Malmö stad
$left
$middle

Ungas delaktighet i miljö- och klimatarbetet

Barn och unga har rätt att höras i frågor som rör dem. Malmö stad har, i samarbete med andra organisationer, testat metoder och plattformar för att förbättra stadens möjligheter att inkludera barn och unga i miljö- och klimatarbetet.

Checklista för dialog

Planerar du att ha en dialog med barn och unga? Ta hjälp av en checklista som Malmö stad har testat och tagit fram.

Testade metoder och plattformar

Unga medverkar på konferenser

Malmö stad har testat metoden Workshoprapportörer vars syfte är att unga ska medverka i en konferens som annars bara har vuxna deltagare, och får möjlighet att dela sina perspektiv på aktuella frågor.

Beslutsfattare och unga samtalar inför publik

Malmö stad arrangerade ett panelsamtal med syftet att unga och beslutsfattare skulle samtala om hållbar konsumtion inför publik.

Skolors elevråd bidrar till kommunal process

Grönt elevråd genomfördes med syftet att tjänstepersoner på kommunen får ta del av ungas perspektiv inom miljö- och klimatarbete, som har förankring hos unga med olika bakgrund.

Unga blir ambassadörer för sina idéer inom ett tema

Unga havsambassadörer genomfördes för att unga skulle bli engagerade i havsmiljöfrågor och dela sina idéer och sitt engagemang med tjänstepersoner och andra målgrupper.

Unga och beslutsfattare arbetar tillsammans med en utmaning

Demokratilabb Malmö genomfördes för att tillsammans ta fram nya initiativ för hur unga människor i Malmö mer aktivt kan engagera sig i sin egen och stadens framtid.

Klimatundervisning med staden som klassrum

Klimatundervisning med staden som klassrum har som syfte att ta ut klimatundervisningen i staden är att bygga kunskap och väcka engagemang kring det viktiga lokala arbetet för att tackla klimatförändringarna i världen.

Länktips

Malmö stad och flera andra organisationer arbetar med att involvera barn och unga.

Unga blir ambassadörer för sina idéer inom ett tema

Unga havsambassadörer genomfördes för att unga skulle bli engagerade i havsmiljöfrågor och dela sina idéer och sitt engagemang med tjänstepersoner och andra målgrupper.

Kort om Unga havsambassadörer

Tolv elever i årskurs 8 och 9 från två skolor i Malmö deltog i en process med ett tiotal träffar under ett läsår, ledd av pedagoger på Marint kunskapscenter. De unga havsambassadörerna fick fördjupad undervisning om miljöfrågor kopplat till havet och arbeta fram egna idéer om hur en del av Malmös strandområde kan bli mer attraktiv för unga.

På en workshop med tjänstepersoner från olika förvaltningar i Malmö stad presenterade ungdomarna sina idéer och fick feedback från de vuxna deltagarna. Under våren 2020 medverkade havsambassadörerna i samarbeten med andra aktörer, exempelvis i möte med UD och miljödepartementet om unga och havsmiljöfrågor, kanalstädning på Havets dag, samt en konstutställning kopplat till havet. De unga havsambassadörerna har även spridit sin kunskap och engagemang till andra elever på sina skolor.

Röst från en havsambassadör i årskurs 9

Det var coolt att vara med som en ung person och få se sina tankar och åsikter, och även tankarna från mina klasskamrater, bli framförda till de personer som faktiskt kan göra skillnad.

Varför metoden är bra

  • Ungdomarna får tid att landa och fördjupa sig i ett ämne.
  • Att processen pågår under flera träffar och ett helt läsår ger möjlighet att ha dialog och diskussion mer på djupet och ger även sociala vinster för både vuxna och unga.
  • Ungdomarna stärks i att sprida vidare kunskap och fungera som förebilder för andra.
  • Ungdomarna växer i sina roller, då de upplever att de blir lyssnade på och kan påverka.
  • Det finns en koppling mellan elevernas idéer och verkligheten, de arbetar med ett riktigt uppdrag.

Tänk på detta när du använder metoden

  • Låt deltagarna själva välja att vara med i processen så att det finns ett intresse hos dem från början.
  • Fokusera processen kring ett uppdrag eller en utmaning som ambassadörerna arbetar med som är ”på riktigt”, dvs där en aktör är tydlig mottagare av deras idéer.
  • Ha ett uppdrag som är väl förankrat hos mottagarna, som är realistiskt att genomföra och som det finns resurser till. Annars är risken att ungdomarna känner hopplöshet när deras idéer inte förverkligas.
  • Var tydlig mot deltagarna hur förutsättningarna och tidsperspektivet ser ut och återkoppla till deltagarna hur deras idéer tas emot och används.

Sidan senast uppdaterad:

sv