Publicerad 28 oktober 2019

28 oktober 2019

Telefon

070-123 456 78

Telefontider

Måndag - torsdag

Kl. 07.00 - 17.00

Fredag

Kl. 07.00 - 16.00

Öppettider för besökare

Måndag - torsdag

Kl. 07.00 - 17.00

Fredag

Kl. 07.00 - 16.00

Adress

Malmö stad, 205 80 Malmö 

Egenkontroll för läkemedelsverksamhet

Innan du som företagare börjar sälja läkemedel måste du skapa ett egenkontrollprogram. Du ska undersöka och bedöma riskerna med verksamheten från miljö- och hälsosynpunkt och dokumentera detta.

Läkemedelsverket har tagit fram en mall på egenkontrollprogram för olika försäljningsställen av receptfria läkemedel.

Egenkontrollprogrammet ska

  • finnas innan du börjar sälja läkemedel
  • användas noga och följas av alla anställda som på något sätt kommer att hantera receptfria läkemedel
  • bestå av skriftliga instruktioner, rutiner och checklistor som på ett tydligt sätt beskriver hur läkemedel ska hanteras och säljas i din butik
  • fungera som ett stöd för din personal
  • leda till säker läkemedelshantering
  • alltid vara aktuellt och uppdateras när rutinerna ändras
  • kunna visas för miljöförvaltningen och Läkemedelsverket vid kontroll och tillsyn.

Utbilda personalen om egenkontroll

Nyanställda och tillfällig personal måste få utbildning om regler och rutiner. Du som är ansvarig för verksamheten ska informera och utbilda personalen om egenkontrollprogrammet på exempelvis personalmöten. Utbilda personalen minst en gång per år och när regler eller rutiner ändras.