Trygghetslarm
Trygghetslarm är ett hjälpmedel som kan bidra till att du känner dig tryggare och säkrare i ditt eget hem. Genom en knapptryckning på en bärbar larmklocka kan du kalla på hjälp dygnet runt via Malmö stads larmcentral. En larmoperatör förmedlar ditt behov av hjälp.
Beställ trygghetslarm direkt
Du kan enkelt beställa trygghetslarm direkt om du uppfyller dessa kriterier:
- har fyllt 69 år
- är folkbokförd i Malmö
- bor i ditt eget hem (inte på ett vård- och omsorgsboende).
Uppfyller du inte kriterierna?
Ansök om trygghetslarm
Om du inte uppfyller kriterierna ovan men ändå upplever att du behöver ett trygghetslarm, eller om du vill ha ett formellt beslut, kan du istället ansöka digitalt eller vända dig till Malmö stads kontaktcenter.
Ansök om trygghetslarm – för dig med funktionsnedsättning
Om du är under 69 år samt har en funktionsnedsättning ansöker du via en separat e-tjänst.
Så fungerar trygghetslarmet
Trygghetslarmet består av en basenhet som placeras i hemmet och en larmklocka som kan bäras runt handleden eller halsen. Du använder larmet om du råkar ut för en situation som du inte klarar själv, till exempel om du har fallit eller behöver annan hjälp på grund av försämrad hälsa och förmåga.
Tänk på att trygghetslarmet inte ersätter larmnummer 112.
Genom att trycka på larmklockan får du kontakt med en larmoperatör på Malmö stads larmcentral. Larmoperatören förmedlar ditt behov av hjälp till hemtjänstpersonal. Larmet kräver varken telefon eller internet.
Var kan jag använda trygghetslarmet?
Larmet fungerar endast i din bostad. Det kan ibland fungera på balkongen men inte i trädgården eller i gemensamma utrymmen som tvättstugan. Larmklockan är vattentät och kan användas i duschen och badet.
Vem kan använda trygghetslarmet?
Larmet är personligt och kan bara användas av den som har beställt eller ansökt om trygghetslarm.
Vad kostar trygghetslarmet?
Att beställa ett larm och installera digitalt lås är kostnadsfritt. Därefter betalar du en fast avgift per månad för larmet. Avgiften för 2025 är 185 kronor i månaden. Att använda larmet kostar inget extra.
Installation av trygghetslarm och digitalt lås
När du har beställt ett trygghetslarm kommer du att bli kontaktad av Malmö stads larmcentral. Ni kommer överens om en dag och tid då en tekniker kan komma till dig och installera larmet i din bostad och ett digitalt lås på din ytterdörr. Ett digitalt lås är en säker lösning som gör att endast behörig hemtjänstpersonal kan låsa upp din dörr med hjälp av tjänstemobil.
Det digitala låset syns inte från utsidan och monteringen påverkar inte dörren och ditt vanliga lås. Du kan fortsätta använda vredet på insidan och nycklar på utsidan som vanligt.
Du behöver lämna in nycklar innan installation
Innan ditt larm installeras behöver du ha lämnat in en komplett uppsättning av nycklar och eventuella taggar som passar till alla dörrar och portar som hemtjänstpersonalen behöver passera för att komma in i din bostad. Nycklarna är en extra säkerhetsåtgärd om det digitala låset inte skulle fungera. Om nycklar saknas kan trygghetslarmet inte installeras.
Felanmälan och support
Om basenheten eller larmklockan går sönder ska du kontakta Malmö stads larmcentral för felanmälan och support. En tekniker bokas in som kommer och hjälper dig. Det kostar inget.
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: