Tillsyn med trygghetskamera – en tjänst för dig som vill sova ostört och tryggt
Tillsyn med trygghetskamera är en tjänst för dig som har vårdinsatser från Malmö stad i det egna hemmet och behöver tillsyn på natten. Tillsynen sker på distans med hjälp av kamera istället för besök av hemtjänstpersonal och är till för att öka din ro och förbättra din sömn.
Om du behöver hjälp med ansökan
Du kan kontakta en biståndshandläggare om du behöver hjälp med att ansöka om hemtjänst.
Vem är tjänsten till för?
Trygghetskamera är ett alternativ för dig som behöver tillsyn på natten. Med trygghetskamera slipper du risken att bli orolig eller väckt av hemtjänstpersonal som kommer in till dig när du sover. Samtidigt kan du känna dig trygg med att någon tittar till dig.
Tillsyn med trygghetskamera är biståndsbaserat vilket innebär att du måste ansöka och bli beviljad tjänsten. Ansök nedan eller genom att kontakta din biståndshandläggare.
Teknisk support
För tekniska frågor om tillsyn med trygghetskamera kan du kontakta Malmö stads Larmcentral.
Telefon: 040-34 50 80
E-post: kundtjanst.larmcentralen@malmo.se
Adress: Krossverksgatan 5, 216 16 Malmö
Hur går det till?
En larmoperatör utför tillsynen för att se så att du ligger i din säng och att allt verkar bra. Malmö stads larmoperatörer har en särskild utbildning och tystnadsplikt. Befinner du dig inte i din säng kommer hemtjänstpersonal hem till dig.
Kameran är bara påslagen de tider som du kommit överens om med din biståndshandläggare eller kontaktman i hemtjänsten. Övrig tid är den avstängd. Larmoperatörerna har en särskild utbildning och tystnadsplikt. Varje tillsyn dokumenteras, men kameran kan inte spara bilder, filmer eller ljud. Den fungerar enbart som ett ”digitalt fönster” den tid då kameran är påslagen.
Vanliga frågor och svar
Vad krävs för att få trygghetskamera?
Om du beviljas nattlig tillsyn så får du automatiskt tjänsten trygghetskamera. Du och din biståndshandläggare går tillsammans igenom om vilka ungefärliga tider som kameran ska användas.
Vad kostar det?
Kostnaden är densamma som för ett besök av personal från hemtjänsten.
Hur går installationen till?
När du blivit beviljad trygghetskamera ringer personal från Malmö stads Larmcentral till dig och bokar tid. Installationen sker inom fem arbetsdagar och kostar inget extra. Installationen omfattar en router och en digital kamera som placeras i riktning mot sängen. Utrustningen kräver bara ström och det blir ingen åverkan på din bostad.
Vad händer om kameran inte skulle fungera?
Det är väldigt sällsynt att det händer, men skulle det ske så ringer larmoperatörer till hemtjänstpersonalen som då gör ett besök hos dig. Vill du inte att de ska göra det så kan du avtala detta med din hemtjänst.
Kan jag säga upp tjänsten?
Du kan när som helst avsluta tillsynen med trygghetskamera. Om du vill avsluta tillsynen, kontaktar du din biståndshandläggare.
Överklaga beslut om bistånd
Har du fått avslag på din ansökan om tillsyn med trygghetskamera och vill överklaga beslutet?
Synpunkter och klagomål
Om du vill uppmärksamma brister i din eller din närståendes vård och omsorg så vänder du dig i första hand till den specifika verksamheten. De har bäst möjligheter att förstå händelsen, svara på frågor och möta dina behov. Du kan också lämna dina synpunkter via e-tjänst.
Är du anhörig?
Du kan ta kontakt med anhörigkonsulent som erbjuder stödsamtal, samtalsgrupper, information, rådgivning och andra aktiviteter. Du behöver inte vara släkt för att vara anhörig.
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: