$left
$middle

Kulturfyrens nya konstnärliga gestaltning

Konstnären Meriç Algün har tilldelats uppdraget att skapa en ny konstnärlig gestaltning till Kulturfyren i Hyllie. Gestaltningen har arbetstiteln Ogräs/Oglas och kommer bli en ljusinstallation av återvunnet fönster- och flaskglas.

Malmö stads kulturförvaltning kommer under 2024–2025 etablera tre verksamheter under samlingsnamnet Kulturfyren i det nybyggda kvarteret Embassy of Sharing i stadsdelen Hyllie.

Verksamheterna har fokus på yttrandefrihet och demokratisk delaktighet och kommer bestå av Dawit Isaak-biblioteket, ett områdesbibliotek samt kulturinkubatorn Work in Progress som riktar sig till unga kreatörer i åldrarna 16-25. Kulturfyren kommer hyra lokaler i byggnaderna Fyrtornet och Drivbänken.

Urval och beslut

Under våren 2023 kunde konstnärer ansöka om uppdraget att ta fram en ny konstnärlig gestaltning till Kulturfyren med placering i Drivbänkens atrium. I uppdraget ingick även att fritt knyta an till tematiken “Att dela plats” samt föreslå någon form av samarbete med konstintresserade unga vuxna, som är målgruppen för kulturinkubatorn Work in Progress.

96 konstnärer ansökte om uppdraget och efter det första urvalet fick tre konstnärer arbeta fram var sitt skissförslag. Därefter tog en bedömningsgrupp beslutet att tilldela uppdraget till Meriç Algün. Gestaltningen kommer placeras i byggnaden Drivbänkens atrium och ska stå klart våren 2025.

Illustration med ett gatustensbelagt torg i förgrunden och blivande huskropparna Drivbänken och Fyrtornet i Embassy of Sharing i Hyllie i bakgunden.

Illustration som visar byggnaderna Drivbänken och Fyrtornet där Kulturfyren ska ligga. Bild: Granitor Properties

Om konstverket Ogräs/Oglas

Vad som anses vara ogräs förändras över tid, men kan beskrivas som växter som växer på platser där människan anser att de är oönskade. Samtidigt fyller ogräs en viktig funktion då det skyddar jorden mot erosion och kan bidra till större biologisk mångfald.

Frågan som ställs är: vad skulle hända om vi odlade på ett sätt där inga växter var oönskade, där allting i stället hade en plats?

Ljusinstallation av återbrukat glas

Med utgångspunkt i ogräset som metafor kommer en ljusinstallation av återbrukat glas arbetas fram genom en serie workshops tillsammans med unga. Valet att jobba med glas kopplar an till frågan om vad som är ogräs. Trots att återbrukat fönster- och flaskglas delar de flesta av kristallglasets kvaliteter, anses det vara en andra klassens material och kan därför ses som glasets version av ogräs.

Samarbete med unga

Workshoptillfällena, som leder fram till ett gemensamt avslutande arbete i glasstudion STHLM Glas tillsammans med glaskonstnären Simon Klenell, kommer att handla om flera olika ämnen som går att koppla till ogräs. Växtkunskap och hållbart jordbruk varvas med frågor om migration, tillhörighet och rötter.

Tillsammans med praktiska inslag som att utforska ogräs på platsen och studera glas som material, ges deltagarna också en inblick i hur en konstnärlig process kan se ut och vad det innebär att arbeta som konstnär.

Porträttbild av Meriç Algün som står i grön skjorta framför en konstinstallation. Installationen är en vit vägg i ett ljust rum med citat skrivna i kursiv text.

Konstnären Meriç Algün. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Konstnären Meriç Algün

Meriç Algün är född 1983 i Istanbul och bosatt i Stockholm. I sitt konstnärskap utgår hon ofta från frågor om identitet i förhållande till begär, byråkrati, gränser och kulturer, språk och översättningar. Hon har till exempel utforskat kärlekens otrygga tillvaro i en värld som är besatt av individualism, konsumtion och gränser, biblioteksböcker som aldrig har blivit utlånade och alla ord som är gemensamma på svenska och turkiska.

Algün är utbildad vid Kungliga konsthögskolan och Sabancı University i Istanbul. Hon är internationellt verksam och har bland annat ställt ut på biennalerna i Venedig, Istanbul och i Sydney men också i Sverige på bland annat Malmö konsthall, Malmö konstmuseum, Lunds konsthall och Moderna museet.

Illustration som visar Drivbänkens atrium.

Illustration som visar Drivbänkens atrium, där konstverket ska placeras. Bild Granitor Properties

Om platsen - Embassy of Sharing i Hyllie

Kvarteret Embassy of Sharing håller på att byggas rakt över gatan från Hyllie station, precis bredvid Emporia. Konceptet ska genomsyras av FN:s hållbarhetsmål och Agenda 2030. I sju byggnader kommer närmare 300 bostäder, kontor, hotell, butiker, restauranger och mötesplatser att samexistera.

I två av dem – Fyrtornet och Drivbänken – ska Malmö stads kulturförvaltning hyra in sig och bedriva verksamheten Kulturfyren med bibliotek, center för yttrandefrihet och mötesplats för unga.

Drivbänkens atrium

Den konstnärliga gestaltningen är tänkt att placeras i Drivbänkens atrium som leder upp till kulturförvaltningens verksamheter och som binder samman alla verksamheter i huset.

Bedömningsgrupp

De inkomna intresseanmälningarna och skissförslagen bedömdes av en grupp av interna och externa representanter med kunskap om konst, unga, byggnadstekniska frågor Kulturfyrens verksamheter.

Medverkande i bedömningsgruppen var:

  • Louise Carlsson, uthyrningsansvarig, Granitor Properties.
  • Jude Chukwuma Dibia, projektledare Fristadsprogrammet, Malmö kulturförvaltning.
  • Agnes Hjalmarsson, ung representant.
  • Lena Ignestam, konstnär och extern konstsakkunnig.
  • Joakim Lyth, arkitekt, Wingårdhs arkitekter.
  • Hakeem Martin, ung representant.
  • Emma Reichert, Malmö konst, Malmö kulturförvaltning.
  • Anna Wahlstedt. Malmö konst, Malmö kulturförvaltning.
  • Maja Åkerman, projektledare kulturdriven utveckling, Malmö kulturförvaltning.

Tidplan för den konstnärliga gestaltningen

Läs mer om det nya biblioteket och kvarteret Embassy of Sharing i Hyllie:

Kontakta oss

Kulturförvaltningen

sv