Malmö stad
$left
$middle

Lättläst: Är du hotad eller är rädd för någon som du känner?

Om det är bråttom och du är rädd för ditt liv ring 112.

Att använda våld mot någon är olagligt

Att använda våld mot någon är olagligt.

Det är den personen som använder våld

som har fel,

aldrig du som blir utsatt.

Den som behandlar dig dåligt

kan vara en partner, en förälder, ett vuxet barn,

en anhörig

eller någon annan som är nära dig.

Ingen ska behandla dig dåligt. Det är fel om någon:

  • slår dig eller hotar dig
  • tvingar dig att göra saker som du inte vill
  • inte låter dig träffa dina vänner eller släktingar
  • kallar dig fula ord
  • lurar dig på pengar
  • kräver att du ska göra något du inte kan
  • inte låter dig söka hjälp
  • tvingar dig att ha sex
  • tvingar dig att gifta dig med någon du inte vill.

Berätta vad som har hänt

för någon du litar på.

Du kan till exempel berätta för en vän, familj, personal

eller daglig verksamhet.

Du kan få hjälp.

Det är inte ditt fel.

Om någon har skadat dig

och du behöver vård

ska du kontakta en vårdcentral.

Om det är stängt ska du söka vård på akutmottagning.

Broschyr med bildstöd

Om du vill ha information om våld i nära relation i form av Widgit-broschyrer kan du kontakta Ann-Helen Westerdahl, utvecklingssamordnare på funktionsstödsförvaltningen.

Kontaktinformation

Ann-Helen Westerdahl

Titel:
Utvecklingssamordnare

Sidan senast uppdaterad:

sv