$left
$middle

Verksamhetsprogram för avdelning LSS-bostäder

Avdelningen LSS-bostäder är en del av funktionsstödsförvaltningen. Uppdraget är att erbjuda bostad med särskild service för vuxna, eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna, i enlighet med 9 kap. 9 § LSS. För att genomföra detta uppdrag på bästa sätt och uppnå likvärdig service på alla boenden behöver vårt arbetssätt bli tydligare. Detta är centralt för att få samriktade verksamheter med hög kvalitet i alla delar av vår verksamhet.

Introduktion

Vad är vårt huvudsakliga uppdrag? Gör vi i alla delar det vi ska?
Om det finns brister – hur skapar vi samriktning och bra arbetsstrukturer för vårt uppdrag?

Hösten 2018 genomförde avdelningschefen intervjuer med samtliga sektionschefer i avdelning LSS-bostäder. Utifrån sina erfarenheter berättade sektionscheferna vad man anser att avdelningen behöver utveckla för att på ett bättre sätt möta brukarens möjlighet till delaktighet och självständighet. Intervjuerna resulterade i tre fokusområden för avdelningen.

1. Synen på arbetet med brukaren
2. Kompetens
3. Samriktning

Vår värdegrund

Vår värdegrund vilar på humanism, personligt stöd och respekt för individens integritet. Detta synsätt ska genomsyra alla verksamheter och prägla det vardagliga arbetet i stort och smått. Varje människas unika värde och förmåga till delaktighet ska beaktas. Verksamheterna ska präglas av respekt för individens frihet, delaktighet och självbestämmande samtidigt som våra medarbetare behöver stödja och motivera brukaren i olika situationer och val.
Goda resultat uppnås genom engagerade, flexibla och kompetenta medarbetare som har ett kvalitetstänkande och professionellt förhållningssätt.

Varför ett verksamhetsprogram?

Syftet med verksamhetsprogrammet är att konkretisera avdelningens tre gemensamma fokusområden i ett gemensamt dokument, som syftar till att öka möjligheten till samriktning i våra verksamheter. Programmet ska implementeras i alla verksamheter under åren 2019–2022. Genom implementering av programmets olika delar förväntar vi oss nå en kvalitetshöjning och ett mer likvärdigt och professionellt stöd för de som beviljas insatsen bostad med särskild service enligt LSS i våra verksamheter.

1. Synen på arbetet med brukaren

Synen på arbetet med brukaren handlar i grunden om att arbeta på ett professionellt och lösningsorienterat sätt. Brukarens frihet kontra verksamhetens ansvar kan vara en utmaning. Vi värderar brukarens självständighet och delaktighet mycket högt, samtidigt som vi har ett ansvar att stötta brukaren till positiva val och goda vardagsrutiner. Devisen ”aldrig tvinga, aldrig överge” är bra men inte alltid enkel att tillämpa.

Alla medarbetare på avdelning LSS-bostäder ska dela samma etiska grund vad gäller synen på arbetet med brukaren, där brukarens värdighet, frihet och rättigheter ses som grundprinciper vad gäller ett professionellt bemötande av denne. 

Värdighet, frihet och rättigheter

Utgångspunkten i synen på arbetet med brukaren är människovärdesprincipen, där alla människor är födda fria och lika i värde. Synen på arbetet med brukaren ska utgå ifrån brukarens rätt till integritet, självbestämmande och att denne är fri från tvång och förtryck. Brukaren har rätt till en privat sfär, att bli respektfullt och jämlikt bemött, att få en rättssäker behandling och ges utrymme att uttrycka sina medborgerliga och demokratiska rättigheter.

Aldrig tvinga – aldrig överge

Brukarens värdighet, frihet och rättighet är i regel okränkbar. I de fall det finns brukare som bedöms sakna förmåga att göra autonoma val och agera självständigt har vi som organisation ett stort ansvar i att agera rätt för att inte göra avkall på brukarens värdighet. För att göra detta krävs kunskap om och en levande diskussion om etik i verksamheterna.

Hur arbetar vi med detta?

För att varje medarbetare i avdelning LSS-bostäder ska vara rustad vad gäller etiska överväganden är det avgörande att det finns ett praktiskt och handfast stöd att tillgå. 

Förebyggande arbete

I arbetet med brukaren möter medarbetaren ofta dilemman som många gånger är svåra att hantera. Inom avdelning LSS-bostäder arbetar vi för att stärka var och en av medarbetarna på alla nivåer i avdelningen. Vi lär av våra egna och andras erfarenheter genom att kontinuerligt arbeta med värderingsövningar och diskussioner för att stärka det professionella förhållningssättet. För att ge brukaren rätt typ av stöd i olika situationer är detta arbete viktigt på alla nivåer och att samtliga aktivt deltar i detta.

Stöd till verksamheten

Till hjälp i det förebyggande arbetet har avdelning LSS-bostäder bland annat tagit fram en idébank för att levandegöra den etiska dialogen i verksamheterna. Denna består av värderingsövningar, etiska dilemman, verkliga fallbeskrivningar från verksamheterna, med mera. Dessa kan ligga som grund för dialog i hela arbetsgruppen eller medarbetare emellan.

Handledning

För att stärka varje enskild medarbetare i de dilemman som kan uppstå i arbetet med brukaren sker kontinuerlig och verksamhetsnära handledning av omsorgspedagog i den pedagogiska strukturen. Stödet kan ges vid teammöten, samtal mellan omsorgspedagog och medarbetare eller i det dagliga arbetet med brukarna. Utöver det finns det stödjande insatser att tillgå inom förvaltningen. Dessa är exempelvis verksamhetsstöd från habiliteringen, förvaltningens konsultativa stödteam, olika workshops och studiecirklar, med mera. Även extern handledning.

2. Kompetens

Fokusområdet kompetens innefattar både grund-, påbyggnads- och spetskompetens hos medarbetarna och en pedagogisk struktur som bygger på ett team baserat arbetssätt. Pedagog med utbildningsansvar samordnar utbildningsinsatser i samverkan med avdelning LSS-bostäders samtliga omsorgspedagognätverk.

Grund-, påbyggnad- och spetskompetens

Grundkompetens

Kunskapen, utöver formell utbildning, ska vara är likvärdig hos alla medarbetare i avdelningen, oavsett vilket boende man arbetar på. Identifierade viktiga kunskapsområden är bland andra autismspektrumtillstånd, intellektuell funktionsnedsättning, lågaffektivt bemötande, grundläggande pedagogisk kunskap, arbete med genomförandeplan och social dokumentation.

Påbyggnadskompetens

Detta innebär en utökad verksamhetsspecifik kunskap. Vilken kompetens som medarbetarna behöver varierar beroende på brukarnas funktionsnedsättningar och behov. Det kan till exempel handla om kunskap kring förvärvade hjärnskador, psykisk ohälsa eller demens. 

Spetskompetens

Med detta avses medarbetare med särskild kompetens som arbetar över hela enheten, avdelningen eller förvaltningen. Det kan till exempel vara utbildare och handledare inom utmanande/problemskapande beteende, tydliggörande pedagogik och sexuell hälsa.

Pedagogisk struktur och teambaserat arbetssätt

Den pedagogiska strukturen och det teambaserade arbetssättet kan beskrivas som bärande väggar i avdelning LSS-bostäders verksamheter. Strukturen ger medarbetarna större möjligheter och bättre förutsättningar att arbeta med en vardagsnära pedagogisk vägledning i relation till brukaren. Allt från bemötande och tillämpning av nya arbetssätt till kvalitet i social dokumentation och genom-förandeplaner innefattas i detta arbete.

Strukturen och arbetssättet ger verksamheten möjlighet att själv utforma och genomföra verksamhetsnära kompetensutveckling för medarbetarna utifrån behoven. Genom införandet av en pedagogisk struktur och ett teambaserat arbetssätt förväntas verksamheterna även bli bättre rustade att kunna anpassa verksamheten vid snabba förändringar.

Vad innebär det?

