Malmö stad
$left
$middle

Ersättning för uppdrag som god man, förvaltare eller förmyndare

Som god man, förvaltare eller förmyndare har du rätt till ett arvode för ditt uppdrag. Du har också rätt till ersättning för de utgifter du haft för att kunna utföra uppdraget. Det är överförmyndarnämnden som beslutar om arvodet och kostnadsersättning.

Beräkningen av arvode och kostnadsansvar utgår från prisbasbeloppet.

Prisbasbelopp för 2024: 57 300 konor

Prisbasbelopp för 2023: 52 500 kronor

Arvodet kan inte jämställas med lön

Arvodet är den ekonomiska ersättningen du får för ditt uppdrag som god man, förvaltare eller förmyndare. Utgångspunkten är att ditt uppdrag delvis är ideellt och du kan därför inte förvänta dig ett arvode som går att jämställa med lön för allt du har utfört i ditt uppdrag. Uppdraget som stöd till en annan medmänniska är inte heller utformat så att det kan liknas vid en anställning.

Arvodet avgörs i varje enskilt ärende

Malmö stad tillämpar schablonarvoden som ligger i linje med vad Sveriges kommuner och regioner (SKR) rekommenderar. Men storleken på arvodet avgörs i varje enskilt ärende och för varje period för sig. Det går alltså inte att förvänta sig samma arvode varje år.

Till grund för vårt beslut om arvode ligger din skriftliga redogörelse för uppdraget och din ekonomiska redovisning för den aktuella arvodesperioden. Enheten för överförmyndarärenden behöver veta vad som gjorts för att kunna bedöma vad som är ett skäligt arvode. Arvodet som de beslutar om är arvode före skatt.

Arvode till god man eller förvaltare för vuxen

Vem som ska betala arvodet framgår av det beslut du får av enheten för överförmyndarärenden efter att din årsräkning har granskats.

Huvudregeln är att det är huvudmannen själv som ska betala arvodet. Det ingår i ditt uppdrag som god man eller förvaltare att planera och budgetera så att huvudmannen har medel att betala arvodet när beslut om arvode kommer från enheten för överförmyndarärenden.

Kommunen betalar istället arvodet om

  • huvudmannens skattepliktiga inkomst före skatt understiger 2,65 gånger prisbasbeloppet och
  • värdet av huvudmannens samlade tillgångar samtidigt understiger 2 gånger prisbasbeloppet.

Det är viktigt att påpeka att beräkningen av arvode och kostnadsansvar utgår från prisbasbeloppet under föregående år.

Om det är huvudmannen som ska betala arvodet, ska du som god man eller förvaltare för huvudmannens räkning betala in preliminärskatt och sociala avgifter samt lämna in en förenklad arbetsgivardeklaration till Skatteverket.

På Skatteverkets hemsida hittar du information om hur du räknar ut skatten och de sociala avgifterna på ditt arvode. Där finns också blankett för den förenklade arbetsgivardeklarationen du ska lämna in för huvudmannens räkning. Vänd dig till Skatteverket om du har frågor om detta.

Om det är kommunen som ska betala arvodet, sköter kommunen inbetalning av skatter och avgifter.

Arvode till god man, särskilt förordnad förmyndare eller medförmyndare för barn

Inom uppdraget som god man är huvudregeln att du får arvode för nedlagd tid med en timtaxa som bestäms utifrån hur svårt ditt uppdrag är.

I uppdrag som medförmyndare och särskilt förordnad förmyndare får du som regel arvode med procentsatser av prisbasbeloppet. Du kan även få ersättning av socialtjänsten.

Huvudregeln är att det barn som du företräder betalar ditt arvode om barnet har inkomster som under det året överstiger 2,65 prisbasbelopp eller har tillgångar över 2 prisbasbelopp. Annars står kommunen för arvodeskostnaden.

Arvode till god man för ensamkommande barn

Ensamkommande barn betalar varken arvodet eller de övriga kostnadsersättningarna. Det är särskilda arvodesregler som gäller för god man för ensamkommande barn. Skillnaden är främst baserad på om barnet har beviljats uppehållstillstånd i Sverige eller inte.

Arvodet betalas ut i samband med att en redogörelse granskats. Du ska lämna in en redogörelse per barn var fjärde månad, enligt ett bestämt schema för fasta redogörelseperioder.

Har barnet beviljats uppehållstillstånd ska redogörelse lämnas in en gång per kalenderår (brytdatum 31 december). Arvodet betalas därför också ut en gång per år.

Enheten för överförmyndarärenden har, liksom du som är god man, en skyldighet att se till att barnet har det bra. Det främsta verktyget för enheten att kontrollera att barnet är väl omhändertaget är genom att läsa din redogörelse. För att skydda barnet och hens intressen har vi en regel som syftar till att redogörelserna ska komma in i tid. Med ett bestämt schema för inlämning av redogörelser blir det tydligt när en god man lämnat in en redogörelse för sent.

Du har som god man 30 dagar på dig att skicka in en slutredogörelse från sista redogörelsedag, vilket specificeras i instruktioner på redogörelseblankett och utskick med begäran om slutredogörelse. Det gäller även för redogörelsen som ska skickas in efter beviljat uppehållstillstånd.

För varje påbörjad månad som därefter löper utan att du skickar in redogörelse (vår datumstämpel för inkommande post gäller som tidsgräns), dras 5% av den totala arvodessumman (exklusive övriga kostnadsersättningar). Samma arvodesregel tillämpas för slutredogörelser.

Vid avsevärd försening (exempelvis om redogörelse uteblir under ett helt kalenderår) får överförmyndarnämnden besluta om ärendet ska granskas. Som sista åtgärd kan den gode mannen blir utbytt i alla pågående uppdrag.

Beslut om arvode och tid för utbetalning

Beslut om arvode fattas i anslutning till att enheten för överförmyndarärenden granskat din ekonomiska redovisning och/eller redogörelse. Eftersom de granskas i den ordning som de kom in under året kan vissa beslut om arvode fattas senare än andra. Du kan alltså inte förvänta dig att en utbetalning av arvodet betalas ut en viss månad.

Om det enligt beslutet är huvudmannen själv som ska betala arvodet, gäller arvodesbeslutet som medgivande till uttag från överförmyndarspärrat konto. Du tar då med dig beslutet till banken för överföring av beloppet.

I de fall som kommunen betalar arvodet sker detta i anslutning till Malmö stads löneutbetalningar.

Hur du får ditt arvode utbetalt

För att få ditt arvode behöver du anmäla ett konto till Malmö stads bank. Det innebär inte att du byter din privata bank utan endast att du registrerar det konto dit du vill få ditt arvode.

Ny bank våren 2024

Malmö stad byter bank från Swedbank till Nordea. Det betyder att du behöver registrera ditt konto hos Nordea för att få ditt arvode utbetalt.

OBS! Om du är ny ställföreträdare och inte har anmält konto på Swedbank sen tidigare behöver du anmäla ditt konto både hos Swedbank och Nordea för att få arvode.

Anmäl konto hos Nordea

Ha ditt BankID och ditt kontonummer redo! (Observera att Freja eID inte fungerar hos Nordea.) Du behöver också ange Malmö stads arbetsgivarnummer hos Nordea, som är 650417.

  • Gå in på Anmäl konto på Nordea.se
  • Klicka på ”Anmäl ditt konto”.
  • Bocka i rutan som är vid ”Jag saknar Mobilt BankID alternativt BankID på kort eller använder löntagarnummer”.
  • Klicka på ”Fortsätt”.
  • Fyll i dina uppgifter i formuläret som kommer upp.
  • Spara och skriv ut formuläret.
  • Skicka in formuläret till Nordea på denna adress:

    Nordea
    Löneservice
    P1306
    105 71 Stockholm

    Du kan också lämna in formuläret på ett Nordeakontor. Där kan du på samma gång också få hjälp att anmäla ditt kontonummer.

  • Gå in på Anmäl konto på Nordea.se
  • Klicka på ”Anmäl ditt konto”.
  • Klicka på ”Fortsätt”.
  • Logga in via BankID och fyll i dina uppgifter.

Anmäl konto hos Swedbank

Om du någon gång fått en utbetalning från Malmö stad eller om du har ett bankkonto hos Swedbank, kommer utbetalning att göras till det bankkonto du tidigare angett till Malmö stad eller det aktiva bankkontot hos Swedbank.

Om du inte fått någon utbetalning och/eller du saknar ett konto hos Swedbank

Anmäl ditt aktuella bankkonto till Swedbanks kontoregister för att få utbetalningen direkt till ditt konto.

Vad händer om jag inte anmäler ett konto?

Du som inte anmält ditt konto får arvode utbetald via avier:

  • En avi kan max vara på 15 000 kronor. Därför kan man få flera avier för utbetalning av ett arvode.
  • Avierna kan lösas in på 7-Eleven, Pressbyrån och Nordeas bankkontor mot en kostnad.

Hur reseersättningen ser ut

Ersättning för resor inom Malmö stad beviljas inte särskilt. Du kan få en schablonersättning om 2% av prisbasbeloppet för de kostnader som du har haft inom ramen för ditt uppdrag. Kostnaderna kan gälla lokalresor, porto, kuvert, kopior, med mera. Om du vill ha kostnadsersättning som överstiger schablonersättningen måste du skicka in verifikationer som styrker kostnaderna från första kronan.

I de fall huvudmannen bor utanför Malmö har du som god man, förvaltare eller förmyndare rätt till ersättning för cirka 6 besök per år, om du fått ett förhandsmedgivande. Undantag kan göras vid behov.

Om du önskar ersättning för resor som gjorts utanför Malmö behöver du redovisa det i en resejournal. I resejournalen ska datum, syfte med körning och antal kilometer framgå. Om resan utanför Malmö gjorts med kollektivtrafik ska du lämna in resebiljett i original tillsammans med resejournalen.

För ställföreträdare över 65 år: avskaffning av särskild löneskatt

Från och med den 1 juli 2019 avskaffades den särskilda löneskatten som drogs på den ersättning som betalas ut till ställföreträdare som vid årets ingång fyllt 65 år.

Det innebär helt enkelt att du som är ställföreträdare och är född mellan 1938-1953 slipper att betala löneskatt på din ersättning. Dock kommer fortfarande ålderspensionsavgiften på 10.21 procent att dras.

Kontakta oss

Enheten för överförmyndarärenden

Telefon:
040-34 36 08
Telefontider:
Måndag, tisdag och fredag klockan 10.00–12.00, onsdag klockan 13.00–15.00.
Postadress:
Enheten för överförmyndarärenden Enheten för överförmyndarärenden 205 80 Malmö
Besöksadress:
Storgatan 15
Besökstider:
Måndag–fredag klockan 9.00–16.00

Sidan senast uppdaterad:

sv