$left
$middle

Dialog med socialtjänsten – dialogsocionomer

En viktig del av socialtjänstens arbete handlar om att bygga relationer och möjliggöra dialog. Arbetet görs i nära samarbete med civilsamhället och syftar till att öka tilliten och förståelsen för socialtjänstens uppdrag och arbetssätt samt att lyssna in Malmöbornas erfarenheter, frågor och synpunkter. I dagsläget är det ett tjugotal erfarna medarbetare på arbetsmarknads- och socialförvaltningen som ägnar en del av sin tjänst åt uppdraget som dialogsocionom.

Hur går dialogträffarna till?

Förfrågningar om dialogträffar kan komma från många håll – exempelvis en förening, ett trossamfund eller ett nätverk. Planeringen av träffen görs tillsammans med den som efterfrågat den. En dialogträff kan vara cirka två-tre timmar, ofta blir det en träff till för att kunna svara på alla frågor och fördjupa dialogen. Fokus ligger på att möta deltagarnas frågor men också på att berätta om socialtjänstens arbete och allt det stöd som socialtjänsten kan erbjuda, samt att alla deltagare får tillgång till informationsmaterial och kontaktuppgifter.
I mötet med Malmöborna diskuteras allt ifrån föräldraskap och oro för barnen, till frågor om hur en barnavårdsutredning går till och vad socialtjänsten kan och får göra i olika situationer.

Så arbetar vi med nyckelpersoner

En nyckelperson är en lokalt förankrad person – till exempel en föreningsledare eller en ledare för ett trossamfund – som många känner och har stort förtroende för. I en nyckelpersonsdialog ges nyckelpersonerna mer ingående bild av socialtjänstens arbete. Nyckelpersonerna kan sedan förmedla kunskapen i sina nätverk och bidra till att minska oro.

Lärande i organisationen

En viktig del i dialoguppdraget är att samla erfarenheter från dialogerna med Malmöbor och att bidra till förvaltningens lärande och utveckling.

Kontakta Dialog med socialtjänsten

sv