$left
$middle

Krav på kommunikationen

För att kunna leva upp till de övergripande kommunikationsprinciperna som bygger på värderingar måste Malmö stads kommunikation vara öppen, tydlig, planerad, i både med och motgång.

Öppen

  • Tillgänglig. Alla medborgare har rätt till insyn i Malmö stads verksamhet, med undantag för information som är sekretessbelagd. Därför ska det vara lätt att komma i kontakt med oss som arbetar i Malmö stad och vi ska vara öppna för information, kritik och synpunkter från allmänheten.
  • Allsidig. Vi ska bemöda oss om att belysa olika aspekter på en fråga, det ökar vår trovärdighet.
  • Tillåtande. Vi ska uppmuntra varandra att komma med idéer, synpunkter och initiativ. Vi ska också ta hänsyn till olika behov och dela med oss av kunskaper och erfarenheter.

Tydlig

  • Lätt att förstå. Vi ska uttrycka oss enkelt och begripligt.
  • Relevant. Innehåll och form ska anpassas till mottagarnas behov, kunskaper och förutsättningar.
  • Tydlig avsändare. Det ska alltid klart framgå att det är Malmö stad som är avsändare av en viss information.

Planerad

  • Samordnad. Intern och extern kommunikation ska samverka och stödja varandra. Det gäller såväl budskap och kanaler som kommunikationsaktiviteter.
  • Genomtänkt. För varje kommunikationsinsats ska det tydligt framgå vad vi har för syfte med kommunikationen, vad som ska kommuniceras, till vem, när det ska ske och hur insatsen ska utvärderas.
  • Offensiv. Vi ska vara ”steget före” och själva ta initiativ till att kommunicera, istället för att vänta på rykten och påtryckningar från allmänhet, massmedia eller kollegor.

Tillförlitlig

  • Sann. Man ska kunna lita p. den information som kommer från Malmö stad. Det är alltid bättre att kontrollera fakta en extra gång än att lämna felaktiga uppgifter.
  • Ärlig. Vi ska säga som det är och inte dölja fakta som kan uppfattas som negativa. Vi är tydliga med vad som är personliga åsikter och organisationens hållning i sakfrågan.
  • Entydig. Vi ska ha en gemensam ståndpunkt i sakfrågor och handling, för att undvika missförstånd och dubbla budskap.

Kontakta oss

Stadskontorets kommunikationsavdelning

sv