Outi Pieski - Eatnamastit
Malmö Konstmuseum presenterar den hittills mest omfattande utställningen i Sverige med den hyllade samiska konstnären Outi Pieski.
.png)
Installationsvy: Outi Pieski, Min eana, min ivnniiguin/Vårt land, våra löpande färger, 2015. Foto: Helene Toresdotter/Malmö Konstmuseum
Konstnären Outi Pieski är baserad i Ohcejohka (Utsjoki), Finland, i norra Sápmi – landområdet som bebotts av den samiska urbefolkningen i tusentals år, långt före dagens nationsgränser. I sitt arbete lyfter Pieski frågor om samisk historia, filosofi och kultur, och hur det påverkar samiskt liv idag.
Utställningen på Malmö Konstmuseum är den mest omfattande i Sverige hittills och visar ett femtiotal verk som ger en mångbottnad bild av hennes konstnärskap. Genom måleri, fotografi, textil, video, grafik och installationer, utforskar hon relationen mellan människa och natur.
För Outi Pieski är skapandet av konst en djupt privat handling som förstärker kopplingen till landskapet och naturen både inom oss och runt omkring oss. Ur ett samiskt perspektiv står människan inte över naturen utan i en position av ömsesidigt beroende – vi samexisterar med alla levande varelser i ömsesidig respekt. Naturen ses som ett sammanlänkat system där alla varelser, både synliga och osynliga, är relaterade och ömsesidigt beroende av varandra.
Hennes verk har rötter i den samiska konsthantverkstraditionen duodji, ett holistiskt koncept som förenar samisk filosofi, värderingar och spiritualitet, med praktiska och traditionella kunskaper. När samer förbjöds att utöva sin andlighet blev hantverket ett sätt att göra motstånd, och de andliga symbolerna gömdes istället i hantverket. Duodji är ett kollektivt sätt att skapa och handlingen stärker också banden till varandra, till tidigare och kommande generationer, och till naturen. För Pieski utgör arbetet med duodji en metod för att läka trauman som spänner över generationer, och ett sätt att befästa relationen till landskapet och allt levande. Hon använder begreppet ”radikal mjukhet” för att förklara hur duodji hanterar sårbarhet, ärlighet, känslighet och gemenskap.
Utställningens titel Eatnamastit kommer från titeln på ett nytt verk som Pieski skapat specifikt till den här utställningen, och kan beskrivas som att grunda och förankra sig själv i naturen. Som en röd tråd genom utställningen återfinns miljöerna kring hennes hemtrakter, både som motiv och som källa till inspiration och identitet. I Pieskis konst förkroppsligar landskapet hennes egna och tidigare generationers upplevelser och erfarenheter.
Med en bakgrund från Konstakademin i Helsingfors (2000) har Pieski etablerat sig som en av de mest framträdande konstnärerna från Sápmi. Hon har haft soloutställningar på bland annat Tate St Ives (2024), Sámi Museum Siida (2023), Bonniers Konsthall (2022), och EMMA i Esbo (2018). Hon har också medverkat i grupputställningar på Tate Modern (2025) och MARKK, Hamburg (2023-24), såväl som i internationella biennaler som Venedigbiennalen (2019), Gwangjubiennalen (2021), Sydneybiennalen (2022) och GIBCA – Göteborg International Biennal for Contemporary Art (2023).
Utställningen på Malmö Konstmuseum är curerad av Anna Johansson och Marcus Pompeius.
.png)
Outi Pieski, Nuvvos Áilegas, seavdnjes/Fjället Nuvvos Áilegas i mörker, (2011) och Nuvvos Áilegas, českes/Fjället Nuvvos Áilegas i vitt, 2011. Foto: Helene Toresdotter/Malmö Konstmuseum
.jpeg)
Outi Pieski, Litna máttaráhkku/Förmoderns låga vikt, 2021 och Lossa máttaráhkku/Förmoderns höga vikt, 2021. Foto: Helene Toresdotter/Malmö Konstmuseum
Kontakta oss
Malmö Konstmuseum
- E-post:
- malmokonstmuseum@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Postadress:
- Malmö stad Malmö Konstmuseum 205 80 Malmö
Sidan senast uppdaterad: