$left
$middle

Ordningsföreskrifter för färdtjänst

Du som har färdtjänsttillstånd behöver följa Malmö stads ordningsföreskrifter för att ditt tillstånd inte ska återkallas eller för att chauffören inte ska neka en resa. Du kan också bli ersättningsskyldig om du själv eller exempelvis din medresenär orsakar skador på ett färdtjänstfordon. Om du själv blir skadad under en resa ska du ställa skadeståndsanspråk till upphandlad leverantör för färdtjänst eller serviceresor beroende på vilken typ av färdtjänsttillstånd du har.

Återkallelse av färdtjänsttillstånd

Malmö stad får återkalla ett tillstånd att anlita färdtjänst om förutsättningarna för tillståndet inte längre finns. Det skulle exempelvis kunna vara om din funktionsförmåga har förbättrats, eller om den allmänna kollektivtrafiken anpassats sedan färdtjänsttillståndet beviljades.

Ett tillstånd får också återkallas om du gjort sig skyldig till allvarliga eller upprepade överträdelser av de föreskrifter och villkor som gäller för färdtjänsten, exempelvis tillämplig lagtext och förarbeten samt ordningsregler.

Om din medresenär eller ledsagare gör sig skyldig till överträdelser av Malmö stads riktlinjer och tillämpningsanvisningar för färdtjänst, kan du komma att meddelas förbud att ta med denna medresenär eller ledsagare under resor.

Du får betala för din färdtjänst under hela kalendermånaden, oavsett när i månaden ditt tillstånd återkallas.

Andra anledningar att återkalla ett färdtjänsttillstånd

  • Allvarliga och upprepade överträdelser av Malmö stads riktlinjer och tillämpningsanvisningar för färdtjänst.
  • Allvarliga och upprepade överträdelser av de anvisningar och tillsägelser som stadens personal och leverantörer meddelar utifrån Malmö stads riktlinjer och tillämpningsanvisningar för färdtjänst.
  • Upprepade eller många ej avbokade eller sent avbokade resor, eller beställda resor som inte genomförts.
  • Om resenären gör sig skyldig till allvarlig och upprepad trakasserande behandling, fysiskt angrepp eller hotfullhet mot andra resenärer, samt mot stadens personal och deras leverantörer. Detta innefattar exempelvis färdtjänstutredare, beställningsmottagare, transportledare, chaufförer och personal på Malmö stads serviceresors kundtjänst.
  • Om resenären uppvisar ett upprepat beteende som äventyrar säkerheten i färdtjänstfordonet.
  • Om resenären vid upprepade tillfällen varit drog- eller alkoholpåverkad under resan så att det äventyrat säkerheten i samband med färdtjänstresan.
  • Om resenären under resa eller i samband med resa utför brottslig handling enligt brottsbalken eller annan strafflagstiftning.

Chauffören har i vissa fall rätt att vägra utföra en färdtjänstresa

En chaufför har rätt att vägra utföra en resa om chauffören bedömer att resan innebär omedelbar risk för liv, hälsa, egendom eller trafiksäkerhet.

Chauffören kan även av andra skäl vägra att utföra resan. Sådana skäl kan exempelvis vara:

  • Resenären kan inte styrka sin identitet.
  • En resenär som har villkorat färdtjänsttillstånd vill resa utan sin ledsagare.
  • En resenär är berusad, eller uppträder på ett sådant sätt att det kan misstänkas störa ordningen eller på annat sätt äventyra säkerheten i trafiken.
  • Sanitära skäl.

Resenären är skyldig att följa chaufförens anvisningar och tillsägelser som gäller enligt angivna föreskrifter för färdtjänst, lagstiftning eller riktlinjer. En färdtjänstkund som inte följer detta riskerar att bli avvisad från fordonet och därmed nekas att resa.

Samma föreskrifter som gäller resenär som har färdtjänsttillstånd gäller även ledsagare och medresenär.

Synpunkter på färdtjänst

Om du som färdtjänstkund vill lämna en synpunkt på en genomförd färdtjänstresa ska du vända dig till Malmö stads serviceresor eller använda vårt formulär. En synpunkt ska lämnas in senast två veckor efter utförd resa för att Malmö stads serviceresor och berörd leverantör ska kunna utreda händelsen.

Skador och nedsmutsning

Du som färdtjänstkund är skyldig att ersätta skador och nedsmutsning av färdtjänstfordon som orsakats av dig själv, din ledsagare, en ledarhund, en service- och signalhund, en medresenär eller ett sällskapsdjur.

Personskada eller sakskada

Vid personskada eller sakskada vid resa med personbil ska eventuella skadeståndsanspråk ställas till upphandlad leverantör för färdtjänst.

Vid personskada eller sakskada vid resa med specialfordon ska eventuella skadeståndsanspråk ställas till Malmö stads serviceresor.

Ansvaret för personskada och viss sakskada i samband med trafik regleras enligt trafiklagstiftning, leverantörens försäkring samt resenärens försäkring.

Kontaktinformation

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
Postadress:
205 80 Malmö
sv