Skadestånd vid skador på allmän plats
Om du eller din egendom har råkat ut för en skada på en allmän plats som Malmö stad ansvarar för, som en gata eller park, kan du ansöka om skadestånd. Skadan måste bero på att Malmö stad agerat oaktsamt eller med uppsåt. Det är ovanligt att få ersättning, men i vissa fall kan du ha rätt till det.
Det är ovanligt att få ersättning
Att en skada har inträffat innebär inte per automatik att Malmö stad är skadeståndsskyldig eller att ersättning kommer att betalas ut.
Du ska i första hand kontakta ditt försäkringsbolag om du har drabbats av en skada. Försäkringar som kan täcka skadan är till exempel hemförsäkring, olycksfallsförsäkring eller fordonsförsäkring.
Tänk noga igenom om du ska skicka in en skadeanmälan till Malmö stad innan du går vidare. Handläggningstiden kan vara lång och och skadestånd beviljas endast i ett fåtal fall.
Vad som krävs för att få ersättning
För att du ska kunna få ersättning måste vissa krav vara uppfyllda:
- Malmö stad ansvarar för platsen där skadan skedde.
- Malmö stad ska ha känt till problemet som orsakat skadan.
- Malmö stad har inte åtgärdat problemet.
Det är ditt ansvar att visa att skadan beror på att Malmö stad agerat oaktsamt eller med uppsåt. Malmö stad ansvarar inte för skador som beror på att andra trafikanter kört vårdslöst, inte följt skyltar eller lämnat föremål på vägen.
Skadestånd är inte myndighetsutövning
Om du kräver skadestånd från Malmö stad behandlas ärendet civilrättsligt. Är du inte nöjd med Malmö stads beslut kan du stämma Malmö stad i allmän domstol.
Steg för steg hur du gör en anmälan
Följ stegen nedanför för att påbörja en ansökan om skadestånd.
1. Gör en felanmälan
Det första du ska göra om du råkat ut för en skada är att felanmäla det till Malmö stad. Du beskriver du vad som blivit fel och var det inträffat.
Spara ärendenummret du får tilldelat.
2. Skicka in en ansökan
Efter att du har gjort en felanmälan behöver du skicka in en ansökan om skadestånd via vår e-tjänst. I ansökan anger du ditt ärendenummer från din felanmälan, platsen, tiden och vilken typ av skada du har drabbats av.
3. Malmö stad utreder din skadeanmälan
Handläggningstiden kan bli lång och du kan behöva vänta på ett besked för din skadeanmälan.
4. Du får besked
Efter Malmö stad granskat din skadeanmälan får du besked om vi ersätter dig för din skada. Är du inte nöjd med utfallet kan du vända dig till Tingsrätten med en stämningsansökan.
Kontaktinformation
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: