Grunduppdrag för kommunikationsfunktionen
Kommunikationsfunktionens grunduppdrag i Malmö stad handlar om att främja demokrati och öppenhet genom att informera, föra dialog med och lyssna på Malmöbor, medarbetare och andra målgrupper.
Det gemensamma grunduppdraget för kommunikationsfunktionen i Malmö stad har ett högre syfte som handlar om att ta det demokratiska ansvaret för att bibehålla och öka förtroendet för landets offentliga organisationer och för Malmö stad i synnerhet. Kommunikationsfunktionen arbetar med att främja öppenhet, dialog och medborgarinvolvering genom att informera, engagera och lyssna på Malmöbor, medarbetare och andra viktiga målgrupper.
Informera och skapa förståelse
Kommunikationsfunktionen har en viktig roll i att informera Malmöborna om kommunens verksamheter, tjänster, utbud och beslut i olika kanaler. Kommunikationsfunktionen hjälper till att förklara komplexa ämnen och beslut så att de blir begripliga för Malmöborna, medarbetarna och andra målgrupper.
Bidra till målen
Kommunikationsfunktionen bidrar till att verksamheterna når sina mål och att de löser det kommunala och statliga uppdraget på ett sätt som gör att förtroendet för Malmö stad stärks.
Främja demokratiskt deltagande
Kommunikationsfunktionen arbete syftar till att uppmuntra Malmöborna att delta i den demokratiska processen. Det innebär bland annat att informera om beslut, möten och främja medborgardialoger.
Öppenhet och service till media
Kommunikationsfunktionen arbetar med uppdraget att ge den service och öppenhet som våra kommunala verksamheter är skyldig att ge. Kommunikationsfunktion arbetar proaktivt med media som en viktig kanal som ingår i Malmö stads kommunikationssystem.
Tydlig kriskommunikation
Inför, under och efter en händelse eller samhällsstörning arbetar kommunikationsfunktionen med att Malmö stad agerar snabbt och kraftfullt för att kommunicera om situationen, tala om vilka bedömningar som görs och vilka åtgärder som sätts in.
En kommunikativ organisation
Kommunikationsfunktionen stöttar ledningar och främjar dialog så att medarbetare kan vara delaktiga, väl informerade om kommunens mål, strategier och beslut. Kommunikationsfunktionen arbetar med att stärka chefer och medarbetare så att de har en kommunikativ kompetens och tar ansvar för kommunikationen.
Systematiskt lyssnande
Kommunikationsfunktionen bidrar till ett systematiskt lyssnande och analyserar olika röster för att bidra till arbetet i Malmö stad att utveckla och anpassa verksamheterna så att de möter omvärldens behov.
Kommunicera Malmö och Malmö stad
Kommunikationsfunktionen bidrar till att kommunicera Malmö som en attraktiv plats att bo, arbeta, etablera och driva företag i och besöka. Det gäller också Malmö stad som en attraktiv arbetsgivare och organisation.
Förtroende och legitimitet för Malmö stad
Kommunikationsfunktionen arbetar med att behålla och utveckla förtroende och legitimitet för den enskilda verksamheten och hela Malmö stad.
Sidan senast uppdaterad: