Tillstånd för gårdsförsäljning
Om du tillverkar alkohol och vill sälja direkt till kunder behöver du ett gårdsförsäljningstillstånd. Du ansöker om tillstånd via tillstsåndsenheten.
Du kan ansöka om gårdsförsäljningstillstånd via vår e-tjänsten. Du kan ansöka utan att vara registrerad som webbkund hos tillsåndsenheten. Dock får du utökade möjligheter att sedan digitalt kunna hantera ditt tillstånd genom att bli webbkund.
Krav på verksamheten
För att få gårdsförsäljningstillstånd måste lokalen och verksamheten uppfylla följande krav:
- Tillverkaren är juridiskt och ekonomiskt oberoende av andra tillverkare av alkoholdrycker.
- Tillverkarens årsproduktion överstiger inte en viss volym.
- Försäljningen sker från den plats där den karaktärsgivande delen av tillverkningen av den aktuella alkoholdrycken sker. För tillverkare av vin kan den platsen i stället vara där huvuddelen av druvorna har odlats. Tillverkare av vin ska dessutom tillverka vinet av druvor som uteslutande kommer från tillverkarens egna odlingar.
Därutöver finns andra generella krav som måste uppfyllas för att få tillstånd för gårdsförsäljning.
Handlingar som ska bifogas i ansökan
- Kvitto på betald ansökningsavgift.
- Registreringsbevis från Bolagsverket eller din registrering hos Skatteverket.
- Uppgifter om ägarförhållanden, ex. aktiebok/bolagsstämmoprotokoll.
- Fullmakt (om ombud anlitas).
- Egenkontrollprogram
- Beskrivning av verksamhetens inriktning.
- Ritning över försäljningsutrymmet.
- Hyreskontrakt med bilagor och godkännande från hyresvärd.
- Köpe- eller arrendeavtal.
- Beslut från Miljöförvaltningen eller Livsmedelsverket om registrering av livsmedelsverksamhet.
- Intyg om kunskap i alkohollagen.
- Underlag som styrker årsproduktionen av alkoholdrycker eller en beräknad årsproduktion.
- Godkänt skatteupplag från Skatteverket.
- Anmälan om försäljningsansvariga personer.
- Uppgifter om övriga bolagsengagemang.
- Redogörelse av kostnader, finansiering och lån.
- Eventuellt intyg från Skatteverket om småskalig alkoholproduktion.
- Eventuellt tillstånd för begagnande av offentlig plats från Polismyndigheten (vid utomhusförsäljning).
Ansökningsavgift
I samband med ansökan ska en ansökningsavgift på 10 000 kr betalas in på arbetsmarknads- och socialförvaltningens bankgiro 5089-5812
På inbetalningsblanketten (eller i meddelanderaden om du betalar via internetbank) ska du skriva tillståndsenhetens referensnummer 8535, försäljningsställets namn, samt vad ansökan avser.
Exempel: 8535, Försäljning alkoholdrycker, Ansökan gårdsförsäljningstillstånd.
Handläggningstid för tillstånd
Ett ärende om gårdsförsäljningstillstånd tar normalt sett två till tre månader att handlägga om ansökan är komplett. Det kan ta tid att få svar från våra remissinstanser, det vill säga de organisationer vi samarbetar med. Handläggningstiden beror till stor del på hur snabbt du som söker lämnar in begärda handlingar.
Handläggningsprocessen
Detta händer när du lämnat in din ansökan:
- Ansökan registreras och du får en handläggare som har hand om ditt ärende. Handläggaren blir också din kontaktperson för ärendet.
- Handläggaren granskar dina ansökningshandlingar och påbörjar en utredning.
- Om din ansökan inte är komplett skickar handläggaren ett brev eller ett mejl till dig där du ombeds att skicka in de uppgifter som saknas. Handläggaren kan också kontakta dig om hen har frågor om din ansökan.
- Handläggaren hämtar uppgifter från andra myndigheter – som Polismyndigheten och Skatteverket – för att bedöma din och försäljningsställets lämplighet och förutsättningar.
- Beroende på vilka svar tillståndsenheten får från de andra myndigheterna kan du behöva skicka in kompletterande uppgifter.
- Handläggaren gör en bedömning av de insända handlingarna och svaren från myndigheterna och kontrollerar att de överensstämmer med vad lagen och riktlinjerna säger.
- Din ansökan bifalls eller får avslag.
Blir beslutet om gårdsförsäljningstillstånd ett avslag eller delvis bifall kan du överklaga till förvaltningsrätten. Din handläggare informerar dig om hur det går till. Tänk på att du måste överklaga beslutet inom tre veckor.
Tillståndet kan inte överlämnas eller flyttas
Ett gårdsförsäljningstillstånd gäller bara för det företag (organisationsnummer) som fått tillståndet och på det försäljningsställe som står angiven i tillståndsbeviset. Tillståndet kan inte överlämnas till någon annan person, annat bolag eller flyttas med till ett annat försäljningsställe. Då måste du ansöka på nytt.
Tillståndets giltighet
Enligt gällande regler kan ett tillstånd för gårdsförsäljning i dagsläget inte gälla tills vidare. Eftersom regleringen är tidsbegränsad kan ett tillstånd som längst gälla fram till det datum då lagens bestämmelser upphör. Regleringen om gårdsförsäljning av alkohol har en prövotid på sex år och får som längst gälla till den 31 maj 2031.
Kontaktinformation
Tillståndsenheten
- E-post:
- tillstandsenheten@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 55 50
- Telefontider:
- Måndag–fredag 13.00–15.00
- Fax:
- 040-34 54 50
- Postadress:
- Malmö stad Tillståndsenheten Arbetsmarknads- och socialförvaltningen 205 80 Malmö
- Besöksadress:
- Fänriksgatan 1
- Besökstider:
- Måndag–fredag 13.00–15.00. Vi tar endast emot bokade besök. Ring oss för att boka en tid.
Sidan senast uppdaterad: