Boka färdtjänst

Du kan boka en färdtjänstresa från en dator med internet, med en app i mobiltelefon eller surfplatta och genom att ringa serviceresor. Det går inte att beställa färdtjänst eller riksfärdtjänst genom att skicka e-post.

Information med anledning av coronaviruset och covid-19

Malmö stad erbjuder sina resenärer att resa ensamma under vardagar och i mån av plats från och med den 3 april 2020. Möjligheten att ha med sig ytterligare medresenärer är begränsad i syfte att minska antalet passagerare i bilarna.

Boka färdtjänst endast via telefon

Under perioden 3 april 2020 till 31 december 2021 kommer det inte vara möjligt att boka resor digitalt. Du kan endast boka resor via telefon. Anledningen till det är för att vi ska kunna svara på eventuella frågor direkt vid bokningen.

Telefonundersökning med frågor till resenärer

Med start i december 2020 kommer serviceresor med hjälp av ett externt företag, Ipsos, ringa upp ett antal resenärer för att ställa frågor om färdtjänstresor samt utredningen vid ansökan om färdtjänst. Enbart de uppgifter som är nödvändiga för att genomföra intervjun kommer att lämnas ut av serviceresor till Ipsos.

Ditt svar är helt anonymt, ingen information som tas emot kan kopplas tillbaka till dig som person. Eftersom behandlingen grundar sig på samtycke har du givetvis rätt att tacka nej till undersökningen, eller avbryta ditt deltagande under pågående undersökning.

Det går inte att beställa färdtjänst genom att skicka e-post.

Beställ resa digitalt

Du kan boka antingen från en dator med internet, via serviceresors app i mobiltelefon eller surfplatta.

Beställ färdtjänstresa via telefon

Färdtjänst med personbil

Telefon 0771-29 43 43 dygnet runt.

Färdtjänst med specialfordon

Telefon 040-34 33 80 klockan 07.00–21.00. Övrig tid är beställningscentralen för specialfordon stängd.

Om du behöver resa med specialfordon mellan klockan 00.00–07.00 måste du boka din resa senast klockan 16.00.

Lördag, söndag och helgdag är beställningscentralen endast öppen för beställning av spontanresor.

Om du reser med specialfordon och behöver trappklättrare

Om du reser med specialfordon och behöver bärhjälp med trappklättrare, måste du ringa 040-34 33 80 och boka din resa – välj alternativ 1. Före din resa behöver vi besiktiga att trappklättraren fungerar med trappans utformning och din rullstol.

Kontakta Malmö stad serviceresor för mer information.

Avbeställ resa via telefon

  • Vardagar klockan 07.00–19.00, telefon 040-34 39 00
  • Övrig tid personbil, telefon 0771-29 43 43
  • Övrig tid specialfordon, telefon 040-34 33 80

Om bilen inte kommer i tid

Oavsett hur du har beställt måste du ringa något av dessa telefonnummer om bilen inte kommer i tid:

  • Vardagar klockan 07.00–19.00: 040-34 55 10
  • Övrig tid personbil: 0771-29 43 43
  • Övrig tid specialfordon: 040-34 33 80

Färdtjänst – lämna en synpunkt

Du har som färdtjänstkund möjlighet att lämna synpunkter gällande din resa.
Även anhörig eller personal från boende har möjlighet att lämna en synpunkt för dig som har färdtjänst. Du behöver kunna uppge det kundnummer som finns på färdtjänstkortet för att kunna lämna en synpunkt.

Ditt kundnummer får du genom att kontakta Serviceresor på 040-34 55 10.