Bostadsanpassningsbidrag
Om du har en bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. För bidraget kan du anpassa bostaden.
Det kan exempelvis vara anpassningar för att du ska kunna
- komma in i och ut ur din bostad
- ta dig runt inne i bostaden
- klara din hygien, som att duscha eller gå på toaletten
Innan du ansöker
Innan du skickar in en ansökan ska du i första hand kontakta kommunens arbetsterapeuter. De skriver ett intyg om anpassningen är nödvändig för dig. Du måste skicka in intyget tillsammans med din ansökan.
För att komma i kontakt med kommunens arbetsterapeuter, kontakta Malmö stads kontaktcenter på 040-34 10 00.
I vissa fall kan du behöva komplettera med intyg från läkare eller annan sakkunnig.
Om ansökan gäller personer under 18 år eller anpassning för elrullstol ska du kontakta din vårdcentral eller arbetsterapeut inom Region Skåne.
Ansökan om bostadsanpassningsbidrag
För att din ansökan om bostadsanpassningsbidrag ska vara komplett behöver du:
- Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig om att bostadsanpassning är nödvändigt med hänsyn till funktionsnedsättningen.
- Skriftligt medgivande från fastighetsägare, till exempel hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
- Skriftligt medgivande från andra personer som står på hyreskontraktet eller äger bostaden tillsammans med dig.
Om du behöver hjälp att skaffa medgivande, kan du ge stadsbyggnadskontoret fullmakt att göra det åt dig. Det gör du i ansökningsblanketten.
Du kan ansöka med pappersblankett eller digitalt med BankID.
Se filmen om hur du ansöker
Vem kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag?
Det är alltid personen med funktionsnedsättning som ska söka bostadsanpassningsbidrag. Det gäller även om det är någon annan som till exempel äger eller hyr bostaden. Du kan söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller äger ditt hus.
Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver skriftligt medgivande från fastighetsägaren, exempelvis hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Du behöver också skriftligt medgivande från andra personer som står på hyreskontraktet eller äger bostaden tillsammans med dig.
Om personen med funktionsnedsättning är under 18 år kan föräldrarna skicka in ansökan. Om båda föräldrarna har vårdnaden om barnet, måste båda skriva under ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Är en av föräldrarna ensam vårdnadshavare behövs bara den förälderns underskrift.
Om personen som söker anpassning har en förvaltare eller god man, kan den skicka in ansökan åt personen. Då behöver vi en kopia på företrädarens förordnande.
Vad kan du få bidrag för?
Bostadsanpassningsbidrag är till för att anpassa grundläggande fasta funktioner i och i anslutning till bostaden. Fasta funktioner betyder de delar av bostaden som inte följer med om du flyttar, alltså sådant som hör till själva bostaden.
Anpassning av fasta funktioner kan till exempel vara:
- ta bort trösklar
- ta bort badkar
- installera automatiska dörrar och ramper.
För att få bidrag måste anpassningen vara:
- nödvändig på grund av din funktionsnedsättning
- inte möjlig att lösa på ett enklare sätt, till exempel med hjälpmedel från kommun eller region.
Detta får du inte bidrag för
- Normalt underhåll av bostaden, som att laga saker eller renovera
- Inköp eller anpassning av lösa inventarier, till exempel möbler och lampor
- Anpassning av fritidshus
- Anpassning i bostad som du fått beviljad enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Om du ska byta bostad
Om du planerar att byta bostad, är det viktigt att välja en bostad som passar dina behov. Du får inte bidrag för åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning. Det kan till exempel vara om den har brister i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader som gör det svårt att ta sig fram.
Efter att du skickat in din ansökan
När du ansökt om bidrag för bostadsanpassning händer detta:
Handläggaren prövar ansökan
Ibland behöver handläggaren mer information om dig och din bostad innan beslut kan tas, till exempel:
- offerter (prisförslag) från hantverkare
- ritningar
- hembesök av handläggaren.
Du får ett beslut om du har beviljats bidrag eller inte
I beslutet står om du får bidrag eller inte. Om du beviljas bidrag, får du också veta hur mycket pengar du får. Pengarna du får motsvarar en skälig kostnad för att utföra anpassningen.
Vid mindre anpassningar, till exempel tröskelborttagning, stödhandtag och spisvakt, får du oftast beslut inom fyra månader. Vid större anpassningar, till exempel badrum och kök, är tiden sex månader.
Efter sex månader kan du kontakta Malmö stad och begära att få ett beslut om du inte har fått det.
Om du inte är nöjd med beslutet
Om du vill överklaga måste du göra det inom tre veckor från att du tog emot beslutet. Det står i beslutet hur du ska göra för att överklaga.
Skicka en skrivelse med e-post till sbk.bostadsanpassning@malmo.se eller med post till:
Stadsbyggnadskontoret
Enheten för bostadsanpassning
205 80 Malmö
Om du är nöjd med beslutet – beställ anpassningen
Om du är nöjd med beslutet ska du själv beställa anpassningen. Det är alltid du som fått bidraget som är beställare av arbetet.
Du kan välja att anlita en egen behörig hantverkare med F-skattsedel eller anlita hantverkare som kan föreslås av stadsbyggnadskontoret.
Utbetalning av bidraget
Bidraget betalas ut när arbetet är klart och godkänt av dig.
Ibland behöver handläggaren göra ett hembesök och kontrollera arbetet innan vi betalar ut bidraget. Mer information gällande detta får du i samband med ditt beslut.
Felanmälan av utrustning
Finns det fel på utrustning du fått via bostadsanpassningsbidrag kan du göra en felanmälan. Det gäller framför allt utrustning av tekniskt slag, till exempel hissar, dörrautomatiker, spol- och torktoaletter eller liknande.
Läs mer
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: