Om du störs av buller eller oljud
Om du störs av buller eller oljud ska du vända dig till den fastighetsägare vars fastighet bullret eller oljudet kommer ifrån. Störs du av verksamhetsbuller i närheten av din bostad, är det företaget och verksamhetsutövaren du ska kontakta.
Du ska alltid först kontakta den som orsakar en störning eftersom det är den som orsakar störningen som ansvarar för att undersöka och åtgärda problemet. Du kan även kontakta fastighetsägaren till fastigheten som störningen kommer ifrån. Det är viktigt att du gör det här innan du kontaktar miljöförvaltningen
I många fastigheter finns det ventilationsfläktar och kylinstallationer. De kan orsaka buller om installationerna inte är tillräckligt bullerdämpade eller om det inte är placerade med hänsyn till dem som bor i närheten.
Vad kan du göra?
- Vänd dig till din fastighetsägare eller hyresvärd och berätta om problemet. Det är fastighetsägaren som har skyldighet att utreda klagomål om buller från fläktar.
- Om du inte får hjälp av din fastighetsägare eller om ljudet kommer från en annan fastighet kan du vända dig till miljöförvaltningen. Om vi bedömer att ljudet är för högt kan fastighetsägaren behöva göra utredning eller vidta åtgärder.
Hög ljudnivå från TV, musik eller skällande hundar från grannar kan upplevas störande. Oavsett om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt får dina grannar inte utsätta dig för allt för mycket buller. Normala ljud som röster, stegljud och brus får du dock tåla i viss omfattning.
Vad kan jag göra?
- Prata med grannen som stör.
- Om det inte hjälper att prata med din granne ska du vända dig till din fastighetsägare som har utredningsansvaret. Försök att för fastighetsägaren eller hyresvärden att beskriva bullret så noggrant och sakligt som du kan. Detta kan göra det lättare för fastighetsägaren att hitta störningen.
Om det kommer in klagomål på störningar ska bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren undersöka om de är befogade. Om så är fallet, uppmanas den som stör att omedelbart sluta med störningen. Den som trots detta fortsätter att störa sina grannar kan bli uppsagd och tvingad att flytta.
Malmö stad handlägger i normalfallet inte störningar mellan grannar.
I Malmö ansvarar Malmö stad tillsammans med Trafikverket för att bullernivåerna för den aktuella vägen inte överskrider de nationella riktvärdena.
Vad kan jag göra?
- Vänd dig till den som ansvarar för vägen där du bor. I Malmö är det antingen Trafikverket (större vägar och järnvägar) eller fastighets- och gatukontoret (övriga vägnätet).
- Kontakta din fastighetsägare som kan veta om det finns möjligheter till åtgärder i fasaden. Fastighetsägaren kan ansöka om bullerskyddsbidrag. Fastighetsägaren ansvarar själv för standard på exempelvis ventilationssystem och fönster.
- Är du osäker på vem du ska vända dig till eller inte är nöjd med den hjälp du får kan du kontakta kommunen. Vi kan ställa krav på att väghållaren vidtar en åtgärd om ljudnivån från trafiken överskrider de nationella riktvärdena.
Vad kan jag göra?
- Kontakta ägaren till den fastighet där byggnationen sker. Det är ägaren till fastigheten som det byggs på som ansvarar för att arbetena inte stör närboende mer än nödvändigt.
- Om du har kontaktat den som bygger men upplever att det inte blir någon förbättring så kan du kontakta miljöförvaltningen. För oss är det också viktigt att veta vilka tider på dygnet som de störande arbetena utförs och vilken typ av ljud du upplever som störande.
Eftersom de flesta byggnadsarbeten är tidsbegränsade brukar kommunen normalt inte bedöma renoveringsbuller som en olägenhet. Vid renoveringar som varar under en lång tid kan vi göra en annan bedömning. Då kan den som bygger behöva vidta åtgärder för att begränsa bullret eller förlägga de störande momenten på andra tider.
Som boende i en stad eller tättbebyggt område får denne räkna med höga ljudnivåer från tillfälliga arrangemang. Det är något man normalt får acceptera så länge det inte handlar om en långvarig eller ofta återkommande störning. Buller från arrangemang bedöms generellt som en tillfällig störning eftersom det pågår under en begränsad tid.
Vad kan jag göra?
- Du kan vända sig direkt till arrangören och informera om att de störs. Det är arrangören som är ansvarig för att motverka störningar.
Du kan kontakta fastighets- och gatukontoret. Fastighets- och gatukontoret är ansvariga för upplåtelse av marken, ger tillstånd för arrangemang och har kontakt med ansvarig arrangör.
Om du upplever en bullerstörning men är osäker på vart ljudet kommer ifrån är det viktigt att du tar reda på det. Miljöförvaltningen driver inte ärenden där bullerkällan inte är lokaliserad eftersom vi inte vet vem vi eventuellt kan ställa krav på.
Vad kan jag göra?
- Prata med dina grannar för att se om någon upplever samma störning och gemensamt hjälpas åt att lokalisera bullerkällan.
- Prata med fastighetsägaren för att se om de vet vart bullret kan komma ifrån och påtala att du upplever en störning.
- Lyssna efter ljudet med öppet respektive stängt fönster för att ta reda på om bullret kommer inifrån fastigheten eller utifrån.
Vad kan jag göra?
- Störs du av musik ska du i första hand prata med den verksamhet som ansvarar för den störande musiken. Då har du informerat om problemet och ger den ansvarige en chans till att sänka ljudnivån/åtgärda störningen. Det är de som verksamhet som är skyldiga att visa att de inte stör närboende.
- Om du vet att flera grannar också störs av verksamheten kan ni tillsammans med er fastighetsägare framföra ett gemensamt klagomål till verksamhetsutövaren för att visa på att störningen är omfattande.
Till dig som driver en restaurang eller krogverksamhet
Det är många som kontaktar miljöförvaltningen angående störande buller från krogverksamheter. Det är viktigt att alla verksamhetsutövare tar ansvar för att verksamheten inte stör omgivningen. Här är riktvärden och rekommendationer för buller i bostäder och lokaler.
Ansvar för att närboende inte störs
Det är den som är verksamhetsutövare som har ansvar för att arbeta förebyggande för att undvika att din verksamhet orsakar miljö- och hälsoproblem i omgivningen.
Om en boende störs av en verksamhet ska verksamhetsutövaren kunna visa att kraven i miljöbalken uppfylls. Det kan betyda att du som driver en restaurang eller krog till exempel ska kunna visa dokumentation på att du håller de riktvärden som finns för buller.
När en boende upplever buller i sin bostad ger miljöförvaltningen Malmöbon information om de krav som finns i miljöbalken utifrån Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus.
Musik från till exempel en restaurang eller en nattklubb kan ge upphov till buller i närboendes hemmiljö. Det kan exempelvis bero på att högtalare till en musikanläggning har placerats olämpligt, att ljudnivån är för hög eller att lokalen har otillräcklig ljudisolering. Musikbuller i bostaden kan också komma från arrangemang utomhus, till exempel en utomhuskonsert.
Ljud från musikanläggningar
Folkhälsomyndighetens riktvärde för musik är strängare än för andra ljud eftersom ljud från musik som tränger in i bostaden ofta upplevs som mer störande än annat ljud vid samma decibel-A-nivå (dBA). En förklaring är att ljudet går att känna igen och identifiera. En annan orsak kan vara att basljudet från musiken sprids i byggnaden eftersom låga frekvenser dämpas dåligt av väggar, golv och tak.
Enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus, ska musikbuller inte överskrida 25 decibel (dB) i ekvivalent (jämförbar) ljudnivå och 45 dB i maximal ljudnivå inomhus med stängda dörrar och fönster.
Riktlinjer för buller utomhus
I Folkhälsomyndighetens allmänna råd om höga ljudnivåer anges riktvärden för lokaler och platser där hög musik spelas, till exempel diskotek, klubbar, konsertlokaler och träningslokaler. Riktvärdena gäller både inomhus och utomhus.
För lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte har tillträde gäller följande riktvärden:
Maximalt ljud | LAFmax 115 dB |
---|---|
Ekvivalent ljud | LAeq, T 100 dB |
Maximalt ljud | LAFmax 110 dB |
---|---|
Ekvivalent ljud | LAeq, T 97 dB |
Som boende i en stad kan man uppleva bullerstörning från olika närliggande verksamheter. Det kan bland annat handla om buller från varutransporter och sophämtning. Det är något man normalt får acceptera så länge det inte handlar om en långvarig eller ofta återkommande störning.
Vad kan jag göra?
- Kontakta verksamheten som orsakar bullerstörningen och påtala att du störs. Då har du informerat om problemet och ger den ansvarige en chans till att sänka ljudnivån eller åtgärda störningen. Det är de som verksamhet som är skyldiga att visa att de inte stör närboende.
Hundar ska hållas så att de inte orsakar olägenhet för närboendes hälsa, men ett visst mått av skällande får man tåla. Störningar orsakade av hundskall löser man enklast genom dialog mellan grannar.
Vad kan jag göra?
- Störs du av hundskall ska du alltid i första hand kontakta hundägaren eller fastighetsägaren.
- Om du har anledning att tro att hunden far illa ska du kontakta djurskyddsenheten på Länsstyrelsen Skåne. Du kan göra anmälan digitalt på länsstyrelsen hemsida eller via telefon om det är ett akut ärende, telefon 010-22 41 380.