Tillsyn efter inkomna uppgifter
En enskild huvudman har enligt lag skyldighet att utreda klagomål mot verksamheten. Inkomna klagomål från vårdnadshavare eller andra utomstående kan då komma att utgöra ett ärende hos förskoleförvaltningen.
Om förskoleförvaltningen beslutar att utreda de inkomna uppgifterna kontaktas huvudmannen. Huvudmannen kan då behöva besvara frågor kopplade till de krav som enligt lag ställs på verksamheten. Ibland kan förvaltningen behöva kontakta den som lämnat upplysningar för att få mer information.
Den som lämnat uppgifterna har som regel inte rätt att ta del av allt som händer i en sådan utredning, det finns särskilda sekretessbestämmelser som reglerar detta. Den som lämnat uppgifter kan välja att vara anonym men det kan göra klagomålet svårare att utreda.
Ett anmälningsärende avslutas med ett beslut. Beslutet kan innehålla krav på att förskolan eller dagbarnvårdaren måste vidta åtgärder för att komma till rätta med bristerna som anmälts.
Förskoleförvaltningen ansvarar för att utreda anmälningar mot fristående förskolor och enskild pedagogisk omsorg i Malmö stad avseende skollag, läroplan och andra bestämmelser. Undantaget är anmälningar som gäller diskriminering och kränkande behandling (Kapitel 6 i skollagen) som Diskrimineringsombudsmannen respektive Skolinspektionen och Barn- och elevombudet har tillsynsansvar för.
Kontakta oss
Förskoleförvaltningen Tillsyn
- E-post:
- fskf.tillsynforskola@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Telefontider:
- Vardagar 08.00–17.00
Sidan senast uppdaterad: