$left
$middle

Arbete mot antisemitism i skolan

Utvecklingsenheten Pedagogisk Inspiration har tre samordnare för arbetet mot antisemitism i Malmös skolor. Uppdragen handlar bland annat om att ta fram utbildningsmaterial och vara resurs och stöd för skolorna. Men även att komma ut till skolorna och visa att det finns problem och att inspirera och motivera skolorna att själva lyfta frågan mer.

Samordnare mot antisemitism

Under 2020-2021 gjordes en undersökning och rapport om förekomsten av antisemitism inom Malmös förskolor, grundskolor, gymnasier och SFI/vuxenutbildningar. Undersökningen bygger på intervjuer och enkäter bland skolpersonal samt en forskningsöversikt.

Rapporten presenterade också åtgärder som Malmöskolorna behöver göra för att minska antisemitismen och stärka den judiska minoritetsgruppen, från förskolan till gymnasie- och vuxenutbildning. Detta arbete har utvecklats och involverar alla tre skolförvaltningarna.

Tidiga insatser i förskolan

Tidiga insatser är viktiga för att skapa trygga vuxna. Malmös förskolor arbetar på barnens nivå, på olika sätt, med att alla barn är lika mycket värda oavsett bakgrund. Med hjälp av lek och olika gruppaktiviteter lär sig barnen hur man ska vara mot varandra och att dialog löser problem.

Lärarutbildning om antisemitism

Under 2020 och 2021 hålls fortbildningsdagar för lärare om hur pedagoger kan skapa utbyten och stärka undervisningen i frågor om Förintelsens historia, antisemitism och mänskliga rättigheter. Utbildningen arrangeras av Malmö Museer och Forum för levande historia i samråd med Judiska församlingen Malmö och enheten Pedagogisk Inspiration i Malmö stad.

Lärarassistent arbetar mot antisemitism på Malmö Borgarskola

För att motverka antisemitism har Malmö Borgarskola anställt en judisk lärarassistent. Assistenten fungerar som resurs för både elever och personal. Genom informella samtal i korridorer och andra gemensamma utrymmen där han rör sig samt utifrån sin judiska identitet och erfarenhet, hålla i lektionspass kopplade till relevanta studieavsnitt i olika skolämnen.

Hågkomstresor

Varje år åker elever och lärare från grund- och gymnasieskolor på hågkomstresor till Förintelsens minnesplatser i Polen. Efter resan ska eleverna föra sina berättelser vidare till resten av skolan genom att gå runt i klassrummen och berätta och visa bilder. De lärare som har följt med har ett eget nätverk där de diskuterar och delar med sig av erfarenheter.

Inför resorna får alla utbildning i antisemitism och när de kommer tillbaka fördjupas kunskapen inom islamofobi, antiziganism och afrofobi.

Ett viktigt inslag med hågkomstresorna är att koppla förintelsens antisemitism till samtida rasistiska uttryck, som t ex afrofobi, antiziganism och islamofobi.

Utbildning om Förintelsen, antisemitism och rasism är en satsning i samverkan med Svenska Kommittén mot antisemitism (SKMA).

Grundskolefotboll mot rasismer

Den mångåriga och framgångsrika satsningen Grundskolefotboll mot rasismer.

Läs mer hos Malmö delar

sv