$left
$middle

Ungas delaktighet i miljö- och klimatarbetet

Barn och unga har rätt att höras i frågor som rör dem. Malmö stad har, i samarbete med andra organisationer, testat metoder och plattformar för att förbättra stadens möjligheter att inkludera barn och unga i miljö- och klimatarbetet.

Checklista för dialog

Planerar du att ha en dialog med barn och unga? Ta hjälp av en checklista som Malmö stad har testat och tagit fram.

Testade metoder och plattformar

Unga medverkar på konferenser

Malmö stad har testat metoden Workshoprapportörer vars syfte är att unga ska medverka i en konferens som annars bara har vuxna deltagare, och får möjlighet att dela sina perspektiv på aktuella frågor.

Beslutsfattare och unga samtalar inför publik

Malmö stad arrangerade ett panelsamtal med syftet att unga och beslutsfattare skulle samtala om hållbar konsumtion inför publik.

Skolors elevråd bidrar till kommunal process

Grönt elevråd genomfördes med syftet att tjänstepersoner på kommunen får ta del av ungas perspektiv inom miljö- och klimatarbete, som har förankring hos unga med olika bakgrund.

Unga blir ambassadörer för sina idéer inom ett tema

Unga havsambassadörer genomfördes för att unga skulle bli engagerade i havsmiljöfrågor och dela sina idéer och sitt engagemang med tjänstepersoner och andra målgrupper.

Unga och beslutsfattare arbetar tillsammans med en utmaning

Demokratilabb Malmö genomfördes för att tillsammans ta fram nya initiativ för hur unga människor i Malmö mer aktivt kan engagera sig i sin egen och stadens framtid.

Klimatundervisning med staden som klassrum

Klimatundervisning med staden som klassrum har som syfte att ta ut klimatundervisningen i staden är att bygga kunskap och väcka engagemang kring det viktiga lokala arbetet för att tackla klimatförändringarna i världen.

Länktips

Malmö stad och flera andra organisationer arbetar med att involvera barn och unga.

Skolors elevråd bidrar till kommunal process

Grönt elevråd genomfördes med syftet att tjänstepersoner på kommunen får ta del av ungas perspektiv inom miljö- och klimatarbete, som har förankring hos unga med olika bakgrund.

Kort om Grönt elevråd

20 elever i åk 7-8 från fyra skolor deltog i processen. Vi bjöd in samtliga skolor i Malmö som har ett högstadium, för att få en bredd i deltagandet. Eleverna jobbade med miljö- och klimattemat vid flera tillfällen under ledning av en processledare. De utforskade och diskuterade miljöfrågor och funderade över sina visioner för Malmös framtid.

Eleverna träffade också tjänstepersoner i en digital workshop för ömsesidigt utbyte. Deras arbete mynnade ut i en skriftlig översikt över deras visioner och idéer, samt en film på samma tema, som bland annat använts i framtagandet av ett nytt miljöprogram för Malmö.

Röst från en av eleverna i Grönt elevråd:

Det är värdefullt för att jag har kunnat hjälpa klimatet och min röst har blivit hörd.

Är du intresserad av elevernas slutrapport?

Varför metoden är bra

  • En tydlig och lättillgänglig kanal för tjänstepersoner som har nytta av ungas perspektiv på sitt arbetsområde.
  • En möjlighet för eleverna att påverka och samtidigt få större förståelse för hur kommunen arbetar.
  • Ett konkret sätt för skolor att samarbeta med det omgivande samhället och få nya tankar till sitt eget hållbarhetsarbete.
  • Resulterar i en sammanställning av tankar från unga som kan användas som underlag i olika planerings/beslutsprocesser.
  • Genom att gå via skolors elevråd, snarare än till exempel föreningar eller särskilt intresserade, har processen stor legitimitet.

Tänk på detta när du använder metoden

  • Ha ett konkret mål med processen från början så att elevernas tankar verkligen används.
  • Försök ha god framförhållning för att lyckas tajma skolornas möjlighet till samarbete med processer i staden där ungas input behövs.
  • Eftersträva bredd i gruppen, dvs elever med olika bakgrund och intressen.
  • Metoden går att genomföra i större eller mindre skala beroende på tillgängliga resurser.
sv