$left
$middle

Universitetsholmen

Universitetsholmen strax väster om Malmö centralstation omges av kajer, kanaler och en hamnbassäng. Här samsas verksamheter som Malmö Universitet, Minc och Malmö Live med nya bostäder, handel och service.

Universitetsholmen fick sitt namn vid etableringen av den dåvarande högskolan, nu Malmö Universitet. I området finns landmärken som universitetsbyggnaderna Orkanen och Niagara, samt konsert- och konferensbyggnaden Malmö Live. Till den äldre bebyggelsen hör bland annat hamnmästarbostället, en saluhall, en tidigare tågstation samt aktiva spannmålssilor längs med Neptunigatan. Fler nya byggnader med bostäder och verksamhetslokaler växer fram i området.

Fler broar och grundare vatten

Universitetsholmen är helt omgiven av vatten och avgränsas av Inre hamnen, Suellshamnen, Västra hamnkanalen, Citadellshamnen och Södra varvsbassängen. Då industrins och fartygstrafikens dagar i området numer är förbi har Södra varvsbassängen nyligen grundats upp för att minska vattendjupet och gynna det marina djur- och växtlivet.

I området finns många befintliga broar från olika tidsepoker: Klaffbron och Universitetsbron i norr, Suellsbron och den mindre Bagers bro i öster, Älvsborgsbron och Hovrättsbron plus de mindre gångbroarna Hjälmarebron och Birgit Nilssons bro i södra delen av området, samt Citadellsbron och Neptunibron i väster. Nu tillkommer ytterligare två broar. Båda är röda och går över Södra varvsbassängen.

Beijers bro och Styrmansbron

Beijers bro är en ny gång- och cykelbro som knyter ihop Beijerskajen på Universitetsholmen med den framväxande Varvsstaden på andra sidan vattnet. Den nya bron avlastar Klaffbron och kommer på plats under sommaren 2024.

Styrmansbron för kollektivtrafik, gående och cyklister ingår i det stråk som knyter ihop Västra Hamnen med Malmös gamla stadskärna. Bron kommer att trafikeras av MalmöExpressen linje 5 och planeras vara färdigbyggd i slutet av 2024.

Styrmansbron sedd från Styrmansgatan.

Styrmansbron sedd från Styrmansgatan och Bassängkajen. I bakgrunden, längst till höger, skymtar Beijers bro. Illustration: Kjellander Sjöberg/Malmö stad

Kajstråk

Kvarteret Abborren

Vid kvarteret Abborren, som ligger i den sydvästra delen av Universitetsholmen, byggs två gator om. Västra Älvgatan färdigställs och blir gågata med kajstråk mot småbåtshamnen i Varvskanalen. Samtidigt får Citadellsvägen en tillfällig gestaltning med färg, sittplatser och planteringar. Arbetet påbörjas i augusti 2024 och beräknas vara klart innan årets slut.

Citadellsvägen efter ombyggnad, med målad asfalt, bänkar och planteringar. Illustration: Elin Karlsson, Malmö stad

Citadellsvägen tillfälliga gestaltning, med målad asfalt, bänkar och planteringar. Illustration: Elin Karlsson, Malmö stad

Citadellsvägen

Citadellsvägen får en tillfällig utformning med bänkar, planteringsurnor och målad asfalt, i väntan på att bebyggelsen öster om Varvskanalen blir klar. Gatan höjs upp för att ansluta till entréer och infarter. Gång- och cykeltrafik hänvisas till den del av gatan som ligger närmast husen. Körbanan närmast kanalen kommer att vara öppen för byggtrafik till och från kvarteret Löjan.

Västra Älvgatan

Västra Älvgatan höjs upp mot entréer och infarter, och asfalteras närmast byggnaderna. Mot Varvskanalen byggs ett trädäck med träd, bänkar, bord och soldäck som leder ner till kajplatser för småbåtar. Endast biltrafik till och från fastigheterna i kvarteret Abborren kommer vara tillåten på Västra Älvgatan, som inte ansluter för biltrafik mot Neptunigatan.

Bassängkajen

Våren 2024 påbörjades arbetet med att färdigställa västra delen av Bassängkajen. Kajstråket får ytor av natursten, bänkar, ett trädäck vid vattnet och många träd, som planteras i stora lådor. Arbetet beräknas vara klart i slutet av 2024.

Bassängkajen är avstängd medan arbetet pågår. Den kvartersmark som hör till fastigheterna Triton 8 och Triton 10 är fortfarande tillgänglig, med undantag av enstaka cykelplatser och parkering för rörelsehindrade med särskilt tillstånd.

Kajstråket Bassängkajen sett ovanifrån, med kommande trädplanteringar, stenläggning och trädäck mot vattnet.

Kajstråket Bassängkajen får träd, natursten, sittplatser och ett trädäck mot vattnet.

Beijerskajen

Befintlig kaj inom kvarteret Trollhättan, mot Södra Varvsbassängen, behöver förstärkas och breddas. Samtidigt anläggs ett nytt soldäck mellan kaj och vatten i hörnet av hamnbassängen och gågatan längs kajen får ny markbeläggning, planteringar, sittplatser med mera.

Arbetet som planeras starta i slutet av 2024 innebär spontning, pålning, grävning och schaktning, vilket kommer orsaka en del buller. Beijerskajen kommer under pågående entreprenad att vara avstängd men arbetet väntas inte påverka trafiken i området.

Arkitekttävlingar inom Universitetsholmen

Trollhättan 6

I samarbete med Malmö stad bjuder fastighetsägaren in till parallellt uppdrag för gestaltning av ny bebyggelse inom fastigheten Trollhättan 6, som är en av de sista pusselbitarna på Universitetsholmen. Nu ska den planläggas för bostäder, kontor och centrumverksamheter samt eventuellt även parkering under jord. Befintlig kontorsbyggnad mot Nordenskiöldsgatan är tänkt att bevaras och anpassas.

Amphitrite

En ny byggnad för universitetsverksamhet ska uppföras mellan Neptunigatan och Bassängkajen, intill Niagara, i den historiska miljön på Universitetsholmen. Fastighetsägaren har i samarbete med Malmö universitet och Malmö stad utlyst ett parallellt uppdrag för utveckling av kvarteret. Tre arkitektteam har valts ut att gå vidare med sina förslag.

sv