Kunskaps och innovationskoncept First Lego League
First Lego League är världens största kunskaps -och innovationskoncept som engagerar över 700 000 barn och unga i hela världen. Arbetet med First lego league (FLL) drivs under hela året men den intensiva perioden är i september till november. Konceptet avslutas med en regionfinal som sker i Malmö. Årets tema är: Submerged.
FLL är en ämnesövergripande tävling för ungdomar mellan 6–16 år. Tävlingen ska inspirera barn och unga att bli morgondagens ingenjörer, forskare och problemlösare. Genom samhällsaktuella uppdrag får deltagarna uppleva vetenskap och teknik på ett engagerande och spännande sätt! Tävlingen har ett nytt tema varje år och projektperioden är alltid 8 veckor.
Projekt
Den teoretiska uppgiften handlar om att laget ska sätta sig in i de aktuella frågeställningarna kring årets tema, välja någon eller några frågor att arbeta kring och föreslå innovativa lösningar på dessa. Uppgiften redovisas på valfritt sätt på tävlingsdagen.
Projektstruktur Explore
Utforska Projekt
Den teoretiska uppgiften handlar om att laget ska sätta sig in i aktuella frågeställningar kring årets tema, välja någon eller några frågor att arbeta med och föreslå innovativa lösningar på dessa. Uppgiften redovisas på valfritt sätt på tävlingsdagen vid sina montrar.
- Utforska årets uppdrag
- Lär dig mer om årets tema
- Lyssna på experter
- Ta reda på vad som intresserar dig
Dela
- Skriv och rita era idéer
- Dela era designer med andra
- Visa upp era lagaffischer och lagmodeller för domare inom näringslivet
- Ha kul!
Bygga och testa
- Lär att programmera en LEGO robot
- Designa och bygg lösningar på byggutmaningar
- Designa och bygg lagmodellen
- Motorisera lagmodellen med era LEGO robot
- Testa och gör ändringar tills ni är nöjda med
Kärnvärden
Laget övar på och använder de mjuka färdigheter som är kärnan i allt som deltagarna gör i FLL. Dessa främjar inkludering och sammanhållning och förhindrar exkludering och mobbning.
FLL:s kärnvärden är:
- Upptäcka
- Innovation
- Påverkan
- Inkluderande
- Samarbete
- Ha skoj
Projektstruktur Challange
Innovativt projekt
Den teoretiska uppgiften handlar om att laget ska sätta sig in i aktuella frågeställningar kring årets tema, välja någon eller några frågor att arbeta med och föreslå innovativa lösningar på dessa. Uppgiften redovisas först i en skriftlig rapport samt på valfritt sätt på tävlingsdagen för domare från näringslivet.
- Välj ett problem att undersöka inom årets uppdrag
- Skriv om problemet till en forskningsfråga
- Utforska problemet för att lära dig mer
- Skapa en innovativ lösning på problemet
- Håll en presentation under regionfinalen
Teknik och programmering
Bygga och programmera en robot som ska lösa utmaningar kopplade till årets tema som de sedan ska redovisa för domare från näringslivet på Regionfinalen. I teknikrapporten beskriver de sitt arbete med roboten: hur de har programmerat, förändrat, tänkt, utvärderat och gjort om. De tävlar med roboten i robotkörningarna under Regionfinalen där de får tre möjligheter att nå så höga poäng som möjligt.
- Designa er LEGO-robot
- Läs årets robotuppdrag
- Programmera er LEGO-robot för att utföra robotuppdrag
- Skapa en strategi för robotuppdragen
- Håll en presentation på turneringsdagen
Robotkörningen
De tävlar med roboten i robotkörningarna under Regionfinalen där de får tre möjligheter att nå så höga poäng som möjligt.
- Öva på robotuppdragen före turneringen
- Delta på regionfinalen och kör minst tre robotmatcher (varje match är 2,5 minuter)
- Slutför uppdrag för flest poäng i varje robotmatch
Kärnvärden
Laget övar på och använder de mjuka färdigheterna som är kärnan i allt deltagarna gör i FLL. Dessa främjar inkludering och sammanhållning, och förebygger utanförskap och mobbning. Dessa värden ska genomsyra alla delarna:
- nyfikenhet
- inkludering
- flexibilitet
- innovativt arbete
- samarbete
- kommunikation
- att ha kul
Projektet uppmuntrar elevernas utforskningslust och skaparglädje och stimulerar barn och unga att tänka etiskt och kritiskt. Utifrån kärnvärdena övar de i arbetet också på respekt, tolerans och samarbetsförmåga trots lagmedlemmars och motspelares olikheter.
Reflektioner från tidigare deltagare
"Eleverna kan nu obehindrat redovisa inför andra på ett naturligt sätt utan manuskort. Eleverna har fått en ökad tillit till att lösa problem genom att samarbeta och använda varandras styrkor. De kan formulera dug bättre både i skrift och tal, deras ordförråd har utökats. De klan uttrycka dig på ett formellt språk i förhållande till sina projekt. De använder ämnesspecifika begrepp inom matematiken för att lösa problem med programmeringen och när de skrev pseudokoder. Elevernas sociala kontakter har utökats över klassgränserna speciellt för de eleverna som representerade skolan. Det finns mycket mer att tillägga…"
“Ämnesövergripande arbete ger alltid positiva effekter utifrån motivation och möjlighet att vara del av ett sammanhang. Kan även se en positiv effekt utifrån en glädje i undervisningen och inkludering av elever med stödbehov.”
"De var duktiga på att samarbeta och hjälpa varandra redan, men nu är de om möjligt ännu bättre på detta. Arbetsglädje! Våga prova och göra om. Stolta elever! Intresse för programmering. Våga prata inför andra. Skriva beskrivande texter. Arbeta med samma sak under en längre tid. Demokratiska beslut."
Koppling till läroplanen
Kapitel 1 Skolans värdegrund och uppdrag
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
Skolan har i uppdrag att förmedla och förankra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver. Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Kapitel 2 Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.
2.2 Kunskaper
Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning. Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet...
Kursplaner
Svenska, Matematik, Teknik, SO, NO, samt fler utifrån årets tema.
Kontakta oss
Grundskoleförvaltningen
- E-post:
- grundskola@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 90 90
- Telefontider:
- Måndag–fredag klockan 08.00–16.00. Lunchstängt klockan 12.00–12.45.
- Besöksadress:
- Rönnblomsgatan 6A
- Besökstider:
- Måndag–fredag klockan 8.00–16.00, lunchstängt klockan 12.00–12.45.
Sidan senast uppdaterad: