Malmö stad
$left
$middle

Äldreombudsman

Malmö stads äldreombudsman lyssnar till stadens seniora befolkning och fångar upp deras behov i staden. Seniorernas erfarenhet blir på så sätt ett bidrag till den fortsatta utvecklingen av Malmö stads verksamheter.

Äldreombudsmannen ska också bidra till stadens arbete för ökad jämlikhet och till att äldre Malmöbor ska ha goda levnadsförhållanden.

Äldreombudsmannens uppdrag

Äldre personers erfarenheter av hur det är att leva och åldras i Malmö behöver tas till vara och ingå i underlag för hur staden utvecklar sin service, miljö och sina verksamheter. Därför ingår det i äldreombudsmannens uppdrag att

  • finnas tillgänglig och möta äldre i offentliga miljöer, exempelvis på stadens öppna mötesplatser för seniorer
  • samverka med andra funktioner och aktörer i Malmö stad samt myndigheter och föreningar
  • delta i Malmös centrala pensionärsråd för att belysa frågor som kan vara viktiga för äldre
  • lyssna och förmedla äldres och anhörigas behov och erfarenheter av hur det är att leva och åldras i staden till beslutsfattare och förtroendevalda.

Vid synpunkter på din vård och omsorg

Äldreombudsmannen handlägger inte enskilda ärenden och företräder inte heller enskilda personer.

Vård- och omsorgsverksamheter ansvarar för klagomålshantering och uppföljning inom sina respektive områden. Om du vill uppmärksamma brister i din eller din närståendes vård och omsorg så vänder du dig i första hand till den specifika vård- och omsorgsverksamheten. De har bäst möjligheter att förstå händelsen, svara på frågor och möta dina behov. Synpunkter på kommunens vård och omsorg kan även lämnas via e-tjänst.

Du kan däremot samtala med och reflektera över upplevelser från äldreomsorgen tillsammans med äldreombudsmannen som en oberoende part.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
sv