Så bemöter Malmö stad felaktig information
Det finns inte en färdig lösning som funkar för att bemöta all typ av felaktig information, i Malmö stad utgår vi istället från att bemötandet behöver anpassas utifrån allvarlighetsgrad. Vi ser också att skadan på våra verksamheter kan bli lika stor oberoende avsändare och avsikt.
När vi upptäcker och ska bemöta felaktig information utgår vi från en trappa i fyra nivåer. Främst brukar vi röra oss i nivå 1 och 2, de utgår från en faktabaserad respons och kan användas i de flesta fall av misstänkt informationspåverkan. I våra egna sociala mediekanaler motverkar vi felaktig information genom att bemöta faktafel, rykten, myter och desinformation direkt i kommentarsfälten.
Nivå 1 – Kartlägga och ta reda på fakta
Den första nivån handlar om att bedöma situationen, det är en neutral åtgärd som samtidigt signalerar att vi är medvetna om situationen och står i begrepp att ta reda på fakta. Vi kartlägger och kontrollerar vad som är sant i den information som cirkulerar.
Nivå 2 – Informera allmänhet och nyckelintressenter
I den andra nivån informerar vi allmänheten och nyckelintressenter om situationen och hur Malmö stad ser på frågan. Vi delger neutral information och relevant fakta, korrigerar felaktigheter, hänvisar till externa aktörer och experter, påminner om organisationens värdegrund, sprider info om vad som pågår till relevanta målgrupper och visar att vi arbetar med frågan genom att göra ett första uttalande.
Nivå 3 – Argumentera för egna fakta eller budskap
Den tredje nivån innehåller kommunikativa åtgärder där vi förespråkar en viss position i stället för att neutralt informera. Detta innebär att vi aktivt argumenterar för egna fakta eller budskap i relation till vinklade eller falska budskap. Här är det viktigt att tänka på vilket mandat man har och organisationens värdegrund. Vi krokar arm med intressenter och personer från relevanta målgrupper för att skapa engagemang för frågan och samarbetar med nyckelaktörer i samhället.
Nivå 4 – Försvara och rikta insatser
Den fjärde nivån handlar om att försvara organisationen genom att rikta specifika insatser mot angriparen. Det är en argumenterande respons och bör användas sparsamt och endast i allvarligare fall då det kan ses som kontroversiellt om det uppfattas som att en myndighet försöker tysta en offentlig debatt. Åtgärderna bör diskuteras med kollegor och chefer innan de utförs så att man inte riskerar att förvärra situationen.
Sidan senast uppdaterad: