Grönt elevråd genomfördes våren 2020
Syfte: att tjänstepersoner på kommunen får ta del av ungas perspektiv inom miljö- och klimatarbete, som har förankring hos unga med olika bakgrund.


Kort om Grönt elevråd: 20 elever i åk 7-8 från fyra skolor deltog i processen. Vi bjöd in samtliga skolor i Malmö som har ett högstadium, för att få en bredd i deltagandet. Eleverna jobbade med miljö- och klimattemat vid flera tillfällen under ledning av en processledare. De utforskade och diskuterade miljöfrågor och funderade över sina visioner för Malmös framtid.
Eleverna träffade också tjänstepersoner i en digital workshop för ömsesidigt utbyte. Deras arbete mynnade ut i en skriftlig översikt över deras visioner och idéer, samt en film på samma tema, som bland annat använts i framtagandet av ett nytt miljöprogram för Malmö.
"Det är värdefullt för att jag har kunnat hjälpa klimatet och min röst har blivit hörd.”
- En av eleverna i slututvärderingen
Varför metoden är bra
- En tydlig och lättillgänglig kanal för tjänstepersoner som har nytta av ungas perspektiv på sitt arbetsområde.
- En möjlighet för eleverna att påverka och samtidigt få större förståelse för hur kommunen arbetar.
- Ett konkret sätt för skolor att samarbeta med det omgivande samhället och få nya tankar till sitt eget hållbarhetsarbete.
- Resulterar i en sammanställning av tankar från unga som kan användas som underlag i olika planerings/beslutsprocesser.
- Genom att gå via skolors elevråd, snarare än till exempel föreningar eller särskilt intresserade, har processen stor legitimitet.
Vid genomförande av metoden – tänk på att:
- Ha ett konkret mål med processen från början så att elevernas tankar verkligen används.
- Försök ha god framförhållning för att lyckas tajma skolornas möjlighet till samarbete med processer i staden där ungas input behövs.
- Eftersträva bredd i gruppen, dvs elever med olika bakgrund och intressen.
- Metoden går att genomföra i större eller mindre skala beroende på tillgängliga resurser.