Strukturen bygger på definierade roller och en tydlig mötesstruktur i våra LSS-boenden, där varje medarbetare vet vad som förväntas av dem i det dagliga arbetet. Det handlar om sektionschefens, omsorgspedagogens, stödpedagogens och stödassistentens olika roller och ansvar i verksamheten. Genom det teambaserade arbetssättet tar vi tillvara medarbetarnas samlade kompetens i verksamheten för att på bästa sätt ge rätt stöd till brukaren.

3. Samriktning

Samriktning handlar om att tillsammans arbeta mot gemensamma mål. En förutsättning för att uppnå målen är att verksamheterna utgår ifrån det gemensamma verksamhetsprogrammet och förhåller sig till och tillämpar dess olika delar i verksamheten. Det handlar också om att verka för en helhetssyn kring brukaren genom goda samarbeten både inom enheten, avdelningen och förvaltningen i stort. Helhetssyn kring brukaren förutsätter även samarbete med andra aktörer och organisationer i samhället.

Samarbete

Samarbete i avdelningen

Inom avdelningen samarbetar vi både inom våra olika enheter men även mellan våra enheter. Inom områden som till exempel sexuell hälsa, tydliggörande pedagogik och teknikcoacher arbetar vi avdelningsövergripande för att använda kompetensen över enheterna. Avdelningens omsorgspedagoger är även verksamma i ett antal nätverk inom och mellan enheterna. 

Samarbete inom förvaltningen

Avdelningen samarbetar med övriga verksamhetsavdelningar och stabsavdelningar inom förvaltningen. Samarbetet kan gälla allt från introduktion av medarbetare, anvisningar av lägenheter, uppföljningar av beslut, samarbete med habiliteringen och daglig verksamhet. Inom förvaltningen finns ett konsultativt stödteam med olika kompetenser som används vid särskilt komplicerade situationer i arbetet med brukare. Samarbetet mellan verksamheterna och förvaltningens hälso- och sjukvårdsorganisation sker bland annat i form av regelbundna teammöten i verksamheterna där olika professioner ingår.

Samarbete med externa aktörer

Avdelningen samarbetar med ett stort antal externa aktörer. Hälso- och sjukvården är en viktig samarbetspartner för våra verksamheter. Vi samarbetar med öppen- och slutenvårdspsykiatrin, VUB-teamet (vuxna med utvecklingsstörning och svåra problemskapande beteende) och andra delar av den externa hälso- och sjukvården. Det sker även samarbete med brukarorganisationer genom brukarråd och tillskapandet av en gemensam mötesplats på förvaltningen. Inom staden samarbetar vi även med socialtjänst, polis och räddningstjänst. Det sker också samarbete med olika utbildningsamordnare.

Kvalitetssäkring

Verksamhetsnära vägledning

För att säkra kvaliteten i våra verksamheter, arbetar LSS-bostäder proaktivt för att fånga upp och analysera behov som finns i verksamheterna. Förutom kompetensutvecklingsinsatser ges verksamhetsnära stöd och vägledning i kvalitetsfrågor.

Avvikelsehantering

Utbildning kring avvikelser, klagomål, lex Sarah och lex Maria genomförs regelbundet i avdelningen. Även nyanställda sektionschefer utbildas. Det sker ett systematiskt arbete med inkomna avvikelser i verksamheterna samt uppföljning av dessa.

Kvalitetsråd

Inom förvaltningen finns kvalitetsråd på olika nivåer i organisationen.
Syftet är att lära av de händelser som inträffat och åtgärda systemfel.

Ledningssystem

Arbetet med ledningssystemets olika delar, som mål, internkontroll och egenkontroller, är integrerat i avdelningens kvalitetsarbete. Verksamhetsprogrammet präglar i hög grad avdelningens arbete inom det systematiska kvalitetsarbetet. Vi följer de förvaltningsövergripande processer och rutiner som finns för detta.

Kontakta oss

Funktionsstödsförvaltningen

E-post:
fsf@malmo.se
Telefontider:
Måndag–fredag klockan 08.00–12.15 och 12.45–16.00
Besöksadress:
Fänriksgatan 1
Besökstider:
Måndag–fredag klockan 07.45–16.00. Receptionen har lunchstängt klockan 12.15–12.45.
sv