$left
$middle

Kommuntjänster

Kommuntjänsters uppdrag är att tillhandahålla kvalitativa, hållbara och effektiva administrativa tjänster till Malmö stads förvaltningar och till Malmöborna. Verksamheten är bred och omfattar många områden. Vi utför tjänster på uppdrag av beställande förvaltningar, och har både kommungemensamma och valbara tjänster.

Kontaktcenter är Malmöbornas väg in till kommunen. Det ska vara enkelt för dem, företagare och besökare att komma i kontakt med Malmö stad.

Vi svarar på enklare frågor om bygglov, bidrag, förskoleplats, färdtjänst, arrangemang, hål i gatan, vägavstängningar och annat.

I första hand får medborgaren svar direkt av oss. I andra hand tar vi ärenden vidare internt eller hjälper medborgaren till rätt kontaktväg.

Vi levererar likvärdig service genom hög tillgänglighet, professionellt bemötande och hög kompetens i samverkande kanaler.

Besöksadresser till Malmö stads kontaktcenter

I denna enhet ingår de tre sektionerna färdtjänstutredning, kvalitet och uppföljning samt specialtransporter.

Serviceresor ansvarar för kommunens färdtjänstutredning och utförandet av serviceresor, färdtjänstresor, kommunresor, skolresor, förskoleklass- och förskoleresor samt tjänsteresor.

Specialtransporter innefattar färdtjänst- och skolresor med specialfordon. Här finns även beställningscentral för specialtransporter, där transportsamordnare arbetar med att ta emot beställningar för att boka och planera resor för resenärerna.

Resor som sker med personbil utförs av upphandlade trafikleverantörer. Som resenär vänder man sig direkt till dem för att boka, avbeställa eller ändra på sin resa. Har man däremot synpunkter på sin resa eller reklamationer är det serviceresors kundtjänst man hör av sig till.

Mer information om färdtjänst

Enheten arbetar med redovisning och debitering för ett antal av Malmö stads förvaltningar.

Vi hanterar fakturering gällande tjänster utförda inom vård och omsorg (äldreomsorg med flera), barnomsorg, färdtjänst och LSS-boende.

Mer information om fakturering

Enheten är Malmö stads centraliserade operativa verksamhet inom hr, och utgör en del av den gemensamma hr-funktionen inom Malmö stad. Vårt mål är att förenkla vardagen för Malmö stads chefer och anställda.

Hr-service ger service, support, utbildning och stöd till chefer och medarbetare inom Malmö stad, samt till de kommunala bolagen inom det personal- och löneadministrativa området.

Andra uppdrag som enheten erbjuder är att stödja kunder med tjänster, såsom chefs- och specialistrekrytering, personbedömningar, anställningsadministration och employer branding, men också utbildning inom bland annat arbetsrätt och arbetsmiljö.

Vi kan också hjälpa till med uttag av Malmö stad-övergripande personalstatistik och levererar uppgifter till olika myndigheter.

Enheten har flera sektioner, som alla utför lokalvård till Malmö stads förvaltningar.

Vi arbetar huvudsakligen på förskolor och grundskolor, där vi tar hand om daglig städning, påfyllning av förbrukningsartiklar och koordinerar inköp av förbrukningsmaterial.

Enheten har tre sektioner.

I en av dem ligger ansvar för hantering av intern och extern post inom Malmö stad, budtransporter, bemanning av våra receptioner och vaktmästeritjänster.

En annan sektion har hand om stadshuset och vårt vackra rådhus. I rådhuset hålls bland annat representationsmiddagar, utställningar och kommunfullmäktigesammanträden. Vår personal ser till att allting fungerar som det ska under de olika tillställningarna. Vi ser också till att lokalerna bevaras i gott skick. Intern kundservice hanterar olika typer av felanmälningar.

Den tredje sektionen tillhandahåller administrativa supporttjänster när det gäller direktupphandling, städsupport och tvättsupport.

Kontakta oss

Serviceförvaltningen

Telefon:
040-34 10 00
Postadress:
Serviceförvaltningen Malmö stad 205 80 Malmö
Besöksadress:
Henrik Smithsgatan 13
sv