Malmö stad
$left
$middle

Boka färdtjänst

Du kan boka en färdtjänstresa genom att ringa serviceresor. Det går inte att beställa färdtjänst eller riksfärdtjänst genom att skicka e-post.

Färdtjänst inför jul och nyår

Du behöver boka dina färdtjänstresor i god tid inför jul och nyår. Bokningen är öppen under olika tider beroende på vilket färdsätt du har.

Har du ett uppehåll i ditt schema över jul- och nyårshelgerna? Kom ihåg att höra av dig och pausa ditt schema. Med din hjälp sparar vi på våra resurser och kan även erbjuda din plats i bilen till en annan resenär.

Viktiga datum för bokning av resor

För resa på julafton är bokningen öppen 26 november–13 december, helgfri vardag klockan 08.00–18.00.

För resa på nyårsafton är bokningen öppen från 17 december, helgfri vardag klockan 08.00–18.00.

Du beställer din resa på telefonnummer 040-34 33 80.

Om du har bokat fjärresa behöver du kontakta oss den 20 december för att få din upphämtningstid bekräftad.

Du når beställningscentralen på telefonnummer 040-34 33 80.

För resa på julafton är bokningen öppen 26 november–15 december.

För resa på nyårsafton är bokningen öppen 17 december–28 december.

Du beställer din fjärresa på telefonnummer 040-34 55 10, knappval 3.

Detta ska du ange när du bokar en färdtjänstresa

  • Ditt kund-id.
  • Vilken dag och tid du vill åka.
  • När du behöver vara framme och om du har en viktig tid att passa.
  • Antalet personer som ska resa och om någon av dessa är under 20 år, detta för att du ska få korrekt avgift.
  • Om du ska resa med barn som är mellan 9 månader och 4 år. Du ska då ta med en egen, godkänd bilbarnstol på resan.
  • Från och till vilken adress du ska resa.
  • Om du är beviljad extra behjälplighet och vill ha hjälp av chauffören att ta dig till och från bilen.
  • Om du har hjälpmedel eller ledarhund, service- och signalhund eller sällskapsdjur med dig.
  • Telefonnummer där du kan nås.
  • Eventuell returresa.

Beställningsmottagaren ska alltid repetera din bokning.

Boka färdtjänstresa via telefon

Du måste förboka din färdtjänstresa med personbil eller specialfordon senast 60 minuter i förväg under dagtid. Behöver du bilbarnstol till ett barn med färdtjänsttillstånd för icke-schemalagd resa ska du boka senast 2 timmar före avresa.

Din avresetid kan komma att förskjutas med upp till 15 minuter före och 15 minuter efter önskad avresetid.

Du har rätt att vid färdtjänstresa ta med dig upp till 2 medresenärer, inklusive ledsagare, under förutsättning att det finns plats.

Färdtjänst med personbil

Beställ via telefonnummer 0771-29 43 43, dygnet runt.

Färdtjänst med specialfordon

Beställ via telefonnummer 040-34 33 80, vardagar klockan 06.30–21.00, lördagar och söndagar klockan 08.00–18.00. Övrig tid är beställningscentralen för specialfordon stängd.

Om du behöver resa med specialfordon klockan 00.00–07.00 måste du boka din resa senast klockan 16.00 dagen före den natt du ska resa.

Lördag, söndag och helgdag är beställningscentralen endast öppen för beställning av spontanresor.

Om du reser med specialfordon och behöver trappklättrare

Om du reser med specialfordon och behöver bärhjälp med trappklättrare, måste du ringa 040-34 33 80 och boka din resa – välj alternativ 1.

Kontakta Malmö stad serviceresor för mer information.

Avboka eller ändra färdtjänstresa via telefon

  • Personbil, telefon 0771-29 43 43
  • Specialfordon, telefon 040-34 33 80

Avbokning och ändring av resa måste göras minst 30 minuter före bokad tid om resan ska göras inom Malmö.

För resa i övriga Skåne ska avbokning göras senast 2 timmar före bokad tid.

Serviceresor har rätt att debitera resor som inte avbokats. Om du inte genomför din utresa kommer din returresa per automatik att avbokas.

Om bilen inte kommer i tid

Oavsett hur du har beställt din resa måste du ringa något av dessa telefonnummer om bilen inte kommer i tid:

  • Personbil: 0771-29 43 43
  • Specialfordon: 040-34 33 80

Lämna synpunkter på färdtjänstresa

Du har som färdtjänstkund möjlighet att lämna synpunkter gällande din resa. Även anhörig eller personal från boende har möjlighet att lämna en synpunkt för dig som har färdtjänst.

Telefonundersökning med frågor till resenärer

Sedan december 2020 ringer serviceresor med hjälp av ett externt företag, Ipsos, upp ett antal resenärer för att ställa frågor om färdtjänstresor samt om den utredning som görs när man ansöker om färdtjänst. Enbart uppgifter som är nödvändiga för att genomföra intervjun lämnas ut av serviceresor till Ipsos.

Ditt svar är helt anonymt. Ingen information som tas emot kan kopplas till dig som person. Eftersom behandlingen grundar sig på samtycke har du givetvis rätt att tacka nej till undersökningen, eller avbryta ditt deltagande under pågående undersökning.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00

Sidan senast uppdaterad:

sv