Kontaktperson för dig som är äldre
Du som är äldre kan ansöka om att få en kontaktperson som kan ge dig stöd och umgänge i vardagen.
Kontaktpersonen kan exempelvis
- hjälpa dig bryta isolering
- förmedla kontakt med myndigheter
- ge råd som inte kräver expertis
- stöd till att initiera fritidsaktiviteter.
Om du behöver hjälp med att delta i aktiviteter utanför hemmet kan du i stället ansöka om ledsagarservice.
Om du behöver hjälp med ansökan
Du kan kontakta en biståndshandläggare om du behöver hjälp med att ansöka om kontaktperson.
Efter du skickat in ansökan
Biståndshandläggaren utreder vilka möjligheter du har att få hjälp utifrån dina personliga behov. Kontaktperson som insats är individuellt behovsprövat och ges bara när behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.
Överklaga beslut om bistånd
Är du missnöjd över beslutet om kontaktperson och vill göra en överklagan?
Synpunkter och klagomål
Om du vill uppmärksamma brister i din eller din närståendes vård och omsorg så vänder du dig i första hand till den specifika verksamheten. De har bäst möjligheter att förstå händelsen, svara på frågor och möta dina behov. Du kan också lämna dina synpunkter via e-tjänst.
Är du anhörig?
Du kan ta kontakt med anhörigkonsulent som erbjuder stödsamtal, samtalsgrupper, information, rådgivning och andra aktiviteter. Du behöver inte vara släkt för att vara anhörig.
Kontakta oss
Malmö stads kontaktcenter
- E-post:
- malmostad@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
- Länk till webbplats:
Sidan senast uppdaterad: