Lättläst: Är du hotad eller är rädd för någon som du känner?
Att använda våld mot någon är olagligt.
Det är den personen som använder våld
som har fel,
aldrig du som blir utsatt.
Den som behandlar dig dåligt
kan vara en partner, en förälder, ett vuxet barn,
en anhörig
eller någon annan som är nära dig.
Ingen ska behandla dig dåligt. Det är fel om någon:
- Slår dig eller hotar dig
- Tvingar dig att göra saker som du inte vill
- Inte låter dig träffa dina vänner eller släktingar
- Kallar dig fula ord
- Lurar dig på pengar
- Kräver att du ska göra något du inte kan
- Inte låter dig söka hjälp
- Tvingar dig att ha sex
- Tvingar dig att gifta dig med någon du inte vill
Berätta vad som har hänt
för någon du litar på.
Du kan till exempel berätta för en vän, familj, personal
eller daglig verksamhet.
Du kan få hjälp.
Det är inte ditt fel.
Om någon har skadat dig
och du behöver vård
ska du kontakta en vårdcentral.
Om det är stängt ska du söka vård på akutmottagning.
Om det är bråttom och du är rädd för ditt liv ring 112.
Hit kan du ringa för att prata och få hjälp:
Kriscentrum – Frågetelefon: 040-29 09 99
Om du lever under hedersförtryck kontakta: 0723-71 22 49, resursteam.heder@malmo.se
Om du vill ha information om våld i nära relation i form av Widgit-broschyrer kontakta