Malmö stad
$left
$middle

Risk, skydd och säkerhet

I alla ärenden som berör hedersproblematik behöver vi prata om potentiella risker för att kunna avgöra vilket stöd som personen kan behöva. Vi behöver också prata om hur personen kan skydda sig själv från utsattheten och om det finns behov av annat skydd för att säkerställa att personen inte blir fortsatt utsatt eller än mer utsatt. Likaså behöver vi prata om säkerhet och hur vi kan hålla kontakten med personen utan att riskera att personen far illa om kontakten röjs.

Säkerhet i samtalet

Samtal om hedersrelaterad problematik behöver se olika ut beroende på sammanhang, men att ställa frågor om våld och utforska någons situation djupare ska alltid göras i ett enskilt samtal.

För samtal då frågor ska ställas om livssituation och våldsutsatthet med besökare som har tolkbehov bör telefontolk användas, som inte är baserad i samma stad. Detta för att öka tryggheten i samtalet för den som är utsatt samt minimera risken för ryktesspridning och påverkan i samtalen. Även om samtalen inte specifikt ska beröra känsliga uppgifter ska besökare kunna ta upp något känsligt i samtalet om denne själv vill.

Frågor kring risk, skydd och säkerhet

Här följer några exempel på frågor att ställa.

Risk

"Är du rädd för (person/er x)?"

"Vad skulle kunna hända om någon fick veta att du berättat om detta för mig?"

Skydd

"Finns det någon du kan lita på fullt ut?"

"Finns det någon plats eller något tillfälle där du känner dig trygg?"

Säkerhet

"Vet du vart du ska vända dig för att få akut hjälp om situationen skulle förvärras?"

"Är det någon som håller koll på din telefon?"

"Hur kan du och jag hålla kontakten utan att någon märker det?"

"Vad ska jag göra om jag inte får svar från dig?"

Hur kan ni bemöta besökare som berättar om sin utsatthet?

Gemensamt för alla samtal med besökare bör vara att utforska besökarens situation öppensinnat, lyssnar aktivt, bekräftar besökarens upplevelser, tankar och känslor och signalerar att vi inte misstror denne utan tar berättelsen på allvar. Ställa öppna frågor och efterfråga besökarens egen önskan, förmåga och argument för förändring. Följande är exempel på sådana frågor.

"Hur skulle du vilja att det var?"

"Vilka är nackdelarna med situationen så som den är?"

"Vad skulle du vinna på att göra den här förändringen?"

"Vad behöver hända för att få tillstånd en sådan förändring?"

Mejla Resursteam heder Malmö för att ta del av hela stödmaterialet: resursteam.heder@malmo.se

Sidan senast uppdaterad:

sv