Serviceförvaltningens ledarstrategi - förväntningar på dig som chef
På serviceförvaltningen vill vi att dagens och framtidens chefer och ledare ska må bra och utvecklas hos oss. Med en gemensam ledarstrategi förtydligar vi vilka förväntningar vi har på dig som chef samt skapar förutsättningar för dig att utföra ditt uppdrag. Vilket i sin tur ska leda till ett gott ledarskap för medarbetarna och en bra verksamhet för Malmöbon.
Serviceförvaltningens ledarstrategi innefattar tre olika områden: att leda sig själv, att leda andra och att leda verksamheten.
Leda mig själv
Jag tar ansvar för mitt agerande, har självinsikt och mod att utveckla mitt ledarskap.
Vad betyder detta för mig?
- Jag har god självinsikt och reflekterar över mitt ledarskap i syfte att utveckla och förbättra mig själv.
- Jag är öppen för feedback så att jag vet vad jag gör bra och vad jag behöver förbättra.
- Jag tar ansvar för mitt eget beteende och anstränger mig för att vara lyhörd och inkluderande utifrån mina medarbetares olika behov.
- Jag är nyfiken och lär mig kontinuerligt från mina medarbetare, kollegor, nätverk och genom kompetensutveckling.
Jag är en modig ledare som föregår med gott exempel. Att be om hjälp när jag behöver det är en styrka.
Leda andra
Jag är lyhörd och kommunikativ som ledare. Jag skapar en tillåtande kultur där vi lär oss av varandra.
Vad betyder detta för mig?
- Jag är tydlig i min kommunikation och är en engagerad ledare.
- Jag har ansvar för arbetsmiljön, och genom dialog och feedback utvecklar jag mina medarbetare och kollegor.
- Jag har, tillsammans med mina medarbetare, satt upp tydliga mål som visar vart vi är på väg. Jag litar på mina medarbetares förmåga att ta oss dit.
- Jag uppmuntrar deras kreativitet och engagemang och välkomnar idéer. Jag ger dem ansvar och förtroende och litar på deras förmåga till lösningar.
- Jag skapar en arbetsplats där vi är schyssta mot varandra. Det är okej att göra misstag och vi lär oss av varandra. Vi fokuserar på möjligheter, styrkor och det som fungerar.
Jag bygger relationer med dem runt omkring mig. Jag är närvarande när någon behöver mig och visar att jag bryr mig på riktigt.
Leda verksamheten
Jag förstår mitt sammanhang och jag representerar Malmö stad och min förvaltning.
Vad betyder detta för mig?
- Jag vet att jag och min verksamhet är en viktig pusselbit för att Malmö stad ska uppnå sina mål och finnas där för Malmöbon.
- Jag har förståelse för förvaltningens verksamhet och uppdrag. Utifrån det kan jag driva utveckling och gemensamma lösningar.
- På serviceförvaltningen samarbetar vi i partnerskap tillsammans med andra. Det innebär att jag är öppen för att hitta nya lösningar med kollegor och externa aktörer.
Jag driver ett kontinuerligt utvecklingsarbete som är baserat på verksamhetens behov och dem vi arbetar för. Jag har budgetansvar och leder arbetet med planering och uppföljning av våra mål.
Stöd till dig som chef
För att du som chef ska kunna leva upp till förväntningarna i ledarstrategin erbjuder vi olika typer av stöd för dig som chef. Bland annat erbjuds du en gedigen introduktion, möjlighet till kontinuerlig utveckling så som stadens satsning på utvecklande ledarskap och andra typer av nätverk och mentorskap.
Kontaktinformation
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Postadress:
- 205 80 Malmö
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: