Malmö är en stad i ständig utveckling. Nya områden växer fram, det blir enklare att cykla och grönområden blir allt fler. Vi tar stora steg mot ett ännu mer hållbart och ihopkopplat Malmö. Här får du en överblick över vad som är på gång och hur staden fortsätter formas och utvecklas.
Visar 16 av 16 sidor
Almgårdsgatan byggs om och får nya planteringar med träd, buskar, perenner och lökväxter. Söder om gatan förbereds marken för nya bostäder. Ombyggnaden innebär att hela Almgården kan utvecklas.
Den västra delen av Bassängkajen har färdigställts. Kajstråket har fått ytor av natursten, sittbänkar, ett trädäck vid vattnet i Varvskanalen och många träd i stora lådor.
Beijerskajen som löper från Bassängkajen i söder till Klaffbron i norr ska renoveras och få en ny gestaltning, med ny markbeläggning, belysning, sittplatser och växtlighet.
På Bennets väg, ett stenkast ifrån Rosengårds station, planeras nu ett 16-våningshus som bland annat möter behovet av lägenheter med flera rum. Samtidigt ska gatan breddas och utvecklas till en trygg och trivsam plats.
Masthusen i Västra Hamnen kommer att få en mindre park, Bomplatsen. Samtidigt som den nya parken anläggs färdigställs även Bomgatan intill.
Carlsgatan är den större gata i Nyhamnen som ligger närmast Malmö C. Här byggs flera större kontor och bostadshus, samt ett gång- och rekreationsstråk som löper längs med bangården. Gatan ska också byggas om och anpassas efter framtida behov.
Gatumiljöer och kaj färdigställs i den södra delen av området Cementen på Limhamn. Samtidigt anläggs en ny park och ett nytt torg, som tillsammans bildar ett sammanhängande kajstråk med grönska anpassad efter platsens förutsättningar, nya sittplatser, belysta skulpturer och mer plats för umgänge.
Gatorna i området innanför Geijersgatan och Limhamnsvägen färdigställs, får gångbanor, planteringar och ny belysning. Fernissagatan blir gångfartsgata som ansluter till det nya kvartertorget Gjuttorget.
Nu pågår arbetet med en detaljplan för Hans Michelsensgatan. Syftet är att utveckla gatan till en grön stadshuvudgata, kollektivtrafiknod och ryggrad för ett dynamiskt och tillgängligt stadsliv i Nyhamnen.
Industrigatan byggs om och ska bli en huvudgata i området. Den långt sträckta gatan ska knyta ihop Sorgenfri med stadens centrum. Ytor för spontana möten och verksamheter ska bidra till att stärka stadslivet. Här prioriteras cykeltrafik, ökad trygghet och grönska.
Två gator byggs om intill kvarteret Abborren i den sydvästra delen av Universitetsholmen. Västra Älvgatan färdigställs och blir gågata med ett kajstråk längs med småbåtshamnen i Varvskanalen. Citadellsvägen får en tillfällig gestaltning med färg, sittplatser och planteringar.
Den nordvästra delen av området Cementen i Limhamns hamnområde gränsar mot Limhamnsfältet och består av blandad stadsbebyggelse med bostäder, kontor, handel och annan service. Här färdigställs nu gatumiljöerna och området får en mindre park med lekplats.
Under pågående utveckling i området väntas minskad framkomlighet norr om Malmö stadion. Inhängning kommer att ske successivt fram till och med våren 2028.
Vid Stora Varvsgatan i den södra delen av området Masthusen anläggs ett nytt torg – Tåtplatsen. Gångfartsgatan Öglegången intill får träd och sittplatser. Tillsammans utgör de delar av ett stråk med koppling till det större Masttorget.
Detaljplanen innebär att tre lägenhetshus och 20-25 radhus kommer att få byggas, och att Snödroppsgången kan byggas om till en gågata med affärer i bottenvåningen.
Ångfärjekajen i den östra delen av Varvsstaden färdigställs, bland annat med ny markbeläggning, träd och andra planteringar, pollare samt nya bänkar av H-balkar och solitt ekträ. Här blir det mer plats vid vattnet, för fler.