Vad är kulturarv och kulturmiljö?

Kulturarv består av det som äldre generationer skapat och hur detta uppfattas, tolkas och förs vidare idag. Det hjälper oss att förstå dåtiden, nutiden och framtiden. Kulturarvet är inte statiskt.

Definitionen av kulturarv

Kulturarv avser både materiellt och immateriellt som historiska lämningar, arkiv- och föremålssamlingar, arkitektur, byggnader, livsmiljöer, samhällsstrukturer, kunskap, språk, hemslöjd, konst, berättelser, traditioner, matkultur, dans och musik.

Kulturarvet utgörs av vad tidigare generationer skapat och hur vi i dag uppfattar, tolkar och för det vidare.

Kulturarvet är inte statiskt utan något som ständigt förändras och omformuleras. Varje tid bildar sig en egen uppfattning om vad som är kulturarv och vad det betyder.

Kulturarv avser alla materiella och immateriella uttryck för mänsklig påverkan. Det innebär bland annat spår, lämningar, föremål, konstruktioner, miljöer, system, strukturer, verksamheter, traditioner, namnskick och kunskaper.

Oavsett om det skrivs i obestämd eller bestämd form – kulturarv eller kulturarvet – innefattar det en mångfald av kulturarv.

Ibland kan begreppet preciseras för att belysa särskilda delar av samhällsutvecklingen, till exempel det biologiska kulturarvet, det industriella kulturarvet eller modernismens kulturarv.

Exempel på bevarande av kulturarv

• Arkeologi, fornlämningar och fynd
  • Arkiv och samlingar på Stadsarkivet
  • Byggnader och miljöer som är kulturhistoriskt värdefulla
  • Byggnadsminnen
  • Malmö Museers samlingar

Vem har ansvar för kulturarvet?

Museer, arkiv, bibliotek och andra kulturarvsinstitutioner har ett ett stort ansvar i förmedlingen av vår historia och fungerar som samhällets kollektiva minne.

Sverige fick sin första gemensamma kulturarvspolitik under 2017 och en ny museilag med ett tydligt fokus på kunskap och kulturupplevelser och för ett Sverige som håller ihop.

Kulturmiljö

Kulturmiljö – avser hela den av människor påverkade miljön, det vill säga som i varierande grad präglats av olika mänskliga verksamheter och aktiviteter.

En kulturmiljö kan preciseras och avgränsas till att omfatta en enskild anläggning eller lämning, ett mindre eller större landskapsavsnitt, en bygd eller en region. Det kan röra sig om intensivt utnyttjade stads- eller industriområden såväl som extensivt påverkade skogs- eller fjällandskap.

Kulturmiljön omfattar inte bara landskapets fysiska innehåll utan även immateriella företeelser som ortnamn eller sägner som är knutna till en plats eller ett område. Kulturmiljön är en del av kulturarvet.

Varje miljö med historiskt innehåll, som någon (förening, privatperson, kommun, stat) bestämmer sig för att ta ansvar för och bevara, är en kulturmiljö.

Om man menar att samhället ska ha ett ansvar, så är det dels den egna kommunen, som har fattat beslut om de kommunala kulturmiljöerna, och dels staten, som har fattat beslut om riksintressen.

Som underlag för dessa beslut finns kulturhistoriska utredningar och inventeringar, liksom det kommunala kulturmiljöprogrammet. Ett kulturmiljöprogram ska revideras med jämna mellanrum, och det är vid sådana tillfällen som också urvalet kulturmiljöer kan påverkas.

Alla kulturmiljöer som är skyddade har en tydlig avgränsning och en beskrivning av sitt innehåll. I de flesta fall hittar man detta i respektive kommuns översiktsplan, avsnittet om kulturmiljöer.

Det finns flera skyddsformer:

• Kulturmiljöprogram. Kulturmiljöprogrammen är kommunala, och är framförallt ett inriktningsbeslut, samt innehåller ofta också fakta kring miljöerna, vilket kan fungera som beslutsunderlag för kommunen. Det är däremot inte något formellt skydd.
  • Översiktsplan. En översiktsplan styr vad mark ska användas till i en kommun. Om kulturmiljöprogrammet kopplas till eller infogas i den kommunala översiktsplanen, blir skyddet starkare.

• Riksintresse. Enligt miljöbalken är ett antal områden i landet klassade som av intresse för riket, det vill säga riksintresse. Riksintressen finns för flera områden, bland annat kulturmiljövård. Riksintressen ska skyddas mot påtaglig skada. Kommunerna är de som hanterar riksintressen, Länsstyrelsen har viss tillsyn i frågan.

Detta är de formella skydden, som gör att kulturmiljöaspekten kan bli en fråga vid olika typer av tillståndshantering. Det viktigaste skyddet är dock ett engagemang och intresse hos boende och fastighetsägare.

Skillnad mellan kulturarv och kulturmiljö

Kulturarv är ett vidare begrepp än kulturmiljö. Kulturarv är alla materiella och immateriella uttryck för mänsklig påverkan, till exempel lämningar, föremål, miljöer, verksamheter, traditioner och berättelser som vi övertar från tidigare generationer.

Kulturmiljö är hela den av människan påverkade miljön och kan omfatta en enskild anläggning, en bygd eller region.

Källa

Malmö stads kontaktcenter