Södra Förstadsgatan
Södra Förstadsgatan är leden som i tidig medeltid förband de två små byar som historikerna kallar övre och nedre Malmö.
Historik
Fram till vid mitten av 1800-talet bestod Malmö endast av området innanför befästningarna, senare kanalen. Bebyggelsen utanför kallades östra, mellersta och södra förstäderna.
Gatunamnet Södra Förstadsgatan är belagt sedan början av 1850-talet och benämnde då sträckan mellan Davidshallsbron och Triangeln. Vid infarten till det egentliga Malmö, ungefär vid dagens Södertull, låg en stadsport med tullstation. En annan port fanns vid nuvarande Drottningtorget. Stadsportarna försvann när befästningarna revs i början av 1800-talet.
Södra Förstadsgatan
I adresskalendern för år 1871 betecknar namnet Södra Förstadsgatan sträckan från Södra Fisktorget till Triangeln och sedan vidare till Davidshallsbron. Senare skulle också den avslutande sträckan mellan Fisktorget och Dalaplan inkluderas.
Gatan bebyggs
Från att ha varit en ren landsväg började Södra Förstadsgatan bebyggas och få stadskaraktär mot slutet av 1800-talet och en affärsgata växte fram. 1887 inleddes trafik med hästspårvagnar, trettio år senare elektrifierades dessa. Men gatan är smal och trafiksituationen blev efter hand kaotisk.
1936 ersattes spårvagnarna med bussar. 1989 stängdes trafiken av helt och sträckan mellan Triangeln och Davidshallsbron blev gågata.
Södra Förstadsgatan idag
Idag ligger den där som den alltid har gjort, Södra Förstadsgatan. I norr en förhållandevis mondän affärsgata som skiftar karaktär vid Triangeln och blir en trång men hårt trafikerad led där småbutikerna trängs.
Sidan senast uppdaterad: