Malmö stad
$left
$middle

Ungas delaktighet i miljö- och klimatarbetet

Barn och unga har rätt att höras i frågor som rör dem. Malmö stad har, i samarbete med andra organisationer, testat metoder och plattformar för att förbättra stadens möjligheter att inkludera barn och unga i miljö- och klimatarbetet.

Checklista för dialog

Planerar du att ha en dialog med barn och unga? Ta hjälp av en checklista som Malmö stad har testat och tagit fram.

Testade metoder och plattformar

Unga medverkar på konferenser

Malmö stad har testat metoden Workshoprapportörer vars syfte är att unga ska medverka i en konferens som annars bara har vuxna deltagare, och får möjlighet att dela sina perspektiv på aktuella frågor.

Beslutsfattare och unga samtalar inför publik

Malmö stad arrangerade ett panelsamtal med syftet att unga och beslutsfattare skulle samtala om hållbar konsumtion inför publik.

Skolors elevråd bidrar till kommunal process

Grönt elevråd genomfördes med syftet att tjänstepersoner på kommunen får ta del av ungas perspektiv inom miljö- och klimatarbete, som har förankring hos unga med olika bakgrund.

Unga blir ambassadörer för sina idéer inom ett tema

Unga havsambassadörer genomfördes för att unga skulle bli engagerade i havsmiljöfrågor och dela sina idéer och sitt engagemang med tjänstepersoner och andra målgrupper.

Unga och beslutsfattare arbetar tillsammans med en utmaning

Demokratilabb Malmö genomfördes för att tillsammans ta fram nya initiativ för hur unga människor i Malmö mer aktivt kan engagera sig i sin egen och stadens framtid.

Klimatundervisning med staden som klassrum

Klimatundervisning med staden som klassrum har som syfte att ta ut klimatundervisningen i staden är att bygga kunskap och väcka engagemang kring det viktiga lokala arbetet för att tackla klimatförändringarna i världen.

Länktips

Malmö stad och flera andra organisationer arbetar med att involvera barn och unga.

Unga medverkar på konferenser

Malmö stad har testat metoden Workshoprapportörer vars syfte är att unga ska medverka i en konferens som annars bara har vuxna deltagare, och får möjlighet att dela sina perspektiv på aktuella frågor.

Kort om metoden Workshoprapportörer

Malmö stad har involverat unga i konferenser på olika sätt i flera år. I november 2019 hölls konferensen ”Att leda för hållbar utveckling” som fokuserade på rollen som skolledare i relation till de Globala målen och lärande för hållbar utveckling. Totalt tretton elever från dels en gymnasieskola i Lund och dels en grundskola i Malmö medverkade som observatörer på parallella workshops som hölls under konferensen. De rapporterade kortfattat sina iakttagelser i en gemensam powerpointpresentation inför hela konferenspubliken och fick även följdfrågor från moderatorn om sina tankar.

Röst från arrangör av konferens där workshoprapportörer deltog:

Ungdomarnas presentation var en av de mest minnesvärda sessionerna av konferensen. De ungas input gav ett överraskande perspektiv och en oväntad nerv i diskussion.

Varför metoden är bra

  • De vuxna deltagarna i konferensen får del av nya perspektiv.
  • Ungdomarna får ökad insikt i hur vuxna arbetar och resonerar, och ser att de arbetar med konkreta lösningar på svåra problem.
  • Att unga tar plats på en konferens med fokus på framtidsfrågor sätter press på de medverkande vuxna att ta ökad hänsyn till kommande generationer.
  • Unga har rätt att höras i frågor som rör dem och därmed ger deras medverkan ökad legitimitet till evenemanget.

Tänk på detta när du använder metoden

  • Var beredd på att ungdomars input är mindre tillrättalagd än vad vuxnas brukar vara.
  • Se till att ge de unga mycket stöd inför sin medverkan, så att de är förberedda och känner sig trygga.
  • Förbered även moderatorn noga med särskilt fokus på hur det är tänkt att de unga ska höras och synas.
  • Ha en utvärdering och uppföljning med ungdomarna efter evenemanget och låt dem reflektera över det de har varit med om.

Sidan senast uppdaterad:

sv