$left
$middle

Ersättning till familjehem och jourhem

Malmö stad strävar efter likvärdig och rättvis ersättning till alla familjehem och jourhem. Därför följer vi rekommendationerna från Sveriges kommuner och regioner (SKR) när vi bestämmer vad din ersättning blir.

Ersättningen som familjehem och jourhem får för ett placerat barn delas upp på en arvodes- och en omkostnadsdel. Arvodet är den del som du får för din insats. För utgifter kopplat till exempelvis livsmedel och kläder får du en omkostnadsersättning.

Både arvodet och omkostnadsersättning följer kostnadsutvecklingen genom koppling till prisbasbeloppet. Din ersättning utgår från konsumentverkets beräkning av kostnader för olika hushåll och barn.

Arvodet

Arvodesdelen av ersättningen till familjehem och jourhem utgörs alltid av ett grundarvode. Du får arvode för den tid och den insats som uppdraget kräver.

För arvode gäller bland annat:

  • Arvodet är en skattepliktig inkomst som beskattas och berättigar till pension (dock inte tjänstepension).
  • Arvodet ger inte rätt till A-kassa och uppdraget som familjehem eller jourhem är inte semestergrundande.
  • Om ett familjehem blir förordnade vårdnadshavare till barnet i stället för barnets biologiska föräldrar har familjehemmet fortsatt rätt till arvode.

Arvodet kan höjas eller sänkas

Då insatsen för ett och samma barn kan variera utifrån omständigheter kan ditt arvode komma att höjas eller sänkas under den period som placeringen pågår. Det är vanligt att arvodet sänks i samband med att en jourhemsplacering övergår till en familjehemsplacering.

I vissa fall kan du få ett förhöjt arvode utifrån vilken arbetsinsats som krävs.

Det finns tre förhöjda arvodesnivåer enligt SKR:s rekommendationer. Exempel på sådant som kan motivera ett förhöjt arvode är om barnet har starkt utagerande beteende, anpassningssvårigheter eller hedersrelaterad problematik.

Kontakta oss vi e-post blifamiljehem.asf@malmo.se om du vill veta mer om hur arvodesbedömning görs utifrån SKR:s rekommendationer.

Omkostnadsersättningen

Omkostnadsersättningen ska täcka alla förutsägbara utgifter för barnet som exempelvis utgifter för livsmedel och kläder. Utöver det kan du få separat ersättning för mer oförutsägbara utgifter, vilket till exempel kan vara utgifter för fritidsintressen eller glasögon.

För omkostnadsersättning gäller bland annat:

  • Det går att göra avdrag för omkostnadsersättningen i deklarationen.
  • Summan för barnbidrag och studiebidrag dras bort från omkostnadsersättningen.
  • Omkostnadsersättningen höjs generellt när barnet fyller 13 år.

Hur du får din ersättning utbetald

För att få din ersättning behöver du anmäla ett konto till Malmö stads bank. Det innebär inte att du byter din privata bank utan endast att du registrerar det konto dit du vill få din ersättning.

Ny bank våren 2024

Malmö stad byter bank från Swedbank till Nordea. Det betyder att du behöver registrera ditt konto hos Nordea för att få din ersättning utbetald.

OBS! Om du är ny uppdragstagare och inte har anmält konto på Swedbank sen tidigare behöver du anmäla ditt konto både hos Swedbank och Nordea för att få arvode.

Anmäl konto hos Nordea

Ha ditt BankID och ditt kontonummer redo! (Observera att Freja eID inte fungerar hos Nordea.) Du behöver också ange Malmö stads arbetsgivarnummer hos Nordea, som är 650417.

Gör så här:

  • Gå in på Anmäl konto på Nordea.se
  • Klicka på ”Anmäl ditt konto”.
  • Bocka i rutan som är vid ”Jag saknar Mobilt BankID alternativt BankID på kort eller använder löntagarnummer”.
  • Klicka på ”Fortsätt”.
  • Fyll i dina uppgifter i formuläret som kommer upp.
  • Spara och skriv ut formuläret.

Skicka in formuläret till Nordea på denna adress:

Nordea
Löneservice
P1306
105 71 Stockholm

Du kan också lämna in formuläret på ett Nordeakontor. Där kan du på samma gång också få hjälp att anmäla ditt kontonummer.

Tänk på att anmäla ditt konto senast den 31 mars 2024.

Gör så här:

  • Gå in på Anmäl konto på Nordea.se
  • Klicka på ”Anmäl ditt konto”.
  • Klicka på ”Fortsätt”.
  • Logga in via BankID och fyll i dina uppgifter.

Tänk på att anmäla ditt konto senast den 30 april 2024.

Anmäl konto hos Swedbank

Om du någon gång fått en utbetalning från Malmö stad eller om du har ett bankkonto hos Swedbank, kommer utbetalning att göras till det bankkonto du tidigare angett till Malmö stad eller det aktiva bankkontot hos Swedbank.

Om du inte fått någon utbetalning och/eller du saknar ett konto hos Swedbank

Anmäl ditt aktuella bankkonto till Swedbanks kontoregister för att få utbetalningen direkt till ditt konto.

Vad händer om jag inte anmäler ett konto?

Du som inte anmält ditt konto får ersättningen utbetald via avier:

  • En avi kan max vara på 15 000 kronor. Därför kan man få flera avier för utbetalning av en ersättning.
  • Avierna kan lösas in på 7-Eleven, Pressbyrån och Nordeas bankkontor mot en kostnad.

Kontakta oss

Familjehem

Telefon:
040-34 33 20
sv