunskap i sociala medier.

9. Förmedla expertis

Involvera så många som möjligt i din organisation. Er målgrupp vill kommunicera med experterna. Lättåtkomlig expertis uppfattas som inkluderande för mottagaren.

10. Privat, personlig, professionell – se skillnaderna

Gränsen mellan privat användning och yrkesrollen kan vara ett bekymmer. Men det behöver inte vara det.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv