Malmö stad
$left
$middle

Ansökningsprocessen för att anlägga eller ändra ett enskilt avlopp

När du har bestämt dig för att anlägga ett enskilt avlopp, eller ändra en befintlig avloppsanläggning behöver du skicka in en ansökan eller anmälan till Malmö stad. Du specificerar i blanketten om det rör sig om en anmälan på grund av ändring eller om du ska ansöka om att bygga nytt.

Din ansökan måste lämnas in i god tid innan arbetet påbörjas eftersom det krävs granskning, besiktning och diskussion med eventuellt berörda grannar eller sakägare innan tillstånd kan lämnas.

1. Bestäm vilken avloppsanläggning du vill ha

När du som fastighetsägare står inför en installation av ett enskilt avlopp finns det ett antal frågor du behöver besvara. De påverkar var anläggningen ska placeras och vilken anläggningstyp som är lämpligast att anlägga på just din fastighet.

Du behöver till exempel ta ställning till

  • på vilket djup grundvattnet ligger
  • om anläggningen klarar sig med självfall, eller om den behöver förstärkas med pump
  • hur stor tomtyta som kan tas i anspråk av avloppsanläggningen.

Om din avloppsanläggning inte går att placera på din egen tomt, utan hamnar på någon annans mark, ska du se till att det görs ett servitut. Då undviker du problem om någon av fastigheterna byter ägare.

Servitutet innebär att ägaren till en fastighet får rätt att ta del av annan fastighet och är alltid kopplat till fastigheten, inte till enskilda personer. Servitut kan bildas genom lantmäteriförrättning eller genom överenskommelse mellan berörda parter (se till att det skrivs in vid inskrivningsmyndigheten).

Ta kontakt med den/de fastighetsägare som berörs för att undersöka möjligheterna att bilda servitut.

I tätbebyggda områden är det ofta fördelaktigt, både ekonomiskt och praktiskt, att lösa avloppsfrågan gemensamt med grannarna. Ett gemensamt avlopp kan med fördel anläggas som en gemensamhetsanläggning genom en så kallad lantmäteriförrättning. Vid förrättningen avgörs vilka fastigheter som ska delta i den gemensamma anläggningen och vilka rättigheter och skyldigheter de olika fastighetsägarna har.

Kontakta kommunala lantmäterimyndigheten för mer information.

Om du som är koloniägare ska ha ett enskilt avlopp, är det du som ska söka lämplig avloppsanordning till de behov som din koloni har. Med enskilt avlopp på koloniområde menas slutna tankar, mulltoa eller trekammarbrunn/slamavskiljare. Tänk på detta:

  • Ansökan ska vara underskriven av kolonistyrelsen.
  • Du ska bifoga installationsritningar. Ritningarna ska vara fackmässigt utförda och visa situationsplan samt planritningar i lämplig skala.

Du måste ha fått ett beslut och godkännande av miljöförvaltningen innan installationsarbetet påbörjas. Tänk på att du även kan behöva anmäla avloppsanläggningen till stadsbyggnadskontoret.

Avloppsanläggningar behöver slamtömmas med jämna mellanrum. För att en slamtömning ska kunna genomföras är det viktigt att redan vid projekteringen av avloppsanläggningen följa och vara medveten om de bestämmelser som finns.

Slamtömningsfordon är stora och tunga. För att slamtömning ska kunna utföras på fastigheten ställer avfallsenheten på VA Syd (som ansvarar för slamtömningen) vissa krav på transportvägen för slamtömningsfordonet och avstånd från uppställningsplatsen till slamavskiljaren. Du ska teckna ett avtal med VA Syd för slamtömning.

Kontakta VA Syd om du har frågor om ditt dricksvatten.

  • Transportvägen ska ha fri sikt, god framkomlighet och ha en hårdgjord körbana.
  • Transportvägen ska generellt utformas för minsta belastningsklass 2 (BK).
  • Transportvägen bör vara minst 5,5 meter bred om körning i båda riktningarna förekommer. Om parkering tillåts måste vägen vara bredare. Om vägen är mötesfri och det inte finns parkerade fordon kan vägen vara smalare men bör vara minst 3,5 meter bred. Träd och annan växtlighet får inte inkräkta på vägbredden.
  • Transportvägen ska ha en fri höjd av 4,7 meter. Träd och växtlighet får inte inkräkta på den fria höjden.
  • Transportväg som är återvändsgata ska ha vändmöjlighet för fordonet. Vändplan för en normal slambil ska ha en diameter av 18 meter med en hindersfri remsa på ytterligare 1,5 meter runt om. Alternativ till detta kan vara en vändplats eller en trevägskorsning som möjliggör en så kallad T-vändning.
  • Fordonets uppställningsplats vid slamtömning ska inte vara skymd av till exempel backkrön eller kurva.
  • Transportvägen ska vara snöröjd och halkbekämpad vintertid. Snövallar får inte inkräkta på vägbredden.

Avståndet mellan tömningsfordonet och den anläggning som ska slamsugas ska vara så kort som möjligt. Avståndet bör inte överstiga 20 meter och fallhöjden får inte överstiga sex meter.

Marken för slangdragning fram till anläggningen som ska slamsugas ska vara fri från hinder (till exempel fri från staket, murar, stubbar, planteringar eller annan växtlighet).

Tunga betonglock är ett arbetsmiljöproblem för personalen som utför slamtömningen. Därför får du som fastighetsägare själv lyfta bort tunga lock från din avloppsanläggning inför tömning. Detta kan undvikas om det tunga locket ersätts av ett lätt lock av aluminium eller glasfiber.

Det är du som ansöker som är ansvarig för att förse kommunen med den information som behövs för handläggning (så kallad omvänd bevisbörda). Kommunens kan därför komma att efterfråga ytterligare information efter det att du har skickat in din ansökan.

Miljönämnden är tillstånds- och tillsynsmyndighet för enskilda avlopp i Malmö. Miljöförvaltningen ansvarar för handläggningen av ansöknings- och tillsynsärenden. Förvaltningens roll i ett ansökningsärende är att granska och bedöma om den avloppsanläggning som du vill anlägga uppfyller lagstiftningens krav.

Av hälso- eller miljöskäl är det kommunens skyldighet att ansvara för vatten- och avloppshantering när detta ska hantera ett större område. Med större område menas ungefär 10-20 tätt intilliggande hushåll.

Ibland kan även en fastighet utanför verksamhetsområdet kopplas in på det kommunala avloppsnätet. Sådan inkoppling brukar finnas där det är korta avstånd mellan fastigheten och befintliga avloppsledningar, eller om flera fastigheter vill koppla in sig samtidigt.

Kontakta VA Syd för mer information och frågor om inkoppling på det kommunala avloppet.

2. Fyll i och skicka in ansökan

I båda fallen ska du alltid bifoga en så kallad situationsplan.

För platskonstruerade anläggningar såsom markbäddar, infiltrationsanläggningar med mera ska även en anläggningsritning bifogas.

För att kunna behandla din ansökan eller anmälan måste du lämna så kompletta uppgifter som möjligt. Du kommer att kontaktas om anmälan är ofullständig eller behöver kompletterande uppgifter.

3. Om ansökan behöver kompletteras – Beslut med villkor

Miljöförvaltningen kontaktar dig om ansökan behöver kompletteras med bilagor eller uppgifter. När dessa har kommit in, påbörjar vi handläggning av din ansökan.

Om de inte kommer till miljöförvaltningen inom föreskriven tid, kan ärendet avvisas på grund av att beslutsunderlaget är bristfälligt.

4. Om ansökan är komplett – Handläggning av ansökan

Om din ansökan eller anmälan är komplett vid registrering påbörjar miljöförvaltningen handläggning av din ansökan. Du blir kontaktad av den tjänsteperson som handlägger ditt ärende.

Miljöförvaltningen granskar att anläggningen uppfyller lagstiftningen. Om avloppsanläggningen bedöms uppnå reningskraven och inga andra hinder finns får du ett tillstånd. Om miljöförvaltningen däremot bedömer att den ansökta anläggningen inte uppfyller ställda krav har du som fastighetsägare två val:

  • förändra ansökan eller anmälan
  • få ett beslut om avslag. 

5. Yttrande från berörda

Ansökan eller anmälan kan skickas till eventuella grannar och andra sakägare inom 100-150 meter. Detta görs för att de kan tillföra ärendet viktig information om bland annat deras fastigheters dricks- och avloppsvattenförhållanden.

6. Platsbesök

Kommunen kommer ut och tittar på platsen för anläggningen tillsammans med sökande.

Kommunen gör ett platsbesök på fastigheten tillsammans med sökande. Vid platsbesöket undersöks den tilltänkta avloppsanläggningens utformning och konstruktion samt påverkan på omgivningen.

7. Beslut

När ärendet är utrett fattar kommunen ett beslut.

8. Bygg anläggningen

När kommunen har tagit ett beslut, får du ett skriftligt tillstånd och du kan då anlägga avloppet på den ansökta platsen eller göra de förändringar som du har anmält. Med tillståndet följer ett antal villkor som ska följas vid anläggandet och driften av anläggningen: Det medföljer även ett Utförandeintyg som ska fyllas i av entreprenören under anläggandet och skrivas under av både entreprenör och fastighetsägare/sökande. Det kan även krävas att fotodokumentation görs och skickas in till miljöförvaltningen.

Efter att tillståndet har utfärdats har du fem år på dig att anlägga avloppsanläggningen eller göra de förändringar du har anmält. Anläggning som ska byggas måste dock påbörjas inom två år. Om du har fått föreläggande från oss behöver åtgärderna vara utförda inför det att föreläggandet börjar gälla

Information om hur du överklagar ett beslut medföljer beslutet.

Malmö stad skickar beslutet till dig och samtliga grannar/sakägare som yttrat sig under handläggningens gång. Beslutet träder generellt i kraft tre veckor efter att sökande och eventuella grannar/sakägare har tagit del av beslutet och om det inte överklagas. Du får påbörja anläggandet av avloppsanläggningen när du tagit del av beslutet. Vi råder dig dock att invänta att beslutet vunnit laga kraft innan du påbörjar anläggandet om det finns grannar/sakägare som kan komma att överklaga beslutet.

9. Slutbesiktning

Kontakta miljöförvaltningen och boka en slutbesiktning minst en vecka innan du planerar besiktningen. Vid besiktning ska samtliga rördragningar vara synliga. Exempelvis får inte en sluten tank övertäckas innan besiktning.

Kontakta oss

Enheten för hälsa och omgivning

Telefon:
040-34 35 15
Telefontider:
Måndag–fredag klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30.

Sidan senast uppdaterad:

sv