$left
$middle

Krav på utsortering av avfall från bygg- och rivningsarbeten

Den som producerar bygg- och rivningsavfall, på den plats där avfallet uppkommer, ska sortera ut vissa avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall. Kraven innebär att den som producerar avfall ska sortera ut bygg- och rivningsavfall vid källan, det vill säga på den plats där avfallet uppkommer.

Bestämmelserna som gäller den som hanterar bygg- och rivningsavfall, började gälla den 1 augusti 2020. De är reglerade i 3 kap. 10 och 11 §§ avfallsförordningen (2020:614).

Den som producerar bygg- och rivningsavfall ska, utöver vad som gäller enligt andra bestämmelser i avfallsförordningen, sortera ut åtminstone följande avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall:

  1. trä
  2. mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten
  3. metall
  4. glas
  5. plast och
  6. gips.

Den som samlar in bygg- och rivningsavfall som har ska samla in avfallsslagen separat.

Det finns även lagkrav vad gäller utsortering av brännbart avfall. Bestämmelsen finns i 3 kap. 12 § avfallsförordningen. Där framgår att brännbart avfall ska sorteras ut och förvaras skilt från annat avfall

Utöver de preciserande kraven i avfallsförordningen på utsortering av bygg- och rivningsavfall vid källan, finns krav som innebär att avfall ska hanteras på ett sätt som leder till hushållning med resurser, minimerar skadeverkningar på miljön och människors hälsa och främjar förberedelse för återanvändning och materialåtervinning (2 kap. 5 § miljöbalken (1998:808)).

Bygg- och rivningsavfall inkluderar avfall från byggnadsåtgärder, rivningsåtgärder, renoveringar och anläggningsarbeten och är sådant avfall som faller in under 17 kap. i bilaga 3 till avfallsförordningen. Definitionen av bygg- och rivningsavfall omfattar även avfall från mindre egen bygg- och rivningsverksamhet i privata hushåll (definition finns i 15 kap. 8 § miljöbalken).

Direktiv från EU med fokus på bland annat avfallsförebyggande åtgärder

Kraven motsvarar bestämmelser i avfallsdirektivet som är ett direktiv från EU med fokus på bland annat avfallsförebyggande åtgärder som har genomförts i svensk lagstiftning.

Byggsektorn är den sektor i Sverige som genererar mest avfall efter gruvsektorn. För att främja sorteringen vid bygg- och rivningsverksamheter har det införts krav på att sex avfallsslag ska sorteras ut och att förvaras skilt från varandra och från annat avfall.

Syftet med utsorteringskraven är att komma högre upp i avfallshierarkin så att både förberedelse för återanvändning och materialåtervinning kan öka. Utsorteringskraven kommer att ge ökade förutsättningar för att kunna åstadkomma fler cirkulära flöden av material inom bygg- och rivningsverksamheter.

Undantag från kraven på utsortering

Det finns generella undantag från kraven på utsortering av bygg- och rivningsavfall, och som inte kräver någon dispensansökan. Det är upp till den som producerar avfallet att bedöma när undantagen är tillämpliga. Vid behov bör bedömningen stämmas av med miljöförvaltningen.

Undantagen finns i Naturvårdsverkets föreskrift NFS 2020:7. 

Undantag från krav på utsortering innebär att bygg- och rivningsavfall inte behöver sorteras vid källan om det gäller avfallsslag som:

  1. utgörs av konstruktioner där ämnen eller föremål sammanfogats på ett sätt som gör att separering inte är tekniskt genomförbar med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling, eller
  2. är förorenade på ett sätt att inblandning i det övriga utsorterade avfallet försvårar eller omöjliggör den lämpligaste behandlingen enligt avfallshierarkin.

Miljönämnden kan ge dispens

Miljönämnden har som tillsynsmyndighet, möjlighet att i det enskilda fallet ge dispens från kraven i tredje kapitlet, 10 § avfallsförordningen om utsortering av bygg- och rivningsavfall och från kravet på utsortering av brännbart avfall enligt 3 kap. 12 § avfallsförordningen.

Miljönämnden får ge dispens av utsortering av avfall där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna enligt 16 § 3 kap. avfallsförordningen.

Skäl till dispensen kommer bedömas utifrån 16 § och 17 § i 3 kap. avfallsförordningen. Dispensen gäller för det enskilda fallet och kommer medges restriktivt.

När separering av avfall inte är tekniskt genomförbart

Undantag punkt 1

När separering inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis kan till exempel innebära att den som producerar bygg- och rivningsavfall inte ska behöva sortera ut sådana avfallsslag som är sammanfogade eller inbyggda på ett sätt som gör att de inte går att separera på plats utan att det skulle medföra hälso- och säkerhetsrisker. När separering inte är tekniskt möjligt bör en sådan separering istället göras på en godkänd avfallsanläggning med utrustning anpassad för arbetet.

Förorenat avfall - undantag punkt 2

Detta kan till exempel innebära att den som producerar bygg- och rivningsavfall inte ska behöva sortera ut avfall som är så förorenat att om det sorteras ut tillsammans med det rena avfallet, riskerar hela det utsorterade avfallsslaget att kontamineras. Det skulle kunna leda till att avfallet måste gå till förbränning istället för att materialåtervinnas. I ett sådant fall skulle utsortering ge ett sämre miljömässigt resultat med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan och därför medges undantag i dessa fall.

Viktigt med dokumentation

Den som bedömer hanteringen av avfall som omfattas av de generella undantagen från kravet i tredje kapitlet, 10 § avfallsförordningen, bör dokumentera bedömningen. Dokumentationen bör kunna visas för miljöförvaltningen som har ansvaret för att följa upp om det varit rätt att tillämpa undantaget.

Kontaktinformation

Avdelningen för miljö- och hälsoskydd

Telefon:
040-34 35 15
Postadress:
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd Miljöförvaltningen 205 80 Malmö
Besöksadress:
Bergsgatan 17
Besökstider:
Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30
sv