Vanliga frågor och svar om dagverksamhet
Om du har frågor kring hur vår verksamhet fungerar har vi samlat svar på de frågor vi oftast brukar få.
Hur tar jag mig till dagverksamheten?
De flesta gäster går eller åker färdtjänst till dagverksamhet. Om du ska använda dig av färdtjänst, tank på att ansöka i god tid.
Hur gör jag för att få fler eller färre dagar på dagverksamheten?
Kontakta personalen på dagverksamheten, det är de som gör bedömningen.
Kan jag få komma och kolla hur det ser ut på dagverksamheten?
Vi tar tyvärr inte emot besök på Club Ängdala och dagverksamheterna för äldre innan du beviljats en plats.
På Club Cefalon finns däremot öppen verksamhet på fredagar kl. 10.30-12.00. Det är en träffpunkt för yngre demenssjuka personer och deras anhöriga. För att besöka den öppna verksamheten krävs ingen remiss.
Varför finns det tre olika inriktningar på dagverksamheterna?
Vi ser att det ofta är viktigt för våra gäster att kunna identifiera sig med övriga gäster, till exempel i ålder och aktivitetsnivå, för att trivas.
Är det någon skillnad på de sju dagverksamheterna för äldre?
Nej, de sju dagverksamheterna för äldre har samma inriktning. Men eftersom vi anpassar verksamheten utifrån våra gästers önskemål och förutsättningar, kan aktiviteterna och dagarna se olika ut.
Kan jag gå på dagverksamhet även om jag inte har en demensdiagnos?
Nej, men du är välkommen till Malmö stads öppna mötesplatser för seniorer.
Det går även att ansöka om ledsagning för att få extra stöd i vardagen.
Vad finns det för stöd för mig som är anhörig?
Malmö stad erbjuder stöd och avlastning i form av olika insatser för dig som vårdar eller hjälper en närstående person.
Det finns även anhörigkonsulenter som erbjuder specifikt stöd till dig som är anhörig.
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: