Egenkontroll för hygienisk verksamhet och solarieverksamhet
Du som driver en hygienisk verksamhet har ett ansvar att kontrollera din verksamhet. Detta för att minska riskerna för att sprida smitta och allergi till dina kunder, minska verksamhetens miljöpåverkan och öka säkerheten för både kunder och personal.
I begreppet hygienisk verksamhet ingår bland annat massage, hårvård, manikyr, tandvård, piercing, tatuering, permanent make up och akupunktur.
Egenkontroll är ett verktyg för att se till att verksamheten lever upp till miljöbalkens krav. Syftet är att arbeta förebyggande för att skydda människors hälsa och miljön från skada. Egenkontrollen ska vara dokumenterad och kontinuerligt utvärderas och uppdateras.
Dessa rekommendationer riktar sig till dig som bedriver anmälningspliktig verksamhet, det vill säga där ni använder skärande eller stickande verktyg. Den som driver verksamhet som tatuering, medicinsk fotvård, öronhåltagning, permanent makeup, piercing med mera omfattas av striktare lagstiftning än till exempel hygienisk verksamhet som massage, laserbehandling och frisörer som inte använder rakblad eller andra skärande verktyg.
Här är det som ska finnas med i egenkontrollen
Omfattningen och utformning av egenkontrollen ska vara anpassad till verksamheten. För att kunna bedöma riskerna behöver du kunskap om hur din verksamhet påverkar människors hälsa och miljön. Du ska också känna till vilka regler och lagar som gäller.
Riskbedömning
Du ska regelbundet undersöka och bedöma riskerna med verksamheten ur hälso- och miljösynpunkt. Utifrån bedömningen ska du upprätta rutiner och vidta åtgärder för att minska riskerna. Riskbedömningen ska även omfatta rutin vid allvarlig incident eller olycksfall.
Ansvarsfördelning
Det ska finnas dokumenterat vem eller vilka i verksamheten som är ansvariga för de frågor som regleras av miljöbalken. Om det finns flera verksamheter i lokalerna bör det finnas uppgifter om hur ansvaret är fördelat mellan er. Ni bör även ha en tydlig ansvarsfördelning mellan er och fastighetsägaren.
Dokumentation
Verksamhetens egenkontroll ska vara dokumenterad och kunna visas upp på begäran av miljöförvaltningen. Riskbedömning, ansvarfördelning, rutiner, resultat av undersökningar samt vidtagna åtgärder ska ingå.
Rutiner
Det ska finnas skriftliga rutiner för att fortlöpande kontrollera att inredningen och utrustningen i verksamheten hålls i gott skick. Dessa innefattar bland annat:
- Rutiner för hygien och smittskydd i samband med behandling.
- Hygien-, smittskyddsrutiner och skötselråd för utrustning och instrument. Kontroll av smittreningsmetod.
- Rutiner för personalens handhygien och arbetskläder.
- Städschema och städinstruktioner för lokalerna.
- Rutiner för tvättning av verksamhetens textilier.
- Information till kund vid behandling om eventuella smittrisker och biverkningar.
- Rutin för hantering och uppföljning av klagomål.
- Underhåll av lokal.
- Kontroll av ventilation och tillräckliga luftflöden.
- Kontroll av varmvattentemperatur.
- Hantering och förvaring av kemiska produkter inklusive kosmetiska och hygieniska produkter. Förteckning och säkerhetsdatablad för de produkter som används i verksamheten. Korrekt märkning. Rutin för att kontrollera och byta ut produkter som kan medföra risker för människors hälsa eller miljön.
- Hantering och förvaring av olika avfall som uppkommer i verksamheten, bland annat farligt avfall.
Solarieverksamhet
Här är exempel på vad som bör ingå i din egenkontroll, utöver de krav som ställs enligt strålskyddslagen. Miljöförvaltningen rekommenderar att egenkontrollen är skriftlig för att du lättare ska kunna uppdatera rutinerna i verksamheten. Du bör till exempel ha rutiner för:
Rengöring
Solariebäddarna ska kunna desinficeras mellan varje kund. Engångspapper och desinfektionsmedel för rengöring ska därför finnas tillgängligt i varje solarieutrymme. Tänk på att märka sprayflaskan med desinfektionsmedel så att innehållet inte kan misstas för vatten.
Kontroll av utrustning
Verksamheten behöver regelbundet se över att ventilationen fungerar, att solariebäddarna är hela, timer fungerar och att godkänd utrustning används.
Kontroll av egenkontrollen
Du ska regelbundet se över din egenkontroll och bedöma om rutiner, avtal med mera behöver uppdateras. Till exempel har det skett lagändringar som påverkar verksamheten, har antalet solarier inom verksamheten ändrats?
Egenkontroll för hygieniska verksamheter som inte är anmälningspliktiga
Verksamheter som inte innebär någon smittorisk och därför inte är anmälningspliktiga – som till exempel frisörer, naprapater, laserbehandlare och massörer – omfattas också av miljöbalkens grundkrav på egenkontroll.
Kontakta oss
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd
- E-post:
- miljo@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 35 15
- Postadress:
- Avdelningen för miljö- och hälsoskydd Miljöförvaltningen 205 80 Malmö
- Besöksadress:
- Bergsgatan 17
- Besökstider:
- Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30
Sidan senast uppdaterad: