Malmö stad
$left
$middle

Vilken social medie-tjänst är bra för vad?

Här är en matris med några av de vanligaste sociala medie-tjänsterna. Tanken är att du ska få en snabb överblick kring vad de olika tjänsterna är, vad de är bra för och mindre bra för.

Facebook

Vad är det?

Facebook är ett socialt nätverk med över en miljard användare runt om i världen. Här finns möjlighet för företag att skapa sidor, skapa grupper för diskussion, annonsera m.m.

Bra för

På Facebook kan du starta olika diskussions-grupper. Det är bara dem med ett Facebook konto som kan nå grupperna. Du kan välja att göra grupperna öppna eller stängda. Du kan också starta företagssidor för att sprida information och ha öppna samtal med Malmöbor.

Mindre bra för

Facebook är i första hand till för att dela material vänner emellan, eller i gruppen. Du kan inte skapa material på Facebook, däremot kan du dela det du gör på andra plattformer via Facebook.

Tänk på

Bli personligen inte vän med elever, brukare osv. Utnyttja istället funktionen med olika grupper eller företagssidor. Skapa t.ex. en grupp för varje klass.

Flickr

Vad är det?

I första hand är Flickr en plattform för att dela bilder med varandra. Du kan skapa egna grupper och bjuda in användare i dem för att tillsammans titta på, lägga upp och kommentera bilder. Bilderna kan på ett enkelt sätt laddas ner i olika storlekar. Flickr hanterar också video.

Bra för

Bra för att dela bild och ljud. Utmärkt för att kommentera varandras foton och visa upp sina egna. Du kan även skapa bildspel. Du kan med fördel använda Flickr som din bilddatabas / bildbank – både att ladda upp bilder i eller använda andras bilder som har CC-licenser.

Mindre bra för

Plattformen bjuder inte in till att dela något annat än just bilder. Det finns ingen struktur för att diskutera eller göra egna status- uppdateringar. Flickr kan bilder och inget annat. Det är därmed ingen bra spridningskanal.

Tänk på

Allt material som du själv inte har skapat måste du vara extra försiktig med. Det är lätt hänt att man plockar en bild och använder utan att reflektera över vart den kommer ifrån. Kolla alltid med upphovs-mannen eller vilken CC-licens som finns på bilden innan du gör något med den.

Instagram

Vad är det?

Instagram var från början en slags bilddagbok och innehållet består av bilder och video. Med Instgram kan du enkelt ta ett foto med din mobil, lägga på ett filter som gör att kortet ser blåare ut, äldre, starkare färger, suddigare osv. och sedan dela det på både Twitter och Facebook. Den delen av Instagram kallas för flödet. Instagram har flera andra kreativa funktioner. Stories, eller händelser som det kallas på svenska, kan antingen vara stillbilder eller rörligt innehåll, som ligger kvar i 24 dygn. Du kan göra flera under de 24 timmarna och på så sätt bygga på en kronologisk berättelse. På varje händelse kan du lägga på text, emojis och annan grafik. Reels är Instagrams svar på TikTok, där du kan skapa kortare videor med ljud.

Bra för

Varje bild kan du sätta en etikett på, en så kallad hashtagg. Använd en hashtagg, typ #MyMalmo, och uppmana folk att tagga alla sina bilder med just den taggen. Eller kanske ännu mer specifikt #Malmobibblan. Snabbt, roligt och enkelt sätt att dela bilder.

Vill du skildra ett event, en specifik händelse eller berätta en historia är Instagrams händelser, eller stories som de också kallas, att föredra.

Mindre bra för

Inte så mycket dialog. Det du lägger upp i händelser/stories försvinner efter 24 timmar om du inte sparar det. Det är svårt att samla alla bilder som inte är taggade på exakt samma sätt. Då är Flickr bättre på det. Det går inte heller på ett enkelt sätt ladda ner bilder från Instagram. Är det avsikten är det bättre att använda Flickr.

Tänk på

Upphovsrätten gäller när du lägger upp bilder på Instagram. Du äger inga andra bilder än dina egna. Var noga med att specificera vilken hashtagg som gäller.

LinkedIn

Vad är det?

Detta är ett nätverk där användarens profession och CV står i centrum. Du lägger upp en profil med vem du är, utbildning och vad du är duktig på. Sedan kan du nätverka med människor som har den kunskapen du efterlyser och vice versa. Ett kunskaps-utbyte helt enkelt.

Bra för

Nätverket består av kontakter. Många branscher har diskussionsforum där man delar kunskaper inom professionen. Det går också bra att dela status-uppdateringar precis som på Facebook samt skriva kortare ”artiklar” i stil med blogginlägg som man delar med sig av till sina kontakter.

Mindre bra för

Tänk på

Många rekryterare headhuntar via LinkedIn. Det går även bra att annonsera på LinkedIn.

Pinterest

Vad är det?

Pinterest är en slags anslagstavla där du kan lägga upp dina egna bilder. Du kan även söka på andras bilder och skapa egna anslagstavlor. Är det en bild du tycker om kan du skicka den vidare till de användare som följer dig.

Bra för

Har du ett särskilt event kan du lägga upp bilder från det eventet och skapa en egen anslags-tavla med bilder därifrån. Du kan också använda den som inspiration, samla fina pysselbilder som inspiration till andra lärare. Samla och dela bilder som på något sätt knyter an till din verksamhet.

Mindre bra för

Tjänsten är inte så utbredd i just Sverige och har relativt få användare.

Tänk på

Upphovsrätten. Du äger inte bilderna även om du kan ta dem och sätta dem på just din anslagstavla. Genom att du tar andras bilder, vilket hela tjänsten går ut på, tillgängliggör du dem också för dem som följer dig. Tänk på vilka bilder du som representant för Malmö stad sätter på din anslagstavla.

Snapchat

Vad är det?

Snapchat är en tjänst där du kan dela slutna foto- och videomeddelande med dina vänner som försvinner efter några sekunder. Som företag kan du också använda dig av funktionen stories som är öppna för alla Snapchat användare. Du bygger på din story med foto och filmer, som sen försvinner efter 24 h.

Bra för

Snapchat är populär bland ungdomar. Är det denna målgrupp man vill nå är detta definitivt en bra kanal! Den ger utrymme för mycket kreativitet och humor. Det går också att annonsera på Snapchat via ett annonskonto.

Mindre bra för

Målgruppen på Snapchat är begränsad. Du kan inte heller dela länkar eller längre textstycken på Snapchat.

Tänk på

Tänk på att du måste skärmdumpa eller spela av alla meddelanden som kommer in via Snapchat, då det är allmän handling. Läs mer här

Twitter

Vad är det?

Slarvigt kallad en mikroblogg. Med meddelanden om 280 tecken gör du små status-uppdateringar, svarar på frågor, ställer egna frågor eller diskuterar med andra användare.

Bra för

Snabbt medium som är starkt relationsbundet. Här får du blixt-snabbt ut budskap eller information. Lika snabbt som du kan svara på frågor från medborgarna. De digitala trösklarna är låga och du har snabb tillgång till politiker, makthavare, journalister och medborgare. Bra för opinionsbildning.

Mindre bra för

Snabbt är inte alltid bra. Glöm inte att vara varm i hjärtat och kall i hjärnan. Det är lätt att säga något som inte alla skulle höra, eller berätta om något som inte ännu är beslutat. Men med ödmjukhet, ärlighet och gott uppsåt är Twitter en förvånandes-värd förlåtande miljö. På Twitter finns mycket anonyma konton, botar och en hel del troll, samtalsklimatet är ofta hårt.

Tänk på

Alla kan se vad du skriver. Det kan vara svårt att se och få ett begrepp om, men det är som om du står på en fest och pratar. Alla kan lyssna. Tänk igenom vad det är du skriver så att det är sant och att du har täckning för det. Glöm inte att lyssna och delta i olika diskussioner lika mycket som du vill föra ut ett budskap. Rätt tidpunkt är också avgörande på Twitter, där en tweet anses ha en genomsnittlig överlevnad på ca 2 h.

Vimeo

Vad är det?

Vimeo är en videotjänst. Här kan du spela in t.ex. föreläsningar och göra dem tillgängliga i andra kanaler.

Bra för

Vimeo är så pass utvecklat och väl använt att det fungerar att lägga in videoklippet så att man kan se det från andra sajter. Du kan spela in med Vimeo för att sedan lägga på din egna webbsida eller Facebook-grupp.

Mindre bra för

Vimeo är mindre bra för att spela in intervjuer eller kortare sekvenser som man sedan vill redigera.

Tänk på

Ljudet. Med tjänster som Vimeo är ljudet viktigare än bilden.

YouTube

Vad är det?

Här kan du skapa ett konto och lägga upp egna videoklipp, eller skapa spellistor med andras videoklipp. Du kan även prenumerera på andra användares filmklipp.

Bra för

YouTube är världens näst största sökmotor (efter Google). YouTube förstår din smak och ger dig automatiska rekommendationer. Viss redigering kan du också göra när du spelat in det du önskar. Väldigt bra kanal om du har en ung målgrupp, då de flesta unga använder Youtube mycket.

Mindre bra för

Att bara använda YouTube som kanal kan vara svårt. Det laddas upp 24 timmar film varje minut på YouTube. Bli inte nedslagen om du inte får många tittare utan försök att tänka på att vara relevant. Det är svårt att få tittare och likes på YouTube då tjänsten är så enormt stor, men är ett bra ställe att göra filmklipp tillgängliga på.

Tänk på

Om du inte har för avsikt att vara social på YouTube utan endast göra filmklipp tillgängliga för att använda i andra kanaler är det bättre du använder Malmö stads YouTube kanal / konto än att du startar ett eget. Kontakta mikael.hellman@malmo.se

Tiktok

Vad är det?

Tiktok är en plattform som används för att skapa och dela korta videoklipp och livesändningar. Ett videoklipp är max 15 sekunder långt, men du kan sätta ihop flera stycken upp till 60 sekunder. Klippen innehåller vanligtvis dans, musik eller komiska inslag.

Bra för

Tiktok har vuxit väldigt snabbt de senaste åren, framförallt bland unga. Det är en en bra kanal för att nå en yngre målgrupp. Tiktoks algoritm gör så att videoklipp väldigt snabbt ska kunna bli virala och få stor spridning. På så sätt kan du nå väldigt många om du gör en video som bli populär.

Mindre bra för

Tiktok är inte bra om du har en äldre målgrupp. Eftersom tiden är väldigt begränsad kan du inte nå ut med längre innehåll.

Tänk på

Det går att skapa videos på Tiktok och sen dela dem i andra sociala medier. Ljudet är otroligt viktigt på Tiktok och du behöver kunna bjuda på dig själv.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv